"על הקהילות להיערך": פסק הלכה חדש לפורים מנסה להתחשב במתמודדי הנפש

הרב שרלו על חגיגות פורים בעת המלחמה: לא ניתן לאויבנו לנצח את עולם החיים שלנו, אך נדרשת תשומת לב אנושית לצער ולכאב. בין היתר, פוסק הרב להמעיט בהכאת "המן", על מנת להתחשב בהלומי הקרב ולתת יחס מיוחד במשלוחי המנות למשפחות שכולות

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/24 16:33 ד באדר ב'

"על הקהילות להיערך": פסק הלכה חדש לפורים מנסה להתחשב במתמודדי הנפש
פורים בירושלים, צילום: Erik Marmor,FLASH 90

הרב יובל שרלו, יו"ר קואליציית הארגונים הדתיים למען בריאות הנפש וראש ישיבת ההסדר 'אורות שאול' בתל אביב, מתייחס בפסק הלכה מיוחד לדרך הנוהג הנדרשת מצד הקהילות השונות בחגיגות חג הפורים השנה, בצל המלחמה. זאת בהתייחס לריבוי המשפחות אשר חוו אובדן בחודשים האחרונים, והגידול במתמודדי הנפש.

את פסק ההלכה מוציא הרב שרלו לקראת כנס 'האומץ לדבר על זה - מתמודדי נפש בצל המלחמה' (31.3) אותו מובילים אתר כיפה וקואליציית הארגונים הדתיים למען בריאות הנפש, ובו ישתתף הרב כפאנליסט.

פורים, ארכיון

פורים, ארכיון, צילום: Miriam Alster,FLASH 90

"לחגוג ולציין את פורים - אך להיות רגישים"

"פורים עומד להיות האירוע הקהילתי הראשון והמשמעותי שהמלחמה תנכח בו בהיקפים עצומים" פתח הרב. "אין קהילה שלא מתלבטת בשאלה כיצד לחגוג השנה את פורים, וכיצד להביא לידי ביטוי את הכפילות - לא לתת לאויבינו לנצח את עולם החיים שלנו, ובד בבד ההכרה כי לא ניתן להפטיר כדאשתקד, ולציין את פורים כפי שעשינו בשנים הקודמות.

נראה כי הדרך הנכונה לעשות זאת היא אכן לפסוע בשני מסלולים - לחגוג את פורים ולציין אותו ב'ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר', ובד בבד להיות רגישים, לצמצם, לוותר על עניינים לא הכרחיים, ובעיקר - להתמקד בתוכן המשמעותי והפנימי של פורים" מסביר הרב כיצד להתמודד עם המורכבות.

פורים

פורים, צילום: שאטרסטוק

יחס מיוחד ליתומים והמשפחות השכולות

בהמשך פסק ההלכה מוסיף הרב כי הקהילות נדרשות להיערך לחג פורים במהלך המלחמה בהיבטים נוספים. להיזהר ב'הכאת המן' בזמן קריאת המגילה מרעש שעלול לעורר כאב להלומי הקרב. יחס מיוחד במשלוחי המנות וסעודות הפורים ליתומים ומשפחות שכולות. ומבט קהילתי רחב על מצוות 'מתנות לאביונים' על מנת לתת מענה למשפחות אשר נשבר מטה לחמם.

בסיום מתייחס הרב שרלו לריבוי מתמודדי הנפש בקהילה ובכלל, ואומר כי נדרש "לתת את הדעת על המצוקה הנפשית, על מתמודדי הנפש ומשפחותיהם, על נושאי הפוסט-טראומה ועל שבורי הלב. לא רק בתוך הקהילה עצמה, המהווה מסגרת תמיכה ומלחיצה כאחד, אלא גם מודעות עמוקה לכלל החברה הישראלית, וכל המתמודדים. זו תהיה משמעות מיוחדת השנה לילך כנוס את כל היהודים", בתקווה ובציפייה עצומה להארת הסתר הפנים, ולחיבור אמיתי וכן עם כולם" מסכם הרב.