הכרזה כבר בשבועות הקרובים: ביידן עובד על תכנית להקמת מדינה פלשתינית

לפי דיווח בעיתון האמריקאי "וושינגטון פוסט", נשיא ארצות הברית וקבוצת מדינות ערביות שוקדים על תכנית להקמת מדינה פלשתינית, כשברקע עסקת חטופים וחודש הרמאדן המתקרב | המכשולים: הפעולה ברפיח, הגזרה הצפונית והתנגדותו של נתניהו

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/24 08:33 ו באדר א'

הכרזה כבר בשבועות הקרובים: ביידן עובד על תכנית להקמת מדינה פלשתינית
ג'ו ביידן, צילום: Miriam Alster,Flash90

ממשל ביידן ומדינות במזרח התיכון מקדמות הסכם שלום ארוך טווח בין ישראל לפלשתינים שיכלול הקמת מדינה פלשתינית לפי לוח זמנים מסודר, כך לפי דיווח שמתפרסם הבוקר (ה') בעיתון האמריקאי "וושינגטון פוסט". לפי הדיווח, התוכנית עשויה להיחשף כבר בשבועות הקרובים, אולי אף במקביל להפסקת אש ושחרור חטופים.

הלו"ז הדרמטי להקמת מדינה פלשתינית

המהלך נרקם יחד עם עסקת חטופים שצפויה בקרוב, כך לפי ההערכות, ולפי הדיווח השלב הראשון בתוכנית יכלול הפסקת אש זמנית של יותר מחודש במהלכה תבוצע העסקה. יוזמי התכנית רוצים להימנע מלהגיע לתחילת חודש הרמאדן ב-10 במרץ, מועד שמועד להסלמה, ומנסים להגיע לתוצאות בשטח כבר לפניו.

הצלב האדום

שחרור החטופים בעסקה הקודמת | צילום: Atia Mohammed/Flash90

במהלך ששת השבועות של הפסקת האש שצופים מנסחי התכנית, תפורסם התכנית לציבור הרחב, תגוייס תמיכה ויינקטו את הצעדים הראשונים לקראת מימושה, לרבות מהלך של הקמת ממשלה פלשתינית זמנית. הנושא עלה לדיון בסבבי ביקוריו של בלינקן במזרח התיכון, בהם הוא העלה לדיון את "הצעדים להליך פרקטי, בלתי הפיך ומחויב ללוחות זמנים שיוביל להקמת מדינה פלשתינית שחיה לצד ישראל בשלום".

המכשולים: הפעולה ברפיח, הגזרה הצפונית והתנגדותו של נתניהו

מה שעומד בפניי התכנית הזו הם כמה מכשולים עיקריים: התכנון הישראלי על מתקפה נרחבת ברפיח, כפי שאמר ראש הממשלה נתניהו. המכשול השני הוא המצב הנפיץ בגזרה הצפונית, שעשויה בכל רגע להידרדר למלחמה כוללת. המכשול השלישי הוא התנגדותו של ראש הממשלה נתניהו למדינה פלשתינית, התנגדות שעשויה להסלים את המתח בינו לבין הנשיא ביידן.

(תיעוד הבריחה של סינוואר ומשפחתו במנהרות)