חברת הכנסת זועמת על החינוך הממלכתי: גזל ממני את הזהות היהודית שלי

במהלך דיון בכנסת על החשש מטשטוש ערכים חשובים במערכת החינוך זעקה חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן על המחסור בחינוך יהודי בחינוך הממלכתי: "יצאתי אחרי 12 שנות לימוד בורה לחלוטין לגבי מי אני, והמצב היום חמור פי אלף"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/02/24 22:33 ג באדר א'

חברת הכנסת זועמת על החינוך הממלכתי: גזל ממני את הזהות היהודית שלי
תיכון, אילוסטרציה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

במהלך דיון בוועדת הכנסת על החשש מטשטוש ערכים חשובים במערכת החינוך, פתחה הח"כית גלית דיסטל אטבריאן במונולוג חוצב להבות בו סיפרה על אכזבתה ממערכת החינוך הממלכתי. "מערכת החינוך גזלה ממני את הזהות שלי. ומה שקורה עכשיו חמור פי אלף. אם אני יצאתי אחרי 12 שנות לימוד בורה לחלוטין לגבי מי אני, מאין באתי, למה אני פה בכלל, היום המצב חמור פי אלף" זעקה.

ההשוואה בין מערכת החינוך הישראלית - לעזתית

"אני קוראת את הנתונים לפיהם רוב מכריע של המורים בישראל טוענים שאין מספיק לימוד או זהות יהודית בבתי הספר. ורוב מכריע של ההורים בישראל טוענים את אותו דבר. אני אומרת בכאב עמוק, רק בגיל מאוחר למדתי שהיהדות היא דינמית. בקוריאה הדרומית הכניסו את לימוד התלמוד לחומר, למה זה נשלל ממני, למה אני לא ידעתי עד גילי המאוחר" אמרה בכאב ח"כית הליכוד.

"היהדות הקדימה את המדע, המדע היום מתקרב ליהדות עד לתפיסת חלקיק האטום. מדובר פה באוצר של ידע גלום. ביהלום. ואתם יודעים למה אנחנו נאלצים לכפות את היהלום הזה? כי אנשים לא יודעים מה יש שם. גדל פה דור אחרי דור בור. ויש לזה משמעות לא רק שכלית ולא רק רוחנית" היא השוותה את מערכת החינוך בישראל לזו של עזה, "שימו לב מה קורה בעזה. שימו לב מה קורה בחמאס. יש להם כוח אינסופי .הם גאים במוות שלהם ובעוני שלהם. הם גאים בסבל שהם עוברים, כי יש להם 'אללה'. לנו כרתו את השורשים מתחת לרגליים".

"גדלים פה ישראלים שחושבים שהזהות שלהם זה שהם אוהבים פיצה"

"הילדים שלנו לא יודעים מה זה להיות יהודי, אין להם מושג .אני לומדת היום ואני אומרת 'אלוהים אם רק הייתי יודעת את זה בגיל יותר צעיר'. אני רואה את החיילים שלנו היום, ואני רואה איך הנשמה שלהם צמאה לזה" טענה דיסטל אטבריאן.

לסיום היא טענה: "אני רוצה לומר שישראל צריכה לעשות אתחול מחדש למערכת החינוך. היהדות זה לא האחר הוא אני או הגישה הפרוגרסיבית למשנה ולתנ"ך. היהדות זה אמת נצחית. אנחנו יושבים על אמת נצחית ואנחנו יושבים על יהלום, והגיע הזמן שננגיש את היהלום הזה, את הרוחניות הזאת שיש בה אנושיות, שיש בה את הבסיס של המוסר האוניברסלי". היא סיכמה: "גדלים פה ישראלים שחושבים שהזהות שלהם זה שהם אוהבים פיצה".