בג"ץ ביטל את ההחלטה של שלמה קרעי לפטר את היו"ר הסרוג

בג"ץ קיבל את העתירה לביטול החלטת שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי להעביר מתפקידו את יו"ר דירקטוריון הדואר: "דין העתירה להתקבל והחלטת השרים בטלה" | קרעי: "כשתהיה קטסטרופה יאשימו את ביבי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/24 10:46 כז באדר א'

בג"ץ ביטל את ההחלטה של שלמה קרעי לפטר את היו"ר הסרוג
השר שלמה קרעי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר הסאגה המתמשכת סביב פיטוריו של יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין, הבוקר (ה') פירסם בית המשפט העליון את גזר הדין בעתירה לביטול החלטת שר התקשורת שלמה קרעי להעביר מתפקידו את יו"ר הדירקטוריון של חברת דואר ישראל. בפסק הדין נקבע פה אחד כי דין העתירה להתקבל וכי החלטת השרים בטלה.

מישאל ועקנין

מישאל ועקנין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השרים הוסמכו לפטר דירקטור רק בנסיבות שנקבעו בדין

השופט מינץ שכתב את חוות הדעת העיקרית עמד על הוראות הדין המגדירות את רשימת המצבים שבהם דירקטור בחברה ממשלתית יחדל לכהן לפני תום התקופה שלה נתמנה, כאשר הודגש כי רשימת העילות הקונקרטיות מתכתבת עם החשש מפגיעה בשיקול דעתם העצמאי של דירקטורים. הודגש כי השרים לא הוסמכו לפטר דירקטור בכל עת לפי שיקול דעתם, אלא רק בהתקיים אחת מהנסיבות שנקבעו בדין.

"התשתית העובדתית שהוצגה הייתה חלשה ביותר"

בנוסף הובהר כי לצורך הפעלת הסמכות להעברת דירקטור מתפקידו בשל כך שאינו ממלא את תפקידו כראוי נדרשת הנחת תשתית מוצקה, מבוססת וברורה בדבר סטייה מההתנהלות המצופה מדירקטור. עוד נכתב כי התשתית העובדתית שהוצגה ברקע להודעה זו הייתה חלשה ביותר והליכי ההיוועצות והשימוע שנעשו לאחר מכן, קוימו למראית עין בלבד. מצבור הפגמים הוביל למסקנה בדבר בטלות ההחלטה.

הסיבה לפיטורי יו"ר הדירקטוריון הסרוג

כזכור החלטה על פיטורי יו"ר הדואר, התקבלה ברקע הרפורמה של השר קרעי בדואר ישראל, אותו הוא מבקש להפריט. למרות שדווקא תחת היו"ר וקנין הצליח הדואר להתייצב, החליטו השרים אמסלם וקרעי להעבירו מתפקידו, ולפני כחודש ערכו שימוע בו הוא פוטר.

קרעי: "כשתהיה קטסטרופה יאשימו את ביבי"

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, הגיב לפסק הדין של בג"צ: "אבל אחר כך כשתהיה קטסטרופה בשירותי הדואר, כשראשי רשויות יעתרו לבג"צ כנגד חרפת השירות לציבור בדואר, בג"צ יבקש את תגובת שר התקשורת ויאשים את ביבי. פסק הדין של בג"צ, שלוקח את הסמכות מידי נבחרי הציבור לעצמו ומשאיר את האחריות עליהם, הוא הפרה יסודית היורדת לשורש המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל"

עוד כתב קרעי: "בינתיים, מוזמן המותב הנכבד בראשות יצחק עמית לטפל בהפרות של תנאי הרישיון ובסגירת סניפים בפריפריה, באופקים, נתיבות, אשקלון, קרית שמונה, באר יעקב, ועוד. בכל מקרה, משרד התקשורת בראשותי ימשיך לשרת את הציבור ולפעול לשיפור השירות, למרות ההפקרות הקיימת כתוצאה מהמצב של "איש הישר בעיניו יעשה" שאליו הביאו אותנו לצערי שופטי בג"צ".