מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

עזה, יו"ש או טורקיה: לאן הכי מסוכן לשחרר מחבלים?

המשא ומתן לשחרור החטופים בעיצומו ויחד איתה צפות שאלות קשות עימן מתמודדת מערכת הביטחון: מה מסוכן יותר כמות או איכות ואם לשחרר אז לאן? המומחים משיבים

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 04/02/24 21:20 כה בשבט התשפד

עזה, יו"ש או טורקיה: לאן הכי מסוכן לשחרר מחבלים?
שחרור מחבלים אילוסטרציה, צילום: Michal Fattal,FLASH90

חודשיים אחרי עסקת החטופים הראשונה מול חמאס, בשבועות האחרונים חודשו דיוני המשא ומתן מול ארגון הטרור כששיאם בפסגה מיוחדת שנערכה בפריז בהשתתפות בכירי המודיעין הישראלי המצרי והקטארי לצידו של ראש ה-CIA. לפי דיווחים מחדרי הדיונים בארגון הרצחני הקשיחו עמדות והעלו משמעותית את המחירֿ: ישראל תידרש לשחרר מאות עד אלפי מחבלים ולעצור את הלחימה למשך יום תמורת כל חטוף שישוחרר.

ראש הממשלה נתניהו הבהיר במהלך השבוע האחרון שוב שוב כי שחרור של אלפי מחבלים הוא קו אדום שלא יסכים לו, אך מנגד בכירים במערכת הביטחון הבהירו כי איכות המחבלים שישוחררו מהווה איום, לא פחות מהכמות. בשיחה עם שני מומחים ביקשנו להבין האם באמת ניתן לדעת מי הוא הסינוואר הבא ואילו נזקים ניתן למזער בעסקה הנוכחית כלקח מעסקאות קודמות.

אדריכלי מתקפת השבעה באוקטובר - משוחררי שליט

נדב שרגאי, עיתונאי ב"ישראל היום" וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, תיעד וחקר רבות מעסקאות לשחרור מחבלים והשלכותיהם. בשיחה עם "חדשות כיפה" הוא מתריע כי שחרור מחבלים "איכותיים" - מנהיגים ורוצחים כבדים, מהווה סיכון גבוה יותר משחרור מספר רב של מחבלים המוגדרים איכותיים פחות.

שרגאי מציין כי אדריכלי טבח השבעה באוקטובר, סינוואר וחבורתו, שייכים לאותו זן של "מחבלים איכותיים" ששוחררו בעסקת שליט. "מחבלים כסינוואר וסאלח אל ערורי תכננו, הכווינו ואחראים לפיגועים אין ספור, עוד לפני הטבח וכמובן בטבח עצמו".

אבל אַלְיָה וְקוֹץ בָּהּ, שרגאי מסביר שלא פשוט להעריך היום את הנזק הפוטנציאלי של מחבל משוחרר כזה או אחר, בעוד שלש או חמש שנים. "זו מלאכתו של השב"כ, ואני רוצה להאמין ומאמין שהם יודעים היטב את מלאכתם אם כי גם הם אינם נביאים" הוא מזכיר. "להגדיר מחבל משוחרר היום כ'איכותי' ולהעריך את פוטנציאל הנזק שלו בעוד שלש, או ארבע שנים זו מלאכה מקצועית שמבוססת על ניסיון רב ועין מתורגלת".

נדב שרגאי

נדב שרגאי צילום: Hadas Parush,FLASH 90

"מספיק שיצאו עשרים מחבלים איכותיים - והנה הנזק"

מומחה נוסף אליו פנינו, ד"ר גדי חיטמן, ראש המחלקה למזרח תיכון באוניברסיטת אריאל טוען כי שחרור מסיבי של מחבלים מביא איתו תוצאה דומה לשחרור של מספר מחבלים איכותיים. "ככל שכמות רבה יותר של מחבלים משוחררת כך הסיכוי שמחבלים איכותיים יצאו מתוכה עולה".

חיטמן מזכיר שורה של מחבלים ששוחררו בעסקת שליט ולאחר מכן נשאו בתפקידים בכירים בחמאס. לצד סינוואר הוא מציין את חבר הלשכה המדינית של חמאס וורחי מושתהה, ראש מנגנוני הביטחון של חמאס תאופיק אבו נעים, מחזיק תיק האסירים בחמאס שיושב בלבנון מוסא דודין, וג'יהאד ירמור כיום ראש חמאס טורקיה. "כל אלה מחזיקים בתפקידים בכירים ביותר בחמאס. שחררת 1,027 מחבלים מספיק שיצאו מהם עשרים שהם איכותיים והנה הנזק".

