בג"ץ בתקדים חדש: ניתן לרשום בתעודת לידה גם הורה לא ביולוגי

תוך שימוש בפרשנות מסעיף אחר לחוק האימוץ, בג"ץ קבע תקדים בו ניתן לרשום בתעודת לידה של ילד גם הורים לא ביולוגים: "הדרת ההורה הלא ביולוגי מתעודת הלידה משמעה העדפת מעמדה של ההורות הביולוגית על פני הורות שכוננה משפטית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/03/24 11:20 יא באדר ב'

בג"ץ בתקדים חדש: ניתן לרשום בתעודת לידה גם הורה לא ביולוגי
צילום: Gorodenkoff,Shutterstock

פסיקה של בג"ץ הפכה את החלטת רשות האוכלוסין, שסירבה לרשום בתעודת לידה של ילד מתרומת זרע שנולד לזוג לסביות את אמו הלא-ביולוגית, כיוון שלפי החוק תעודת הלידה היא מסמך המעיד על ההורות הביולוגית בעת הלידה, ומשכך היא מסמך אשר "קופא בזמן" ולא ניתן לשינוי.

בג"ץ הורה היום (ה') לראשונה למדינה כן לרשום את האם הלא ביולוגית. השופט פוגלמן קבע כי יש לעשות מפרשנות לסעיף אחר בחוק מרשם האוכלוסין: "אומץ ילד, יירשמו במרשם *ובכל תעודה* לפי חוק זה מאמציו כהוריו והמאומץ כילדם של מאמציו, ובשם שנקבע לו בצו האימוץ".

"הורותם של שני ההורים היא הורות שווה, אשר כוללת את אותו סל זכויות וחובות הוריות"

עוד כתב כי "הדרת ההורה הלא ביולוגי מתעודת הלידה משמעה העדפת מעמדה של ההורות הביולוגית על פני הורות שכוננה משפטית. לאחר הסדרת המעמד ההורי, במישור הדין המהותי, הורותם של שני ההורים – ההורה הביולוגי וההורה הלא ביולוגי – היא הורות שווה, אשר כוללת את אותו סל זכויות וחובות הוריות".

יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז הגיב על ההחלטה: "שופטי בג"ץ מוכיחים שוב שאין להם בעיה לקבל החלטות פרוגרסיביות בהיעדר סמכות חוקית לכך ותוך פגיעה במעמד הכנסת. אף החלטת בג"ץ לא תשנה את עובדת החיים הפשוטה שיש אבא ויש אמא"