מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

דילמת חמינאי: מתיחות גוברת סביב תגובת הנקם האיראנית

דובר צה"ל בהצהרה לתקשורת: "יש לנו יכולת הגנה שהוכיחה את עצמה - אך ההגנה לעולם אינה הרמטית" | חשבון דיפלומטי של משמרות המהפכה פירסם: "לו האו"ם היה מגנה את התקיפה בדמשק, ייתכן ואיראן הייתה נמנעת מלהגיב" | ביידן: "מחוייבים להגן על ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/24 19:33 ג בניסן התשפד

דילמת חמינאי: מתיחות גוברת סביב תגובת הנקם האיראנית
חמינאי, צילום: mohammad kassir,Shutterstock

המתיחות סביב תגובת נקם אפשרית של האיראנים בשיאה. מדיווחים שונים נמסר כי ברגע האחרון נדחתה פעולה צבאית איראנית כנגד מדינת ישראל, כך לפי Ynet. בנוסף, סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר" הודיעה אתמול (ד') כי בשל "תרגילים צבאיים", הטיסות באזור נמל התעופה של טהרן הופסקו.

תמיכה אמריקאית במידה ואיראן תתקוף

שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ברט מקגורק, העביר הודעה אמש (ד') לשר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן, באמצעות שרי החוץ של סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר בו נאמר: "לאמריקנים יש מחויבות להגן על ישראל". במקביל, בחשבון דיפלומטי של משמרות המהפכה ברשת החברתית X, נכתב: "לו כי לו האומות המאוחדות היו מעמידות לדין את התוקפים בדמשק, ייתכן ואיראן הייתה נמנעת מלהגיב".

לחץ מבית, הפגנה באיראן

הפגנה למען פלסטין באיראן, צילום: Mohasseyn,Shutterstock

"לאיראנים יש סבלנות"

"איראן לא רוצה להגיע לעימות ישיר", הצהיר פרופסור מאיר ליטבק בראיון לחדשות כיפה. ליטבק, פרופסור בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון וראש מרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב. ​הוא הסביר כי לאיראן יש מיליציות שיעיות ברחבי המזרח התיכון שתפקידן למות למען איראן. אבל הם עצמם "רוצים לפגוע בלי לסכן את עצמם". עם זאת, איראן לא תימנע מפגיעה בישראל. ההנחה הסבירה בעיניו היא פגיעה בשגרירויות ובקהילות היהודיות ברחבי העולם.

יום ירושלים האיראני עבר בשקט יחסי

כזכור, בשישי האחרון חל יום ירושלים האיראני שהסתמן בישראל כיום זעם בו הנקמה האיראנית תצא לפועל. בישראל נערכו בדריכות, אך למעשה היום עבר בשקט יחסי. "לישראלים אין סבלנות", מבהיר פרופסור ליטבק, "לאיראנים יש סבלנות. הם יכולים לתקוף גם בעוד כמה חודשים". הוא ממשיך ומסביר כי ככל הנראה איראן לא תוותר על הנקמה: "ההשפלה שהם חטפו היא גדולה מדי. יש ביקורת חריפה באיראן למה הם שותקים ולמה הם לא הגיבו יותר. איראן היא דיקטטורה, וממשל דיקטטורי לא יכול לספוג השפלות. זה סיכון גבוה מדי מבית".