מהשומרון לפולין - צייד הקברים היהודים ייחשף לראשונה בערב יום השואה

מאיר בולקה תושב השומרון, גילה לפני עשור שבית הקברות של משפחתו בפולין הפך לפארק כלבים, ומאז הוא יצא למסע להצלת 400 אתרי קבורה יהודים בפולין. יוחאי רוזנברג יוצר מיו"ש עוקב אחריו בסרט של קרן קולנוע שומרון: "צייד הקברים" שיוקרן לראשונה בערב יום השואה יוסי דגן יו"ר הקרן: "סרט חשוב שחושף את האנטישמיות הקטה שמהדהדת עד היום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/24 21:36 כז בניסן התשפד

מהשומרון לפולין - צייד הקברים היהודים ייחשף לראשונה בערב יום השואה
מתוך הסרט "צייד הקברים", צילום: קרדיט: יוחאי רוזנברג

מאיר בולקה, תושב השומרון, יצא לטיול שורשים בפולין וגילה שבית הקברות היהודי בו קבורים בני משפחתו הושחת והפך לפארק כלבים. את חלק מהמצבות גילה בתוך חומת בית הקברות הקתולי הסמוך. התגלית הזו זעזעה אותו והוא יצא למסע בודד שארך 10 שנים, להצלת הקברים היהודים בפולין. למסע הצטרף יוחאי רוזנברג, יוצר קולנוע תושב יו"ש, רוזנברג ליווה את בולקה במסעו ב 3 השנים האחרונות בסרט תיעודי שעקב אחריו, הסרט נקרא "צייד הקברים" וכעת ערב יום השואה הוא יוקרן בהקרנת בכורה ברשת 13. הסרט נתמך עי קרן קולנוע שומרון. הנהלת הקרן ראתה חשיבות בהשקעה בסרט שעוקב אחר גיבור שיוצא לבדו להגן על אומה שלמה. ובמו ידיו מחולל מהפכה

יוסי דגן יו"ר הקרן וראש מועצת שומרון: "צייד הקברים הוא סרט חשוב, שחושף את האנטישמיות השקטה הממשיכה להדהד באירופה. מה שחשבנו שנעלם נמצא תמיד מתחת לפני השטח. מאיר בולקה הוא שחקן נשמה, מסוג האנשים שלא מתייאשים לעולם, תושב השומרון מזה שנים. אנחנו גאים ביוצרי הקולנוע של יהודה ושומרון שיחד איתנו עשו דרך ב 5 השנים האחרונות ואט אט אנחנו רואים את הפירות החשובים של העשייה שלהם".

"המסע של מאיר מתבצע נגד כל הסיכויים"

"זהו דון קישוט של העידן המודרני" אומרת אסתר אלוש מנכ"לית הקרן. "המסע של מאיר מתבצע נגד כל הסיכויים. כשהוא נלחם לבדו ברשויות בפולין ובסתם אנשים קטנים שמתאכזרים לעבר היהודי ומנסים למחוק אותו. ערב יום השואה אנחנו גאים להציג סרט שעוקב אחר תקומת העם היהודי, ומראה את הכח של העם הזה, גם של יחידים להגן לא רק על חיי יהודים אלא גם על כבודם".

בולקה נחשף ללא פחות מ 400 אתרי קבורה יהודים שעליהם נבנו פארקי כלבים, מגרשי חניה, ובחלק מהמצבות נעשה שימוש לבניית מדרכות, לא דווקא מייד לאחר השואה אלא בימינו אנו.
לאורך השנים הצליח בולקה לחשוף בתי-קברות, קברי אדומרים ולעצור בניה על קברי-אחים למשל בעיר לובלין.

בולקה נעזר בחוקרים, ארכיונאים ותיעודים

יוחאי רוזנברג יוצר הסרט מספר: "צייד הקברים סרט אקשן תיעודי שנוגע במקומות הכואבים ביותר שלנו כעם. המסע בעקבות בולקה היה מסע מרתק אחר אדם שהבין שזו משימת חייו והיה מוכן לעשות הכל כדי למלא אותה".

בעבודתו, בולקה נעזר בחוקרים, ארכיונאים, בתיעוד עדות של האחרונים שנותרו בחיים וגם במיכשור טכנולוגי משוכלל וארכיאולוגים מומחים כדי למצוא קברי צדיקים או אוצרות יודאיקה שהוטמנו בחצרות הבתים ערב פינוי היהודים באקציות למחנות המוות.

הסרט, שבוים על ידי יוחאי רוזנברג, מציג את שיטות העבודה של בולקה ואת מחשבותיו במהלך משימתו לחשוף עוד סיפור, עוד קבר של צדיק, עוד קהילה שנכחדה או אפילו אגדה שרבים תולים בה תקוות שווא.

"צייד הקברים" גם עוסק בקונפליקט המתמשך בין פולין לישראל. עבור חלק מהפולנים בולקה נותן מענה לתיקון שהם מבקשים. עבור אחרים הוא מאשים את הקורבן וחושף עוד פרק היסטורי שיש הרוצים שייטמן עמוק באדמה.

הסרט יוקרן בהקרנת בכורה בערוץ 13 ביום ראשון 5/5 ערב יום השואה, בשעה 23:15.