יצא לטיול וגילה ממצא נדיר - "סמל להתגלמות האל"

במהלך טיול בגליל התחתון, מצא חייל המילואים ארז אברהמוב קמע וייחודי עם חריטה. לאחר שהתקשר לרשות העתיקות, התברר שמדובר בממצא ייחודי, שהמצרים ראו בו סמל להתגלמות האל הבורא

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/02/24 11:11 כח בשבט התשפד

יצא לטיול וגילה ממצא נדיר - "סמל להתגלמות האל"
טיול בארץ, אילוסטרציה, צילום: Protasov AN,Shutterstock

ארז אברהמוב, תושב פדואל בן 45, יצא לחופשה של יומיים מהמילואים והחליט לתור את שמורת נחל תבור שבגליל התחתון. במהלך הטיול, מצא אברהמוב קמע חרפושית עתיק שמתוארך לימי בית ראשון. "במהלך הטיול", מספר אברהמוב, "לפתע ראיתי משהו מנצנץ באדמה. בהתחלה חשבתי שמדובר בחרוז או באבן כתומה, אך אחרי שהרמתי אותה הבחנתי שיש עליה חריטות שמזכירות צורה של חיפושית. התקשרתי לרשות העתיקות כדי לדווח על הממצא המדהים".

החרפושית בידו של ארז אברהמוב

החרפושית בידו של ארז אברהמוב צילום: ארז אברהמוב

על הקמע הופיעה חריטה ייחודית

מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות קיבל את השיחה בהתרגשות: "קיבלתי שיחה מארז, והבנתי שהוא מצא משהו מיוחד. אמרתי לו שיסתכל טוב על הצד השני - השטוח של אותה חרפושית שמצא ויבדוק אם מופיעה עליו חריתה. מיד שמעתי בטלפון קריאות התפעלות, והוא דיווח לי שהוא מזהה שם דמות" על החרפושית מצוירת דמות המזכירה סוס מכונף דוהר.

חרפושית

חרפושית עם חריטה. צילום: אנסטסיה שפירו, רשות העתיקות

השימוש בחותם ה"חרפושית" היה נפוץ ברחבי העולם העתיק מהאלף ה-4 לפני הספירה ואילך. חותמות החרפושית עוצבו בצורת חיפושית זבל, ומכאן שמם. השם, שמקורו במצרית, נגזר מהפועל "להיווצר", או - "להיברא", זאת משום שהמצרים ראו בחרפושית סמל להתגלמות האל הבורא.