1984 זה כאן

דו"ח של ארגון זכויות האדם ביש"ע חושף נתונים מהממים על האכיפה מעבר לקו הירוק. "האח הגדול" של אורוול היה גאה בנו

חדשות כיפה אדם צחי 11/12/08 00:00 יד בכסלו התשסט

לקרוא ולא להאמין. דו"ח שהפיק ארגון זכויות האדם ביש"ע (PDF) בראשות אורית סטרוק, חושף לראשונה, ברזולוציה גבוהה ובכלים מקצועיים, את האפליה המכוונת של גורמי האכיפה ביו"ש כנגד המתיישבים היהודיים. הדו"ח, שיצא הבוקר לרגל שבוע זכויות האזרח, מתבסס על נתונים רשמיים שנמסרו על ידי גורמי אכיפת החוק, ונעשה בהתייעצות ובניתוח פרופ משה אדד, מומחה לקרימינולוגיה, וד"ר גיא אנוש, מומחה לאלימות וקונפליקטים ומרצה למחקר וסטטיסטיקה. לדברי מחברי הדו"ח, הוכח בו עובדתית כי "ביהודה ושומרון מופעלת במשך שנים אכיפת חוק סלקטיווית כלפי מגזרים שונים: אכיפת-יתר כלפי המתיישבים היהודים, ותת-אכיפה כלפי התושבים הערבים וכלפי פעילי השמאל. מדובר באכיפה סלקטיווית המעוגנת בנהלים מחייבים, שגובשו ע"י היועץ המשפטי לממשלה, והמופעלים בניצוחו של פרקליט בכיר בפרקליטות המדינה - עו"ד שי ניצן".

בדו"ח נחשפים הנהלים המיוחדים שגיבשו היועצים המשפטיים לממשלה מיכאל בן יאיר ואליקים רובינשטיין, הכוללים הפעלת שב"כ כגורם מודיעיני מול התושבים, ריבוי מעצרים לאזרחים ישראלים, הנחייה למשטרה לפתיחת תיקים גם בהיעדר מתלונן, שימוש בצווי הרחקה והגבלה עקב הפרות סדר או פגיעה ברכוש בלבד, והקמת צוות מעקב ותיאום ששותפים בו נציגי צה"ל, המשטרה, הפרקליטות והשב"כ, שיפעל למנוע סגירת תיקים כנגד מתיישבים, לפתוח תיקים שכבר נסגרו, לפתוח תיקים בעקבות כתבות ששודרו בכלי התקשורת, ליזום פתיחת תיקים גם במקרים בהם אין מתלונן, להרכיב רשימה שחורה של עבריינים, גם כאלה שנאשמים בתחום הפרות הסדר, ולנהל מעקב צמוד על כל אדם מהרשימה השחורה, כולל מידע מודיעיני שאינו קשור לעבירות המיוחסות לו. צוות זה ממשיך לתפקד עד היום.

מספר השוטרים הגבוה ביותר

על פי נתוני הדו"ח, ביהודה ושומרון קיים מספר השוטרים הגבוה ביותר יחסית לכל אזרח: בעוד בנתניה מתקיים יחס של שוטר אחד ל-1,045 אזרחים, הרי שמעבר לקו הירוק היחס הוא 1:241. פי ארבעה יותר שוטרים. ביחס ל"תיקי חשיפה" - תיקים אותם פותחת המשטרה עצמאית, בהיעדר מתלונן, הרי שביהודה ושומרון, 25% מהתיקים הינם תיקי חשיפה. בשאר חלקי הארץ, לעומת זאת, מדובר ב-14% בלבד. נתון נוסף מתייחס להגשת כתבי אישום. בדרך כלל, המשטרה נמנעת מלהגיש כתבי אישום כשהסיכוי להרשעה הוא נמוך. בעוד שבכלל המחוזות שיעור הגשת כתבי האישום נע בין 11% ל-17%, הרי שבמחוז ש"י מדובר על 38%. עם זאת, אחוז ההרשעות עומד בהם רק על 54%, לעומת 97% בשאר חלקי הארץ.


הדו"ח ממשיך ומנתח את אכיפת היתר כנגד מתיישבים יהודיים מול התת-אכיפה במגזר הערבי והאנרכיסטים, ומראה כי בעוד אחוז הגילוי בתיקים שנפתחו כנגד יהודים הוא 73%, אחוז הגילוי בתיקים כנגד ערבים עומד על 13%. האפליה נראית בבירור גם באכיפה חוקי הבנייה ודיני המקרקעין.

לדברי אורית סטרוק מדובר בנתונים שהצטברו במשך שנה שלמה, כאשר הניתוח והעריכה הסופיים נעשו בשבועות האחרונים. לדבריה זהו ניסיון ראשון מסוגו, למדוד אכיפת חוק. כך שגם בהבט המחקרי זו פריצת דרך חשובה.


לדבריה של סטרוק היא איננה מופתעת מן התוצאות כמו מן המדעיות שבהן, "אני מרגישה איזה סוג של סיפוק מכך שאת הדבר שאנחנו טוענים ומרגישים כל השנים, ניתן להוכיח באמצעים מדעיים" היא אומרת ,"המציאות מאוד לא קלה, אבל היכולת להוכיח אותה מקלה עלינו".


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368