נחנכו מבני ביטחון לזכרו של החייל שקפץ על רימון והציל את חבריו

בחוות יאיר שבשומרון נחנכו מבני בטחון ראשונים בגני הילדים והמעון לזכרו של סמל מתן אברג'יל הי"ד תושב חרמש שבשומרון, שקפץ על רימון והקריב את חייו להצלת חבריו בשבעה באוקטובר בקיבוץ ניר עוז. אביו: "העם היהודי עם ערכים של נתינה, וערבות הדדית. יוסי דגן: "אצל האויבים שלנו אין ילדים עם רוח כמו מתן, ועם הרוח הגדולה הזו אנחנו ננצח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/02/24 15:30 כו בשבט התשפד

נחנכו מבני ביטחון לזכרו של החייל שקפץ על רימון והציל את חבריו
מתן אברג'יל, צילום: דובר צה"ל

טקס מרגש התקיים בחוות יאיר לפתיחתם של שני מבני ממ"ד ראשונים בגני הילדים והמעון ביישוב שבשומרון. המבנים נבנו לזכרו של סמל מתן אברג'יל הי"ד, חייל צה"ל בגדוד 13 של חטיבת גולני, אשר נהרג ב 7.10 בעת שקפץ על רימון יד. מתן בן ה-19 הי"ד הקריב את חייו כדי להציל את חייהם של חבריו ליחידה. מעשה גבורה שהפך אותו לסמל ומופת של ערכי צה"ל.

בני המשפחה, התושבים וראש מועצת שומרון יוסי דגן השתתפו בטקס והודו למתן הי"ד על מסירות אין קץ למדינה ולחבריו. ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר: "מתן הקריב את עצמו בלי לחשוב פעמיים כדי להציל את חבריו. הוא מהווה דוגמא ומופת לכולנו. לא כל אחד זוכה לגדל גיבור כזה, אנחנו נמצאים כאן בחזית, כולנו, משפחת אברג'יל בחרמש בצפון השומרון, כאן בחוות יאיר במרכז השומרון, יחד עם עוטף עזה וגבול הצפון כל אחד עם האתגרים שלו. אנחנו בוחרים באור, אנחנו בוחרים בחיים".

טקס חניכת המבנים לזכרו של מתן אברג

טקס חניכת המבנים לזכרו של מתן אברג'יל צילום: דוברות

מתן הקריב את חייו למען חבריו

אריק אברג'יל, אביו של מתן, אמר בטקס: "העם היהודי הוא עם חזק עם ערכים של נתינה, ערבות הדדית, דאגה והערכה רבה. בימים אלו כל חיילי צה"ל מסכנים את חייהם ובכלל כדי לשמר את קיומה של המדינה ולהעניק לאזרחיה חיים שלווים ושקטים. מתן לקח על עצמו ועשה מעשה כשהקריב את חייו שלו, על מנת להציל את חבריו הלוחמים בנמ"ר. מתן גדל והתחנך על ערכים חשובים אלה ותמיד ראה את התמונה הגדולה יותר.

"המבנים והמרשימים האלו שנבנו להנצחתו של מתן יעמדו כאן לעדות שנים רבות וישמשו את התושבים לביטחונם אני ומשפחתי מאוד נרגשים מהמעמד ומודים לכל מי שהיה מעורב בפרויקט ומעריכים מאוד. תודה לכולם".

קפץ על הרימון וספג את הפיצוץ למען חבריו

בטקס נכחה גם הסבתא, אסתר, שאיבדה גם נכד נוסף באותו היום בנוסף למתן - אברהם נריה הי"ד. חייל לפני שחרור שהיה במסיבה בנובה, ושניסה להצטרף לכוחות הלוחמים במחבלים, אבל נפל בידי המרצחים בנגב המערבי. נכחו גם הלוחמים עמרי ויובל, שלחמו עם מתן הי"ד בנמ"ר, וחיים ויינגרטן "הסבא של 13 גולני".

מתן יחד עם הצוות שלו, לוחמי גדוד 13 של גולני היו בבוקר שמחת תורה בכוננות. לאחר שקיבלו הודעה בקשר על חדירת מחבלים, הוקפצו לשמור על שלוש נקודות: ניר עם, קיבוץ ארז ומחסום ארז. בדרכם למקום נתקלו במחבלים, שהשליכו רימון הלם לתוך הנמ"ר. מתן ניסה לחלץ את הרימון שנתקע בכלי, אולם ללא הצלחה. הוא הצמיד את הרימון לחזהו, ספג את הפיצוץ והציל את חיי חבריו. מילותיו האחרונות היו: "ניסיתי להגן עלינו ועל כל עם ישראל".