מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ביקב פסגות יצרו סדרת יינות לזכר הטבח בעוטף - ועונים לביקורת: "זה לא לכולם"

סדרת יינות חדשה של יקב פסגות בשם "7.10" מנציחה את הטבח ועל הבקבוקים מודפסים שמות יישובים שנפגעו | נעמה ברג, מבעלי היקב, עונה לביקורת: "המלחמה היא חלק מהחיים, והיקב הוא חלק מהחיים. מי שאין לו את המורכבות להכיל את החיבור הזה לא חייב"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 12/03/24 13:55 ב באדר ב'

ביקב פסגות יצרו סדרת יינות לזכר הטבח בעוטף - ועונים לביקורת: "זה לא לכולם"
בקבוקי הסדרה, צילום: יקב פסגות

סערה בכוס יין: יקב פסגות, מיקבי הבוטיק הגדולים בישראל, יצא בימים האחרונים בסדרת יינות חדשה בשם "7.10" עליה מודפסים שמות היישובים שנפגעו בעוטף עזה. על הבקבוקים מודפסים השמות שדרות, אופקים, בארי, ניר עוז, כפר עזה ונובה, כשההכנסות ממנה יעברו לשיקום העוטף. אלא שהיה כאלה שלא ראו בעין יפה את החיבור בין יקב מהתנחלויות לטבח בעוטף, ובשיחה עם "חדשות כיפה" מסבירה נעמה ברג, מבעלי היקב, על החיבור הטריוויאלי מבחינתה.

יין מההתנחלויות? "זה כל-כך שישה לאוקטובר"

עיתונאית "הארץ", יעל פרידסון, כתבה: "זה היה עניין של זמן עד שיגיע המרצ'נדייז, אבל לראות את שמות הקיבוצים שנטבחו מקדמים מכירות של יקב מההתנחלות? אני עדיין מעכלת". ברג נסערת: "כאב לי לראות את זה. למה אנשים לא מסוגלים לזוז מילימטר אחד? איפה אנחנו ואיפה המילים האלה, מילים של שישה לאוקטובר. אנחנו צריכים פשוט לא להקשיב לשיח הפלגני הזה".

בקבוקי הסדרה

בקבוקי הסדרה | צילום: אילן נרינסקי

איך בכלל נולדה הסדרה הזו?

"חודש וחצי אחרי תחילת המלחמה, כשהחיים חזרו לאט לאט, הרגשתי שזה מנותק לשתות יין כרגיל כשהמלחמה ממשיכה. חיפשנו פיצוח, וחברה שלי נתנה לי רעיון לתווית שתנציח את המלחמה ותנכיח אותה אבל גם לא תהיה עצובה ומדכאת. בחרנו חמישה שמות של מקומות וגם את הנובה".

"אנשים רואים את זה והם בהלם, זה מזעזע אותם, ומצד שני הם רוצים להחזיק את הבקבוק ולקחת אותו הביתה"

יש שיאמרו שזה חיבור לא ראוי, בלי קשר להתנחלויות. יין וטבח.

"אנחנו יכולים להבין שהחיבור בין היין והשמות מורכב לאנשים, אפילו מאוד מורכב. אנשים רואים את זה והם בהלם, זה מזעזע אותם, ומצד שני הם רוצים להחזיק את הבקבוק ולקחת אותו הביתה. זה בדיוק העניין: מי שאין לו את המורכבות להכיל את החיבור הזה, לא חייב. זה בסדר. זה לא לכולם. לא התכוונו להכאיב, לא התכוונו לעשות כסף, לא התכוונו לרכב על זה או לעשות מרצ'נדייז".

יין מתקשר לשמחה, פחות לעצב.

"נכון, אבל עכשיו אין שמחה, ועדיין חיים ועדיין שותים יין. אז לפחות שזה יהיה מחובר. רק בימים האחרונים עשיתי ארבעה בקבוקים להנצחה של חיילים, אנשים שרוצים להנציח בתווית שמות של חיילים. חטיבות מילואים שביקשו להוציא תוויות שקשורות למלחמה. המלחמה היא חלק מהחיים עכשיו, והיקב הוא חלק מהחיים".

נעמה ברג

נעמה ברג | צילום: יקב פסגות

"אנשים רוצים להיות באירוע הזה. לא לשכוח. זו ההצעה שלנו לזכרון"

על התחושות שלה בימים האלה מספרת ברג: "זכיתי להכיר אנשים מהעוטף, אנשים שפחות הכרתי, שיש להם דעות שונות ממני. גדלתי בציבור הדתי, לא הייתי בצבא, מאיפה אני אכיר שמוצניקים מהעוטף? היום אנחנו חברים. עם ישראל הבין שאנחנו גוף אחד".

הבקבוק הראשון בסדרה הוענק לאיריס חיים, אמו של יותם חיים ז"ל, שביקרה ביקב. ברג מסיימת: "אנשים שחבר שלהם לחם בבארי לקחו בשבילו את בקבוק בארי, אנשים קנו ארגזים של בקבוקי שדרות ואופקים. אנשים רוצים להיות באירוע הזה. לא לשכוח. זו ההצעה שלנו לזיכרון".