מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

דיווחים בסוריה: מערכות ההגנה הופעלו בתגובה לתקיפה בדמשק

דיווחים בסוריה: ישראל תקפה לאור יום בדמשק - מערכות ההגנה הופעלו | פיצוץ נשמע באזור המפרץ - צה"ל: מיירט שוגר לעבר מטרה אווירית חשודה באיזור הימי של חיפה | ביידן: "הפעולה בעזה מוגזמת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/02/24 07:17 ל בשבט התשפד | עודכן בתאריך 09/02/24 15:38

דיווחים בסוריה: מערכות ההגנה הופעלו בתגובה לתקיפה בדמשק
תקיפה בסוריה, ארכיון, צילום: Orlok,Shutterstock

14:50 | משרד ההגנה הסורי הודיע כי שני כטב"מים שחדרו למרחב האווירי של סוריה דרך הגולן הופלו במערב דמשק על ידי מערכות ההגנה האווירית הסוריות.

10:00 | לאחר דיווחים על פיצוץ שנשמע הבוקר (ו') באיזור בתי הזיקוק בחיפה, דובר צה"ל מסר כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו לפני זמן קצר מטרה אווירית חשודה מעל המרחב הימי באיזור חיפה. עוד נכתב כי לא הופעלה התרעה על פי מדיניות.

אחרי שבתחילת הלחימה ביידן נעמד לצד ישראל ותמך בה בכל הכוח, בשבועות האחרונים הביקורת מצד ארצות הברית הולכת וגדלה, כאשר הלילה (בין חמישי לשישי) בזמן הצהרה שנתן לתקשורת הוא אף הגדיל וטען כי התגובה הישראלית בעזה מאז אירועי שבעה באוקטובר הייתה "מוגזמת". הוא הוסיף ואמר כי הוא דוחף נמרצות כדי להגיע להפסקת אש ממושכת.

הדברים לא נאמרו בחלל ריק, השבוע, התובע שחקר את פרשת המסמכים המסווגים שביידן לקח לביתו החליט כי יש לו "בעיות זיכרון משמעותיות", אחרי שהתבלבל השבוע, בשתי הזדמנויות שונות, בין מנהיגים חיים לשניים שהלכו לעולמם, נשאל ביידן על בעיות הזיכרון שלו. "אני אדם מבוגר ואני יודע מה אני עושה. הזיכרון שלי בסדר גמור ואני האדם המתאים ביותר במדינה הזו להיות הנשיא", השיב - אך בהמשך, כשדיבר על המלחמה ברצועת עזה, כינה את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי "נשיא מקסיקו".

הסיוע ההומניטרי והיחסים עם סעודיה

הנשיא ביידן התייחס לסיוע ההומניטרי שעושה כל-כך הרבה רעש בישראל והצהיר כי הוא שכנע את נתניהו להעביר סיוע הומניטרי לרצועה: "שוחחתי עם א-סיסי ועם ביבי כדי להכניס סיוע הומניטרי לעזה, וגם פעלתי כדי להגדיל את הסיוע ההומניטרי. אני פועל כדי להביא לשחרור החטופים ולהפסקת אש ארוכה", אמר ביידן. "אם נוכל להתקדם בזה, נוכל להביא לשינוי בלחימה".

בהמשך ביידן דיבר גם על המגעים לנרמול היחסים עם סעודיה, שהיו לקראת הסדרה סופית לפני שהבעה באוקטובר: "ממש לפני המתקפה של שבעה באוקטובר הייתי בקשר עם הסעודים כדי שהם יכירו במדינת ישראל, בתמורה לדברים שארה"ב תתחייב לעשות. חלק מזה זה להגן עליהם ולספק להם תחמושת". הוא אף הגדיל וקשר בין המלחמה שבדיוק פרצה אז לרצון לשבש את היחסים: "אין לנו הוכחה", הוא אמר, "אבל זה לא בלתי סביר שחמאס הבין מה עומד לקרות - ורצה להפסיק את זה לפני שזה קרה".

"הדיווחים לפיהם הצבא הישראלי מתכוון להתמקד בשלב הבא ברפיח, מדאיגים"

בהמשך הלילה, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צייץ בחשבון הטוויטר שלו על המלחמה ברצועה, והביע דאגה מפעולה צבאית ברפיח, הסמוכה לגבול מצרים. "מחצית מאוכלוסיית עזה דחוסה כעת ברפיח כשאין לה לאן ללכת. הדיווחים לפיהם הצבא הישראלי מתכוון להתמקד בשלב הבא ברפיח, מדאיגים", כתב גוטרש, וחזר על טענתו: "פעולה כזו תגביר את מה שהוא כבר סיוט הומניטרי עם השלכות אזוריות".