קצין סרוג בראש: חיל האוויר הקים מנהלת חלל

תוך כדי מלחמה, בחרו בצה"ל ובחיל האוויר להקים מנהלת חלל רשמית שתפקידה הוא לענות על הצורך בלוחמה אווירית רחבה: "החלל יכול להישמע רחוק, אבל הוא רק כ-100 קילומטר מפה, כמו שעה נסיעה בכביש 6"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/03/24 13:22 ח באדר ב'

קצין סרוג בראש: חיל האוויר הקים מנהלת חלל
סא"ל נ', מפקד מנהלת החלל, צילום: דובר צה"ל

שמו המלא והרשמי של חיל האוויר הוא "זרוע האוויר והחלל", ולאחרונה החלק של החלל קיבל משנה תוקף: בחודש האחרון עוסקים בצה"ל בהקמת מנהלת חלל, מנהלת שתענה על הצורך בלוחמה אווירית רחבה. באתר צה"ל פורסם ראיון עם סא"ל נ' הסרוג שהופקד על המנהלת החדשה והמסקרנת.

מפקד המנהלת: "החלל יכול להישמע רחוק, אבל הוא רק כ-100 קילומטר מפה"

המנהלה בנויה משני מדורים: מדור פרויקטים לוויניים ומדור שיתופי פעולה בין חיל האוויר למערכת הביטחונית. "אנחנו מבינים שזה מימד לחימה חדש, וכדי להצליח - אנחנו צריכים ללמוד אותו ביחד", אומר סא"ל נ' בראיון עם הכתבת יובל טור שלום. לדבריו, "חיל-האוויר הוא גוף עם ניסיון בהגנה, התקפה והובלת מערכות מבצעיות, וכך מנהלת החלל תהווה גשר בין האתגרים במדינה, לבין החיל".

סא"ל נ

סא"ל נ', מפקד מנהלת החלל צילום: דובר צה"ל

חלק גדול מעבודת היחידה הוא הגברת התודעה על חשיבותו של החלל, והחיבור שלו לשאר היחידות בשטח. "החלל יכול להישמע רחוק, אבל הוא רק כ-100 קילומטר מפה, שזה כמו שעה נסיעה בכביש 6", מפשט סא"ל נ', "אנחנו הרי משתמשים במימד הזה כל הזמן מבלי לשים לב. אפילו בפעילות שגרתית, כמו ניווט בטלפון הנייד".

"אנחנו עושים כל מה שצריך בשביל הדור הבא"

היחידה הוקמה בעיצומה של המלחמה, ונ' מסביר: "זה אולי לא סטנדרטי, אבל דווקא בזמן הזה מצאנו לנכון לייסד את המנהלה. חיל-האוויר הבין שצריך לעצור רגע, להרים את המשקפת ולהסתכל עוד יותר קדימה במטרה להרחיב את ההגנה".

"עד לפני עשור, כדי להיות בחלל היינו צריכים לשגר לוויינים בכוחות עצמנו, שזה דבר מאוד מורכב טכנולוגית וכלכלית, שגרם למרחב עמוס ומאתגר. והנה נפלה בידינו הזכות להקים את המנהלה הזו בזמן המלחמה. תחושת המשמעות היא עצומה, ואנשים כאן עם זיק בעיניים. אנחנו עושים כל מה שצריך בשביל הדור הבא", סיים.