ריאיון "זרם התרומות ייעצר": הצו של ביידן יפגע אנושות ביהודה ושומרון?

האם הקפאת חשבונותיהם של תושבי יו"ש מסמלים רק את ההתחלה בפגיעה נרחבת בתושבים וארגונים? לפי ד"ר קובי ברדה, מומחה לפוליטיקה אמריקאית התשובה היא בהחלט כן. בריאיון ל"חדשות כיפה" הוא אומר: "הממשל שם חבל ארץ מסוים באותה קטגוריה כמו צפון קוריאה ואירן". ויש לו מה להגיד על בן גביר

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 07/02/24 14:18 כח בשבט התשפד

"זרם התרומות ייעצר": הצו של ביידן יפגע אנושות ביהודה ושומרון?
ד"ר קובי ברדה, מה המשמעות האמיתית של הצו, צילום: טל גבעוני

במערכת הפוליטית זעמו השבוע לאחר הודעת בנק לאומי על הקפאת חשבונו של תושב יו"ש עליו הטיל הממשל האמריקאי סנקציות, מהלך שזכה לגיבוי מבנק ישראל. אתמול (ג') הודיע גם בנק הדואר על הקפאת חשבונו של תושב אחר ושרים בממשלה וביניהם השר סמוטריץ הבטיחו כי יילחמו במהלך. אך האם הקפאת החשבונות מסמלים רק את ההתחלה של פגיעה נרחבת בתושבים וארגונים ביהודה ושומרון? בשיחה עם "חדשות כיפה" אומר ד"ר קובי ברדה, מומחה לפוליטיקה אמריקאית מאוניברסיטת חיפה, כי זהו רק קצה הקרחון: "הממשל שם חבל ארץ מסויים באותה קטגוריה כמו צפון קוריאה, תימן, עיראק ואירן".

פגישת נתניהו ובלינקן, היום צילום: עומר מירון / לע"מ, סאונד: בן פרץ / לע"מ

"אפשר היה להגיד שהממשל הוציא ליהודה ושומרון כרטיס צהוב, אבל זה יותר מכרטיס צהוב, זה לא אזהרה זה משהו עם אפקט" טוען ברדה. "מה שספגנו כאן זה ענישה מאוד חמורה, זאת התפתחות מאוד שלילית שהיא שיא של ההתדרדרות חסרת האחריות של חלק מהשרים וחברי הכנסת".

מערכת המיסוי תבחן את תרומות יהדות ארה"ב והאוונגליסטים

לפי ברדה, אירועי אלימות בקצה של הציבור ביהודה ושומרון היו לאורך ההיסטוריה, אך אף ממשל אמריקאי כולל זה של אובמה לא בחר בצעד קיצוני כזה. "אף פעם לא היו סנקציות ישירות של נשיא ארצות הברית וזרועות השלטון שלו נגד אותם מעשים".

ג

ג'ו ביידן, הממשל יבחן כל דולר. צילום: אבי אוחיון\לע"מ

הוא מדגיש: "להגיד שהצו זה רק נגד ארבעה מתיישבים זה חוסר הבנה מוחלט, אנחנו רואים מעגלים הולכים ומתרחבים שיצטרפו לצו הזה, כי ברגע שארה"ב עושה צעד כזה מדינות נוספות מצטרפות. עכשיו קנדה הולכת לעשות אותו דבר בדיוק ויהיו עוד מדינות" הוא מתריע. "המשמעות על ההתיישבות ביהודה ושומרון וגם על המעגלים היותר רחבים, ארגונים שנתמכים על ידי כסף אמריקאי, הולכים לתקופה מאוד קשה".

זרם התרומות ייעצר?

מעל 20 רשויות שלטוניות בארצות הברית מעורבות בצו עליו חתם ביידן, כולל משרד האוצר האמריקאי. "זה יפגע בארגונים שיש להם שותפות לאנשים מסויימים, חלק גדול מהארגונים ביהודה ושומרון אלו ארגונים שנשענים על כספי יהדות ארצות הברית והאוונגליסטים" אומר ברדה ומסביר כי מערכת המיסוי האמריקאית תפקח על הכספים שיצאו מארצות הברית.

"כל האירוע הזה, למה הוא קורה?" תוהה ברדה, "הוא קורה כי בסוף יש הנהגה חסרת אחריות שעומדת ומדברת שטויות. כל מיני התבטאויות של שרים וחברי כנסת". הוא מביא כדוגמא את אמירתו של השר אליהו על האטום. בכלל, לאורך השיחה מותח ברדה ביקורת על התנהלות חלק מהשרים אל מול הממשל האמריקאי: "החומרה של האירוע הזה הוא שכיום אומרים בארצות הברית שאין ממשלה בישראל ואין מי שמטפל בזה ולכן מבחינתם הם יטפלו".

בנק לאומי

בנק לאומי, לפוליטיקאים יש מה לעשות? .צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ואם טראמפ ייבחר, הוא יבטל את זה?

"יכול להיות, אבל יכול להיות שלא" הוא אומר ומוסיף תהיה "למה להגיע לשם בכלל? השר בן גביר לדוגמא, כשהיה בחור צעיר זה דבר אחד, אבל היום הוא השר לביטחון לאומי והוא הולך להתראיין נגד ביידן, זו בעיה עצומה. גם בצורה שבה זה נתפס בארצות הברית, מבחינתם הוא שר לביטחון לאומי". יחד עם זאת הוא אומר: "אפשר לקוות שבעתיד יהיה מישהו שיקפיא את זה או משהו".

בן גביר? "בסוף הוא פוגע בקהל ששלח אותו"

שרים שהתבטאו ככה היו תמיד, יכול להיות שהממשל מנסה לכפות על ישראל תהליך מדיני תוך ניצול המצב?

ברדה משיב שהוא לא רואה כך את הדברים אך מציע תזה אחרת ליחס הממשל האמריקאי כלפי ישראל: "יש טענה שביידן מנסה להתחנף לדור ה-Z שלו וגם לאוכלוסייה הערבית, זאת טענה יותר הגיונית. נניח שזה נכון, למה אנחנו צריכים להביא את זה על עצמינו? הרי אנחנו מודעים שיש לנו בעניין הזה בעיה קשה, למה בן גביר הולך ומתראיין ככה לוול סטריט ג'ורנל?. קצת אחריות, הרי בסוף הוא פוגע בקהל ששלח אותו. ליבי על האנשים והארגונים ביהודה ושומרון שייפגעו על לא עוול בכפם".

פומפאו ביקב פסגות

מזכיר המדינה לשעבר פומפאו ביקב פסגות. צילום: דוברות בנימין

אני שואל אותו האם לאמירות של פוליטיקאים מסויימים שהודיעו כי יילחמו בהחלטת הבנקים יש אפשרות מעשית, הוא משיב: "תיאורטית אפשר, אתה הריבון הישראלי ואתה יכול לחוקק מה שאתה רוצה. אבל אז אתה תגרום לקריסת מערכת הבנקאות של ישראל, האמריקאים יוציאו אותך ממערכת ה-SEIFT העולמית".