מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ריאיון יוזם השלט בצפון שהסעיר את המדינה: "זה צריך להיות 3 קילומטר בתוך לבנון"

מיצג שנתלה סמוך לקריית שמונה ומתריע מפני כניסת ישראלים ל"רצועת הביטחון של דרום לבנון" עורר שיח נרחב ברשתות. בראיון ל"חדשות כיפה" אומר רז מלכה, ממייסדי "לובי 1701" שתלו יחד עם אנשי מאהל המילואימניקים את השלטים: "כרגע אנחנו מרגישים שקופים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 22/02/24 18:56 יג באדר א'

יוזם השלט בצפון שהסעיר את המדינה: "זה צריך להיות 3 קילומטר בתוך לבנון"
השלט שהוצב בכניסה לקריית שמונה, צילום: לובי 1701

בעוד המלחמה בעזה מוסיפה לקבל את הכותרות הראשיות, המצב בצפון הולך ומחמיר, ירי הטילים הפך כמעט לדבר שבשגרה ועשרות אלפי המפונים כלל לא יודעים מתי יוכלו לשוב לביתם. ברקע הדברים האלה, שלט שנתלה בכניסה לקריית שמונה והכריז כי "הכניסה לאזרחי ישראל אסורה" עורר שיח נרחב ברשתות החברתיות. את השלט תלו אנשי "לובי 1701" יחד עם אנשי "מאהל המילואמניקים". רז מלכה, ממייסדי הלובי אומר בראיון ל"חדשות כיפה" כי "אנחנו כבר חמישה חודשים חוטפים טילים ויושבים בשקט, אנחנו רוצים מסר של עוצמה".

אנשי לובי 1701 ומאהל המילואמניקים: אנשי הצפון מרגישים שקופים" צילום: לובי 1701

השלט צריך בכלל להיות 3 קילומטר בתוך לבנון

מלכה, סטודנט בן 24 פונה עם משפחתו מקריית שמונה בימים הראשונים למלחמה, הוא מסביר מאיפה הגיע הרעיון להציב את השלטים: "ביקשנו להעביר מסר, השלט הזה שהצבנו צריך בכלל להיות 3 קילומטר בתוך לבנון וצה"ל יכול להחזיר את התושבים לצפון ולהחזיר להם את הביטחון" הוא אומר.

"השלט נמצא ליד מחסום שלא אנחנו הצבנו, זה צה"ל הציב, מדינת ישראל הציבה והוא צריך להיות אחרי מטולה" ממשיך מלכה, "את השלטים היה צריך להציב הצבא ולהראות לאויב שאנחנו לא מפחדים".

השלט בצפון, "את המחסום הציבה המדינה"

השלט בצפון, "את המחסום הציבה המדינה" צילום: לובי 1701

את השלט כאמור, תלה מלכה יחד עם אנשי מאהל המילואמניקים, "נפגשנו בשלוש בלילה והם הרימו את זה בדקה וחצי. ראיתי כמה המדינה הזאת חשובה להם והם בכלל לא מהצפון" הוא מפרגן לאנשי הארגון "לראות אותם מגיעים לפה בזמן החופשי שלהם מבחינתי זה נותן תקווה שלא רק תושבי קריית שמונה נלחמים על הצפון, יש פה עוד אנשים שזה מעניין אותם".

"ראינו את החלטת האו"ם 1701 שלא מיושמת"

מה הדרישה שלכם מהממשלה?

"אנחנו נותנים למקבלי ההחלטות את הגב המלא ואומרים להם שאין לנו בעיה להישאר מפונים, אבל אנחנו רוצים לדעת שאנחנו לא חוזרים הביתה להסכם או מציאות של אמירות וסיסמאות בלי שקורא משהו בשטח. ראינו את החלטת האו"ם 1701 שלא מיושמת והיום אנחנו רואים איך חיזבאללה התעצם במשך השנים".

הוא מוסיף ואומר: "אנחנו מבינים שיש פה עוד גזרה, הצבא שם את מלא יהבו בגזרה הדרומית, אנחנו מבינים את ההחלטה אבל אנחנו דורשים לראות אופק. כשאנחנו שומעים את שר הביטחון אומר שחרטומי המטוסים מופנים צפונה ושלושה ימים לאחר מכן אנחנו מקבלים מטח לצפון, אנחנו מרגישים שמשהו פה לא בשל. אנחנו לא שומעים כלום, אין אופק".

חיילים מוכנים בגבול סוריה

כוחות צה"ל בגבול הצפון. צילום: Michael Giladi,Flash90

עליית מדרגה בירי לצפון?

בלובי 1701 מוציאים מדי יום ברשתות דוח יומי שמנתר את ירי הטילים, הקטיושות, טילי הנ"ט, האנשים הפצועים והבתים ההרוסים. אני שואל את מלכה אם הוא מזהה עליית מדרגה בירי לצפון. "אני חושב שהנ"ט נורמל בצפון, אחת הפעולות החשובות לנו כלובי היא לא לנרמל את זה. לא להגיע למצב שמדינת ישראל כבר חמישה חודשים חוטפת טילים ויושבת בשקט, אנחנו רוצים מסר של עוצמה" הוא אומר. הוא מסכם את התחושות בצפון: "התושבים מתחילים לפתח חששות".