מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"גולדפוס ביטא קול של 10,000 חיילים באוגדה 98"

דוידי בן-ציון הוא רס"ן באוגדה 98 שסיים 135 ימי מילואים תחת מפקד האוגדה דן גולדפוס, שוחחנו איתו על התחושות של ושל חבריו אחרי הנאום הדרמטי אמש: "הוא איש מאוד אמיץ, ערכי, חדור מטרה, תמיד מדבר בגובה העיניים"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 14/03/24 16:21 ד באדר ב'

"גולדפוס ביטא קול של 10,000 חיילים באוגדה 98"
מפקד אוגדה 98, תא"ל דן גולדפוס, צילום: דובר צה"ל, צילום מסך

דוידי בן- ציון הוא כרגע אזרח, אבל עד לפני חודש הוא היה מילואמיניק שנלחם בעזה כחלק מאוגדה 98. כרס"ן בצנחנים, הוא חתום על הנתון המרשים של 135 יום במילואים: "אחרי שלושה ימים של לחימה בקיבוצים אחרי שמחת תורה, עלינו ב10/10 לחודש כוננות בצפון ואז עברנו לעזה, בעיקר בחאן יונס, שם היינו 55 יום" עכשיו, באזרחות, הוא וחבריו משלימים פערים של עבודה ומשפחה ומתכוננים למערכה שתיפתח ברפיח או בצפון.

המדינה כולה סוערת סביב הנאום של תת-אלוף דן גולדפוס, מפקד אוגדה 98 מאמש (ד'). את המפגש הראשון שלו איתו הוא זוכר היטב: "הגענו לכפר עזה ב-,7/10 שם פגשנו בפעם הראשונה את דן בכניסה לקיבוץ, הוא נתן לנו נאום קצר, גם בנושא המבצעי וגם הערכי", מספר בן-ציון על הרגעים הדרמטיים, "בפעם השנייה פגשתי אותו בחאן יונס. כל פעם החלפתי איתו כמה מילים".

"אני קיבלתי תחושה של בן אדם שלא הקידום מניע אותו ולא המניירות"

בהמשך, בן ציון מספר על הרושם שלו מגולדפוס: "הוא איש מאוד אמיץ, ערכי, חדור מטרה. ראיתי אדם מאוד ענייני, לא עסוק בפוליטיקה, לא עסוק בכותרות, מדבר בגובה העיניים. הוא בא לשטח, ישב איתנו כל הזמן, לא כמו גנרל, נכח בבפרטים הקטנים. אני קיבלתי תחושה של בן אדם שלא הקידום מניע אותו ולא המניירות. חשוב לו לנצח את חמאס ולהחזיר את החטופים".

הרבה חושבים שהנאום היה פוליטי, ולכן המחאה היא על חוסר הלגיטימיות שלו כקצין בצבא לדבר ככה, מה אתה חושב?

"הוא לא דיבר פוליטיקה אלא ביטא קול של 10,000 חיילים של אוגדה 98. הוא דיבר על הקונצנזוס. הוא דיבר על המשך המבצע ברפיח, על המשך הלוחמנות. הוא רוצה שהחברה הישראלית תיתן לו וללוחמים שלו גב להמשיך להילחם באומץ ובגבורה מדי יום, להשמיד עוד אויב, מנהרות, עוד אמל"ח. צריך אורח רוח והגב שהמדינה צריך לתת לו הוא קודם כל מהדרג המדיני. יש לחצים אמריקאים, יש מורכבויות פוליטיות, לא מעניין. דבר שני, שהשיח יהיה שיח ראוי. לכל אזרח בישראל מותר להביע עמדה, זו מדינה דמוקרטית. אבל השיח צריך להיות מאחד, מחבר. לא שחור ולבן, לא אגרסיבי. לא צריך לטשטש עמדות או לחשוב אותו דבר. האויב שלנו הוא לא רק חמאס, הוא לבנון, חיזבאללה, איראן, החות'ים. יש לנו אינסוף חזיתות. גולדפוקס אמר: תהיו ראויים. תעזרו לנו".

"צריך לזכור שאנחנו לא בזמן שגרתי, אנחנו בזמן מלחמה הקשה ביותר של העם היהודי"

מה התחושות מהשיחות ביניכם, החיילים באוגדה 98? גולדפוס מייצג את התחושות של הלוחמים או נכנס לזירה לא שלו?

"חד משמעית כולם תומכים, אני בקבוצות של הגדוד, גם בפורום המוביל, גם בפורום של פלוגות ומפקדים" מספר בן-ציון, ומדגיש: "לא ראיתי אדם אחד שהרגיש שהמסרים של מפקד האוגדה שונים ממה שהוא חושב". לתחושתו, מדובר בקצין שרוצים ללכת אחריו למרות המורכבות בהצהרה. "אנחנו שמחים שהוא אמר את הקול של הרבה חיילים. זה אמנם לא טבעי ונורמלי שמפקד בצבא ידבר בתקשורת, אבל צריך לזכור שאנחנו לא בזמן שגרתי, אנחנו בזמן מלחמה הקשה ביותר של העם היהודי אולי מאז השואה, ולכן ההתנהלות מותאמת למציאות חריגה כפי שאנחנו נמצאים בה".