מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

סמוטריץ' לנתניהו: מי בצה"ל הסתיר את המידע על אונר"א?

ברקע תחקיר ה"ניו יורק טיימס" בו פורסם לכאורה כי בצה"ל ידעו על פשעי עובדי אונר"א אך לא חשפו את המידע מחשש לקריסת הארגון, שר האוצר דורש מנתניהו לפרסם את המידע וכן תוהה מדוע לא הובא לידיעת הקבינט ומי אחראי על הסתרת המידע

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/02/24 15:08 כה בשבט התשפד | עודכן בתאריך 04/02/24 15:19

סמוטריץ' לנתניהו: מי בצה"ל הסתיר את המידע על אונר"א?
שר האוצר סמוטריץ', דורש לקבל את המידע על אונר"א, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום (א') פנה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה ולשר הביטחון בבקשה לבדיקת הסתרת מעורבות אונר"א בטבח שביצע חמאס מהדרג המדיני בשורת דיוני קבינט. בפנייתו פירט שר האוצר סמוטריץ׳ את השתלשלות האירועים:

1. מתחקיר שפורסם בניו יורק טיימס עולה לכאורה כי המידע על מעורבות עובדי אונרא בטבח שביצע חמאס באזרחי ישראל בשמחת תורה הגיע "במקרה" לידיעת ארה"ב דרך דיווח של מנכ"ל אונרא שקיבל את המידע "בטעות" מאיש משרד החוץ הישראלי, שקיבל אף הוא את המידע "בטעות" מגורמי אמ"ן. בתחקיר נטען כי בצה"ל פתחו בתחקיר בכדי לבחון איך המידע "דלף" וכלל לא משוכנעים שנכון להביא להפסקת פעילותו של הארגון למרות מעורבותו בטרור.

2. בין השורות בתחקיר עולה כי המידע על מעורבות עובדי אונרא בטבח קיים בצהל כבר זמן רב, וכך גם מידע רב על הזהות בין אונרא לחמאס ועל מעורבות הארגון, אנשיו ומתקניו בלחימה נגד צה"ל בעזה. למרות זאת, המידע האמור לא נמסר לקבינט המדיני ביטחוני בזמן אמת ונודע לכולנו רק בימים האחרונים וסביב השהיית תקציבי המדינות התורמות לאונרא.

"אירוע אסטרטגי שיש בו בכדי להשליך על מימוש מטרות המלחמה"

3. ככל שאכן מידע כאמור היה בידי אמ"ן והוסתר מהדרג המדיני בשל רצונו של אמ"ן בהמשך פעילותה של אונרא ברצועה ובשל החשש שמידע כאמור יביא להחלטה מדינית לפעול להפסקת פעילותה של אונרא, הרי מדובר באירוע חמור מאוד. אין מדובר במידע שולי וברכיב מדיניות שולי אלא באירוע אסטרטגי שיש בו בכדי להשליך על מימוש מטרות המלחמה כפי שהוגדרו על ידי הקבינט, ובראשן השמדת היכולות השלטוניות והאזרחיות של חמאס - מטרה שהמשך פעילותה של אונרא והעברת סיוע הומניטרי דרכה לחמאס באופן שמשמר את כוחו של חמאס מול האוכלוסיה האזרחית חותרת תחתיה באופן מובהק.

4. אשר על כן אבקש לקבל בדחיפות את המידע שלהלן:
א. ממתי קיימת בצה"ל הידיעה בדבר מעורבות עובדי אונרא בטבח?
ב. האם ומתי ולמי בדרג המדיני נמסר המידע האמור?
ג. ככל שהמידע נמסר למאן דהו בדרג המדיני, מדוע הוא לא הועבר לידיעה ולדיון בקבינט, ובפרט מדוע המידע לא צוין בשורת דיוני הקבינט בעת האחרונה שעסקו בחלופות לניהול המאמץ ההומניטרי ובדרישה שהעלתי שוב ושוב מראשית המלחמה להפסיק את פעילותה של אונרא?
ד. ככל והמידע הוסתר מהדרג המדיני מי אחראי לכך בצה"ל וכיצד בכוונתכם לטפל בכך?