ראיון הרב דוד סתיו התייאש מגיוס חרדים: "זה כתם מוסרי כבד, צריך להכיר במציאות"

לפני כחצי שנה פרסם יושב ראש ארגון צהר מתווה גיוס ובו הצעה לפטור מטעמי דת לכל חרדי מגיל 18. למרות גל הביקורת הנוכחי, בראיון עם "חדשות כיפה" דבק הרב בעמדתו ומסביר: "אנחנו לא עוסקים במשנה אידאולוגית, השאלה שלנו היא האם המדינה צריכה או יכולה לצאת למלחמה על הנושא הזה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 13/02/24 16:39 ד באדר א'

הרב דוד סתיו התייאש מגיוס חרדים: "זה כתם מוסרי כבד, צריך להכיר במציאות"
הרב דוד סתיו על גיוס חרדים, צילום: Chaim Goldberg,Flash90, צהר

בחודש תמוז האחרון פרסם הרב דוד סתיו, יו"ר צהר ורב העיר שהם, מתווה גיוס יחד עם אורי זכי. העמדה העקרונית של המתווה הייתה "הפסיקו לנסות לגייס בכוח", והשניים קראו בו להענקת פטור מטעמי דת לכל חרדי מגיל 18. למרות גל הביקורת הנוכחי שהתעורר בעקבות האפשרות להכבדת הנטל על המשרתים הקיימים, הרב סתיו לא חוזר בו ובראיון היום (ג') עם "חדשות כיפה" מסביר את עמדתו.

"העובדה שהחרדים לא מתגייסים היא אות קלון וכתם מוסרי כבד. זו עבירה על איסורי תורה"

נזכיר כי במשרד הביטחון מעוניינים להאריך את השירות הסדיר חזרה לשלוש שנים, להעלות את גיל הפטור למילואמניקים ולהקפיץ את מספר ימי השירות לשנה. גל הביקורת הנוכחי כולל מיני-מרד בליכוד, ציוץ של סמוטריץ' ושורת אנשי תקשורת סרוגים שהתרעמו על הכוונה להעמיס על המשרתים. "המצב שבו מי שמשרת ישרת יותר ומי שלא משרת ימשיך לא לשרת הוא בלתי נסבל", כתב עמית סגל. על כל אלו מסכים הרב סתיו.

חרדים בלשכת גיוס

חרדים בלשכת גיוס | צילום: Avshalom Sassoni,Flash90

"עמדתי ההלכתית והרוחנית היא שכולם חייבים בגיוס, כולם כולל כולם, כולל חרדים וערבים", הוא מסביר ומפריד בין עמדתו העקרונית לבין העמדה המתבטאת במתווה. "העובדה שהחרדים לא מתגייסים היא אות קלון וכתם מוסרי כבד. זו עבירה על איסורי תורה של לא תעמוד על דם רעך, על החובה של חתן לצאת מחדרו וכלה מחופתה, ובצדק זועמים וכועסים כל אותם אלה שמשלמים מחיר כבד".

"השאלה שלנו היא האם מדינת ישראל צריכה או יכולה לצאת למלחמה על הנושא הזה. לדעתי התשובה היא לא"

אבל למרות עמדתו הנחרצת נגד ההשתמטות החרדית, מציע הרב סתיו להכיר במציאות ולהבין כי אין היתכנות לגיוס נרחב משורות החברה החרדית. "אנחנו לא עוסקים במשנה אידאולוגית, השאלה שלנו היא האם מדינת ישראל צריכה או יכולה לצאת למלחמה על הנושא הזה. לדעתי התשובה היא לא".

חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023

חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023 | צילום: Yonatan Sindel,Flash90

לדבריו, "אי אפשר לכפות ציבור ענק, שמנהיגיו מאמינים במשהו, לעשות משהו שמנוגד לדעתם. צריך להכיר במציאות. ולכן, אם המדינה רוצה להתמודד עם בעיית ההשתמטות החרדית, בראש ובראשונה היא צריכה להפסיק לעודד אותה ולהתחיל לעודד חרדים להשתלב בשוק העבודה".

הרווח הכפול מהפטור: "כך אנחנו משלבים את החרדים גם בנטל הכלכלי והלאומי"

מה הרב מציע בפועל?

"מה שגורם לאנשים להישאר רשומים בישיבות, לא לשרת ולעבוד בשחור היא העובדה שהם לא פטורים משירות עד גיל גבוה מאוד - ואת זה צריך להפסיק. אני מציע לקרוא לילד בשמו: פטור מטעמי דת לחרדים בגיל 18, ומפה הבחור לא חייב להישאר בישיבה".

ומה נרוויח מהוויתור הזה?

"אנחנו מרוויחים רווח כפול: מצד אחד לא צריך לממן את הישיבה שלו, ומצד שני הבחור יכול להיכנס באופן מסודר למעגל העבודה. מי שישרת שירות לאומי או אזרחי יקבל הטבות שיאפשרו השכלה ודברים דומים. כך אנחנו משלבים את החרדים גם בנטל הכלכלי והלאומי".

(נתניהו נפגש עם מתגייסים חרדים בבקו"ם)