הפרשן החרדי מפתיע: "הדברים של הרב יצחק יוסף דווקא מקרבים לפשרה"

איומו של הרב הראשי לפיו כפיית הגיוס על החרדים תוביל לעזיבת הארץ ממשיכה לעורר הדים. העיתונאי החרדי ישראל כהן אומר ל"חדשות כיפה" כי האמירה של הרב הייתה מכוונת ובטווח הארוך תוביל לפשרה. ומה חושבים בציבור החרדי? "מאוד אהבו את הדברים של הרב" | וגם: האם בציבור החרדי חל שינוי ביחס לגיוס?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 10/03/24 14:55 ל באדר א'

הפרשן החרדי מפתיע: "הדברים של הרב יצחק יוסף דווקא מקרבים לפשרה"
ישראל כהן, "מסר לנתניהו", צילום: שלומי כהן

אמירתו של הרב יצחק יוסף בשיעורו אתמול (שבת) עוררה זעם רב והגיעה מכל צידי הקשת הפוליטית. האיום של הרב בעזיבת הארץ במידה ויגוייסו בני הישיבות החרדיים, זכה לגל ביקורות וביתר שאת עקב היותו מחזיק בתפקיד הממלכתי של הרב הראשי לישראל. אך בעוד דבריו התקבלו בציבור הכללי בזעם, בציבור החרדי דווקא חיבקו את האמירה של הרב. בראיון ל"חדשות כיפה" מסביר העיתונאי החרדי ישראל כהן מדוע הדברים של הרב עשויים באופן מפתיע להביא דווקא לפשרה.

כהן מסביר כי דבריו של הרב היו מכוונים והגיעו לאחר חודשים של "מתקפות" לדבריו, על הציבור החרדי. "מה שקרה בחודש - חודשיים האחרונים זה שגורמים מסויימים ומפלגות מסויימות החליטו שהם יכולים לחבוט בציבור החרדי ולהפוך אותו לשעיר לעזאזל לילד כאפות" אומר כהן, "מה שהרב אמר זה שלומדי התורה הם הכבוד והגאווה של הציבור החרדי ושאף אחד לא יגע בהם ואם יגעו בהם אנחנו נעשה את הצעד הכי קיצוני שיש".

בציבור הכללי זעמו, איך החרדים קיבלו את דברי הרב יוסף?

אני שואל אותו איך הדברים התקבלו בציבור החרדי, האם משהו מהזעם בציבור הכללי חדר גם לשם, כהן משיב שאם כן, רק בשוליים היותר ליברליים: "המיינסטרים החרדי מאוד אהב את הדברים של הרב יוסף, הוא בסך הכל אמר דברים שאמר בעבר הרב שך ואביו הרב עובדיה". יחד עם זה הוא מוסיף פרשנות לדבריו ואומר: "הרב יצחק יוסף לא דיבר על אלו שלא לומדים תורה, לכולם ברור שיש בחורים שאולי יצטרכו כן להתגייס או להגיע לפשרה".

"הדברים של הרב יוסף דווקא מקרבים לפשרה" מפתיע כהן ומסביר כי אחרי הדברים של הרב יוסף, יש תחושב בציבור החרדי שהכבוד שנרמס בחודשים האחרונים חזר. "משכו את החבל יותר מידי לקצה השני והוא איזן את זה" הוא מסביר.

הרב יצחק יוסף

הרב יצחק יוסף, זעם חוצה מגזרים. צילום: Noam Revkin Fenton,Flash90

"מה שהציבור החרדי יוכל לתת בהסדר עתידי זה עדיין לא מה שהחילונים מצפים"

האם הוא שגה כשדיבר כך בעודו הרב הראשי לישראל?

"אחרי שהוא יעזוב את התפקיד הוא אמור להתמנות לנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, וכבר בפועל הוא המנהיג הרוחני של התנועה" אומר על כך כהן. "נכון שהוא כרגע רב ראשי אבל הוא גם מנהיג רוחני של ציבור מסויים" הוא אומר.

לשכת גיוס

לשכת גיוס, פשרה או פיצוץ? צילום: haim Goldberg/Flash90

אני שואל אותו האם הדברים השנויים במחלוקת ובכלל התקופה האחרונה מקרבים במשהו את היחס של הציבור החרדי לגיוס לצה"ל, כהן משיב שכן אך מיד מסייג: "לא שינוי משמעותי, כי מה שהציבור החרדי יוכל לתת באיזה הסדר עתידי זה עדיין לא מה שהחילונים מצפים, הם חשבו שיהיה פה שינוי משמעותי לגמרי. אבל כן יכול להיות שיתנדבו יותר לארגונים כמו זק"א וארגוני חסד כשירות לאומי. עד כמה זה יהיה משמעותי? זה סימן שאלה גדול אבל מה שברור זה שהלחץ והכפייה שנהיו בחודשים האחרונים מול החרדים זה רק מזיק".

"לפיצוץ גדול לא רק מול החילונים, אלא גם נגד הציונות הדתית"

לאיפה זה לוקח אותנו?

"זה יכול ללכת לפיצוץ גדול לא רק מול החילונים, אלא גם נגד הציונות הדתית. אני מאוד מקווה שזה יקח אותנו דווקא כן לפתרון, שהחילונים יבינו שאי אפשר לעשות את זה בכפייה והחרדים יבינו שכן צריך לעשות פה איזה שינוי וזה יגרום להבנות".