סמוטריץ׳ יוזם: חוק יסוד העדפת מילואימניקים

שר האוצר יוזם חוק יסוד חדש שמטרתו לתת העדפה מתקנת למילואימניקים. הבחירה לעיגון ההעדפה בחוק יסוד היא בניסיון להתגבר על המכשול המשפטי של פגיעה בשוויון כלפי אוכלוסיות שאינן משרתות. סמוטריץ': "לא יאהבו את זה, אבל עומד מאחורי זה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/03/24 07:54 יז באדר ב'

סמוטריץ׳ יוזם: חוק יסוד העדפת מילואימניקים
חיילי מילואים, העדפה מתקנת בחוק יסוד?, צילום: Moshe Shai,FLASH 90

בעקבות המלחמה, יוזם השר בצלאל סמוטריץ' חוק יסוד חדש למדינת ישראל שיעסוק בהעדפה מתקנת למילואימניקים. זאת במטרה להתגבר על מכשול עיקרון השוויון, שלפיו בעייתי להיטיב עם קבוצה מסוימת שבה לא נכללות אוכלוסיות מסוימות בחברה הישראלית. במקרה זה מדובר בעיקר בציבור הערבי והחרדי שלא מתגייס לצה"ל, כך פורסם הבוקר (ד') בישראל היום.

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ', ינסה לחוקק חוק יסוד חדש, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

במטרה להתגבר על עיקרון השוויון: חוק יסוד חדש

שר האוצר ביקש להיטיב על משרתי המילואים, ולתת להם קדימות בשלל נושאים. בין השאר, החוק יכיר בשירות מילואים כערך יסוד וייתן הטבות בשירותי המדינה בכמה תחומים. כך למשל יקבלו המילואימניקים עדיפות במכרזי קרקע של רשות מקרקעי ישראל, הנחות ברכישת קרקע והעדפה בקבלה לעבודה בשירות המדינה, בקבלה לאוניברסיטה, בקבלה למעונות יום ובמכרזי רכש של המדינה.

מטרת החוק היא "שינוי בסדר העדיפויות הלאומי - הכרה במשרתי המילואים ויצירת פריבילגיות משמעותיות ויוצאות דופן למשרתי המילואים". עם זאת, טענות רבות מועלות מגד חוקים דומים כיוון שיוצרים העדפה ברורה לציבור משרתי המילואים לעומת הציבור הערבי והחרדי. לפיכך ינסה השר לחוקק את חוק היסוד ה-14, ולתת מעמד אבסולוטי להעדפה המתקנת.

חיילי מילואים, לא ישלמו ריבית על המינוס

חיילי מילואים, צילום: Moshe Shai,FLASH 90

סמוטריץ': "מניח שבמגזר החרדי והערבי לא יאהבו את זה"

"כבר שנים אומרים שצריך לתת לאנשי המילואים יותר, אבל כשמנסים להוציא את זה לפועל - נתקלים בייעוץ משפטי שטוען שאי אפשר להעדיף חיילי מילואים על פני אוכלוסיות אחרות, בגלל חוסר שוויון". אמר השר, וסיפר: "לאחרונה התחזק הקשר ביני לבין משפחתו של יוסי הרשקוביץ ז"ל, מנהל בית ספר נערץ שנפל בלחימה בעזה. שוחחנו על כך שחיילים המילואים חייבים לקבל יותר, והמשפחה העלתה הצעה - לחוקק את סוגיית העדפת המילואימניקים כחוק יסוד, כך שתגבר על כל השאר".

"אני יכול להניח שבמגזר החרדי והערבי לא יאהבו את זה, אבל אני עומד מאחורי זה" הצהיר סמוטריץ'. "מי שישרת - יקבל. אני מתקשה לראות מצב שבו מישהו מצליח לתקוע חוק כזה. כיום יכול להתרחש מצב שבו חייל שמשרת במילואים יפסיד משרה בשירות המדינה, כי יש העדפה מתקנת לאוכלוסיות שלא משרתות. נתקן את המצב הזה".