"לא מסתובבים בפחד" ביישוב כרמית לא מחכים למדינה: "יש לנו כיתת כוננות מהטובות בארץ"

ברקע תקרית הירי בלקייה, אומר יו"ר אגודת מתיישבי היישוב כרמית הסמוך כי האירוע אמנם חמור, אבל התחושה הכללית ביישוב היא שיש ביטחון: "התושבים לא מסתובבים בפחד". מה הם דורשים? "אם המדינה רוצה שאנשים טובים יגיעו לנגב, התחושה צריכה להיות כמו במרכז"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 13/03/24 14:23 ג באדר ב'

ביישוב כרמית לא מחכים למדינה: "יש לנו כיתת כוננות מהטובות בארץ"
כיתת הכוננות של כרמית, "לא מסתובבים בפחד", צילום: ללא

בעיית הנשק הבלתי חוקי בפזורה הבדואית בדרום שברה בלילה שבין ראשון לשני שיא נוסף, כשבמשך שעה ארוכה שמעו תושבי היישוב כרמית את הירי הבלתי פוסק שהגיע מהיישוב הסמוך לקייה. למרות בעיית הנשק ארוכת השנים והביקורת על המדינה, ביישוב מספרים כי תחושת הביטחון חזקה. בראיון ל"חדשות כיפה" אומר יו"ר אגודת מתיישבי כרמית, ליאור זיני: "תחושת הביטחון היא בזכות התושבים, זה לא הגיע מהמועצה, מהמשטרה או מהמדינה".

"תחושת הביטחון בכרמית היא טובה"

זיני מדגיש כי הכותרות על האיזור מדברות תמיד על בעיית הנשק, אך במציאות התושבים לא מסתובבים בפחד: "תחושת הביטחון בכרמית היא טובה, יחד עם החשש שקיים אצל כל ישראלי שמחר בבוקר ערביי ישראל יחליטו שהם לא איתנו" הוא אומר. "אין ערבים רק בנגב, יש ביפו, בירושלים, ליד כפר סבא וגם שם הדברים האלה קורים, אין הבדל בתחושת הביטחון".

ליאור זיני, "כיתת כוננות מהטובות בארץ"

ליאור זיני, "כיתת כוננות מהטובות בארץ" צילום: באדיבות המצולם

יש הבדל בתקופת הרמדאן?

"כרגע לא, הסיפור של יום ראשון זה קשור לבחירות" אומר זיני ומוסיף: "עד השנה היו פועלים שנכנסו ליישוב גם מהשטחים, השנה כמעט ואין אבל אני לא רואה בעיה עם זה, כיתת הכוננות והעירנות של התושבים הם אלה שנותנים תחושת ביטחון".

"ירי שלא לא היה מבייש חטיבה או אוגדה בצה"ל"

בסופו של דבר, אתם חיים בתחושת ביטחון?

"תחושת הביטחון היא בזכות התושבים, כיתת הכוננות ואיכות האבטחה שהתושבים בנו לבד. זה לא הגיע מהמועצה, מהמשטרה או מהמדינה" הוא מסביר, "יש לנו את אחת מכיתות הכוננות הטובות במדינה במקצועיות, באיכות, בתרגולים שהיא עושה ובנוכחות שלה פה. יש פה אנשים שנמצאים בכוננות והם לא יוצאים מהיישוב ולכן תחושת הביטחון של מרבית האנשים היא טובה, אנחנו לא מסתובבים בפחד".

יחד עם זאת, הוא מוסיף: "מי שיפתור את זה, זה רק המדינה, כשהיא תחליט שהיא עוסקת בזה ושהיא מחרימה את כל הנשקים הבלתי חוקיים". זיני מסביר למה בדיוק התושבים למצפים: "שכשיש ירי, זה לא יסתיים בשליחת שתי פלוגות מג"ב שנכנסות, למרות שהן עושות אחלה עבודה. אירוע כמו שקרה ביום ראשון" הוא אומר, "לא היה מבייש חטיבה או אוגדה בצה"ל, היה ירי של שעה מאוד אינטנסיבי והרבה מאוד מהכדורים נפלו בתוך כרמית".

כיתת הכוננות של כרמית, "בזכות התושבים"

כיתת הכוננות של כרמית, "בזכות התושבים" צילום: ללא

לא רק בעיית נשק: "אין סיבה שלא תהיה הטבת מס"

זיני, שבבחירות האחרונות גם נבחר למועצה המקומית טוען כי הדבר הבעייתי ביותר הוא המסר שמקבלים מי שחושבים על מעבר לדרום: "אם המדינה רוצה שאנשים טובים יגיעו לנגב, התחושה צריכה להיות כמו במרכז".

מלבד הנושא הביטחוני, לזיני טענה נוספת כנגד המדינה והיא ביטול הטבת המס לתושבי היישוב אחרי שנים שהיו זכאים לה: "הטבת המס מאפשרת לתושבים איכותיים להגיע ולהתיישב באיזור ואם רוצים שאנשים איכותיים יגיעו לנגב אז צריך לתת להם הטבות. יש הטבת מס בדימונה, בערד, בירוחם ואין סיבה שלא תהיה הטבת מס ביישובים כמו כרמית. אנחנו צריכים להביא כמה שיותר אנשים איכותיים שירצו לבנות את הבית שלהם בנגב".