הושלם תחקיר אסון ה"עטלף": שני קצינים בכירים ננזפו

לאחר כשנתיים: תהליך בחינת האחריות לתאונת מסוק ה"עטלף" הסתיים. מפקד חיל האוויר נזף בשני קצינים בכירים הנושאים באחריות פיקודית לחלק מן הליקויים שנמצאו

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/24 21:56 ו באדר א'

הושלם תחקיר אסון ה"עטלף": שני קצינים בכירים ננזפו
שברי מסוק העטלף שהתרסק , צילום: Roni Ofer/Flash90

חיל האוויר השלים את תהליך בחינת האחריות הפיקודית ומימוש המלצות צוות המומחים לתאונת מסוק העטלף שאירעה לפני שנתיים. התאונה התרחשה בינואר 2022, במהלך טיסת אימונים בלילה חשוך מעל הים, עקב כשל טכני נדיר. כעת, מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, החליט לנזוף בשני קצינים בכירים שנמצא כי הם נושאים באחריות פיקודית לחלק מן הפערים והליקויים

שברי מסוק העטלף שהתרסק

שברי מסוק העטלף שהתרסק, צילום: Alon Nadav/Flash90

בעקבות התאונה הוקם צוות מחקר של מומחים

בתאונה נספו סגן מפקד בסיס רמת דוד, סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל וסגן מפקד טייסת "מגיני המערב", רב-סרן חן פוגל ז"ל, שני לוחמי צוות אוויר מיומנים ומנוסים, ובה ניצל סרן רון בירמן, קצין הסיור המוסק מזרוע הים. בעקבות התאונה, מפקד חיל האוויר דאז הורה על הקמת צוות מומחים שמצאו פערים וליקויים מקצועיים שונים בהתנהלות גורמי חיל האוויר לאורך השנים, בנושאים הקשורים להפעלת מסוקי ה"עטלף".

חלק מהליקויים אינם קשורים באופן ישיר לתאונה

כמו כן, קבע הצוות כי חלק מן הליקויים אינם קשורים באופן ישיר להתרחשות התאונה, אך ייתכן שהשפיעו על הסיכוי להתרחשותה, וכי חלקם קשורים להתרחשות התאונה, אך לא ניתן לקבוע את מידת השפעתם על היווצרות הכשל שהוביל לתאונה.

מסוק ה"עטלף" בפעילות עם ספינת חיל הים

מסוק ה"עטלף" בפעילות עם ספינת חיל הים, צילום: עמית אגרונוב

לא נמצאה התרשלות של המפקדים באירוע עצמו

יצוין, כי על אף הליקויים המקצועיים, צוות המומחים מצא גם כי המפקדים ביצעו תהליכים רבים כדי לצמצם מוקדי סיכון ידועים ומוכרים. מפקד החיל סבר שלא נמצאה התרשלות של המפקדים באירוע, אולם קבע שבהתאם לסטנדרט הפיקודי המצופה ממפקדים בכירים, הם נושאים באחריות כוללת לליקויים שנמצאו, כל מפקד לפי תחומי אחריותו.