מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרב ישראל לאו: "אין לנו ברירה אלא לעשות עסקה כדי להציל ולו חטוף אחד"

ניצול השואה והרב הראשי לשעבר התייחס בראיון לסוגיית האזרחים הישראלים המוחזקים בידי חמאס כבר למעלה מחצי שנה בתנאים איומים ואמר: "אין לנו ברירה אלא לעשות עסקה". על ההשוואה לשואה: "חסרות מילים בשפה העברית"?

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/24 13:58 כח בניסן התשפד

הרב ישראל לאו: "אין לנו ברירה אלא לעשות עסקה כדי להציל ולו חטוף אחד"
הרב ישראל מאיר לאו , צילום: Yossi Aloni,Flash90

מדינת ישראל מציינת את יום השואה תשפ"ד ברקע המלחמה הקשה והארוכה, ובמיוחד כאשר עדיין מוחזקים 132 חטופים וחטופים בידי ארגון הטרור הרצחני ברצועת עזה. הרב ישראל מאיר לאו, שניצל בהיותו ילד קטן ממחנות ההשמדה באירופה וכיהן כרב הראשי, התראיין הבוקר (ב') לאריה גולן בכאן רשת ב' ואמר: יש לשחרר את החטופים בכל מחיר.

הרב לאו: אין לנו ציווי להקריב את החטופים

"כשבא שר מהציונות הדתית כמו סמוטריץ' ואומר ששחרור החטופים זה לא הדבר הכי חשוב, איפה אתה עומד?", תהה המראיין. "מצוות פדיון שבויים הופיעה עוד בתלמוד, הרבה לפני הרמב"ם", השיב הרב לאו. "זו מצווה גדולה והכל נדחה מפניה בשביל לקיים את המצווה הזו של פדיון שבויים חד וחלק".

אנשים דתיים מרגישים כמו בעקדת יצחק

לאחרונה רבו הדיווחים בעניין עסקה שתכלול גם שחרור של אלפי מחבלים והפסקת המלחמה, ועל כך אמר הרב: "אין לנו ברירה אלא לעשות עסקה כדי להציל ולו אחד שחייו נתונים בסכנה, בפרט כשרובם בסכנת קיום וחלקם כבר לצערי לא איתנו, לעשות כל מה שניתן עד ולו האחרון שבחטופים". עוד הוסיף: "אנשים דתיים מחזיקים בעמדה הזאת כי הם מרגישים הקרבה, כמו סיפור של עקדה, זה בשבילם אברהם שמוכן לעקוד את יצחק. אבל שם היה ציווי של אלוקים, זה לא נאמר פה, לא נאמר להעלות אותם לעולה. היה מחדל נוראי שלנו, שאפשרנו את החטיפה ועלינו לעשות הכל כדי להוציא אותם מהשבי ולהשיב אותם ממוות לחיים".

מיצג למען החזרת החטופים

מיצג למען החזרת החטופים צילום: Tomer Neuberg,Flash90

חסרות מילים בשפה העברית כדי לתאר טבח ורצח?

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה רבות ההשוואות בין מה שאירע לעם היהודי במלחמת העולם השנייה ובין מה שאירע לעם היהודי בבוקר שמחת תורה תשפ"ד. הרב לאו בהחלט מבין את הלך הרוח המוביל להשוואה בין הדברים אך בשום אופן לא מסכים.

לדבריו, השואה הייתה אירוע יחידי שאין לו אחר ורע בעולם. למרות הפוגרומים הרבים והחורבן שידענו בהיסטוריה, רצח העם היהודי בידי הנאצים הוא האירוע הראשון בו השתמשו בביטוי הזה שמופיע בתהילים. "חסרות מילים? זו המילה היחידה בעברית שמדברת על טבח ורציחה והריגה? תשאירו את השואה במקומה, יבוא עוד דור ויגיד: זה שואה וזה שואה. הרי הביטוי נהיה כל כך זול, יש שואה כלכלית ושואה חברתית ושואה מדינית. הניחו לשואה במקומה. דבר כזה של ששה מיליון יהודים בתןך שלוש שנים שנרצחו בצורות האכזריות ביותר. היום בכל זאת יש מדינה, היא באה באיחור של שעות, צריך לחקור את זה, צריך לבוא דין אל כל אחד כדי שלא ישנה עוד, אבל תעזבו את השואה במקומה, צריך לתת לה את המקום הראוי לה בהיסטוריה העקובה מדם של העם היהודי".

ההרס בקיבוץ בארי

ההרס בקיבוץ בארי, צילום: Edi Israel,Flash90