ד"ר גדי חיטמן מאוניברסיטת אריאל

ד"ר גדי חיטמן מאוניברסיטת אריאל, צילום: ללא

שרגאי: "האינתיפאדה הראשונה הותנעה על ידי משוחררי עסקת ג'בריל"

לעסקת שליט קדמו גם עסקאות נוספות שגבו מחירים יקרים מישראל והובילו לגלי טרור, הבולטת שבהן היא עסקת ג'יבריל במסגרתה שוחררו 1,151 מחבלים תמורת שלושה לוחמים. "הניסיון שלנו עם עסקאות כאלו מאוד גרוע" אומר נדב שרגאי. "האינתיפאדה הראשונה הותנעה על ידי משוחררי עסקת ג'בריל והשנייה הותנעה על ידי מחבלים ששוחררו בעסקאות ומחוות בין 1993 ל-1999".

דוד מידן, מאדריכלי עסקת שליט טוען שרק מעט מחבלים משוחררים שבים לטרור ושהאווירה שיוצרים הארגונים, היא זו שמייצרת טרור

"הנתונים שאני מכיר הם אחרים. 50% מהמחבלים המשוחררים בעסקות קודמות שבו לעסוק בטרור, אם בעקיפין ואם ישירות. נכון שארגוני הטרור לא צריכים תירוצים בשביל לפגע, אבל העובדה שאתה מעמיד לרשותם סדר כוחות זמין בדמות המחבלים המשוחררים, עם מוטיבציה גבוהה לחזור ולפגע, מביאה לכך שברגע שנוצרת אותה אווירה מתאימה שמדן מדבר עליה, עומדים מספרית לרשות הטרור הרבה יותר מחבלים שזמינים לבצע או להכווין פיגועים. משוחררי העסקאות גם משתתפים בפיגועים וגם מתדלקים עוד ועוד את האווירה שאותה הזכרת".

זירת הפיגוע במסעדת סבארו, במהלך האינתיפאדה השנייה

זירת הפיגוע במסעדת סבארו, במהלך האינתיפאדה השנייה צילום: Nati Shohat,Flash90

שחרור המחבלים - ליו"ש או לעזה?

בעסקאות חטופים קודמות מחבלים שוחררו גם לעזה, ללבנון, ולטורקיה וגם לבתיהם ביו"ש ובמזרח ירושלים. שרגאי טוען כי גירוש מחבלים לשטחים שאינם בשליטתה הביטחונית של ישראל מהווה סיכון משמעותי יותר מאשר גירושם ליהודה ושומרון.

"ביהודה ושומרון שולטת ישראל ביטחונית ויכולה לפקח עליהם, לנטר אותם, לעצור אותם, לחסל אותם ולפעול נגדם במידת הצורך" הוא מסביר. "לעומת זאת, כאשר המחבלים מורחקים לחו"ל יכולות הפעולה שלנו נגדם מוגבלות ומצומצמות בהרבה, וחופש הפעולה שלהם כגורמי טרור, רחב הרבה יותר. שם, בחו"ל – קשה להגיע אליהם ולסכל אותם".

מחבלים משתחררים. אילוסטרציה

מחבלים משתחררים. אילוסטרציה, צילום: עאבד רחים חאטיב, פלאש 90

יש גם מחירים לכך שהמחבלים משוחררים ליו"ש

"נכון. המחבלים שמשוחררים ליהודה שומרון אמנם מלבים את אווירה ועלולים להרחיב את מעגלי הטרור אבל להערכתי הכף נוטה לכך שעדיף שיהיו פה מאשר במקומות אחרים שם תתקשה להגיע אליהם ולפעול נגדם באופן חופשי".

המשא ומתן הקדחתני המתנהל בימים אלו לשחרור החטופים מלווה בהדלפות סותרות על מידת נכונותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשחרר אלפי מחבלים במסגרת העסקה. בסיום חיטמן מטיל ספק באשר לסיכויי הבשלת עסקה ומעריך בזהירות שלהשלכות החמורות של עסקת שליט תהיינה השפעות על מוכנותו של נתניהו לשחרר אלפי מחבלים.