מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

שבת זכור בבתי הכנסת: איזה חלק מהפרשה קוראים כדי לצאת ידי חובה?

בשבת האחרונה לפני פורים נוהגים בבתי כנסת לקרוא פרשיה נוספת מיוחדת, "זכור", העוסקת בחיוב לזכור את מלחמת עמלק שאירעה לאחר יציאת מצרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/03/24 10:07 יא באדר ב'

שבת זכור בבתי הכנסת: איזה חלק מהפרשה קוראים כדי לצאת ידי חובה?
פרשת השבוע, צילום: pixabay

בשבת הקרובה נקרא את הפרשה הראשונה בספרת ויקרא, בנוסף, בשבת הזו יש תוספת קריאה מיוחדת, "זכור", מלבד פרשת השבוע, והיא נקראת בתחילתה של ההפטרה שלקוחה מספר שמואל א', פרק ט"ו ועוסקת בהתנהלות המלך שאול במהלך מלחמתו נגד עמלק.

קריאת פרשת זכור- הנוסח המלא

"זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים, והיה בהניח ה' אלוקיך לך מכל אויבך מסביב בארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה לרשתה תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח". (ספר דברים, פרשת כי תצא).

חיוב נשים בקריאת פרשת זכור

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה הציפה את הסוגיה הבאה: "האם נשים חייבות בפרשת זכור וקריאת המגילה? הרי נשים לא יוצאות למלחמה ובפרשה הזו יש לנו מצווה למחוק את זכר עמלק כלומר להילחם בהם". הרב מאיר נהוראי השיב: שאלת שתי שאלות ונתייחס לכל אחת מהן.

פרשת זכור - נכון הדבר שיש מיש אומר שנשים פטורות משמיעת פרשת זכור וכך מפורש בספר החינוך תר"ג: "ונוהגת מצוה זו בזכרים כי להם לעשות מלחמה ונקמת אויב ולא לנשים". אולם רבים חלקו ומפורסמת תשובתו של הרב בעל "בנין ציון" סי' ח' וישנן מספר טענות:

א. ניתן לומר שגם מי שלא במצות מלחמה עדין במצות זכירה. שכן גם כאשר אין זכר לעמלק צריך לזכור להכריתם.

ב. הרי זו מלחמת מצוה וגם כלה מחופתה חייבת. ומסופר על ר' נתן אדלר רבו של החתם סופר שהקפיד שאפילו המשרתת בביתו תלך לשמוע. וכך פסקו גדולי הדור הרב משה פיינשטין וכן הרב עובדיה יוסף שו"ת יחוה דעת חלק א' פ"ד. ולכן חשוב מאד לוומר לנשים לשמוע פרשת זכור וישנם מקומות רבים שמארגנים קריאה מיוחדת לנשים כדי שכולן תוכלנה להגיע.