האב, הבן והנקמה: למה הרבנות לא מצליחה לשחרר את האישה מעגינותה?

פרשייה חדשה של אב מעגן, הפעם במהדורה של מניעת חליצה, נחשפה בבית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה. חברי בית הדין הרב אברהם מייזלס, הרב בנימין לסרי והרב נחמיה נשר הפעילו את כל האמצעים המשפטיים וההלכתיים האפשריים כדי לגאול מעגינותה אישה צעירה שהתאלמנה מבעלה ללא ילדים. בית הדין הטיל על האב קנסות גבוהים ואזהרה במאסר אף שאינו צד ישיר בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/01/24 12:39 כא בשבט התשפד

האב, הבן והנקמה: למה הרבנות לא מצליחה לשחרר את האישה מעגינותה?
האלמנה נשארה עגונה בגלל נקמה, אילוסטרציה , צילום: Krakenimages.com,Shutterstock

אביו של המנוח אסר על בנו הצעיר לבצע חליצה ולשחרר את האישה מעגינותה

סיפור המעשה מורכב. צעיר נשוי טרי חלה במחלה קשה והלך לעולמו בטרם נולדו לו מנישואיו ילדים. בנסיבות אלה מאחר שלמנוח לא היו ילדים ויש לו אח צעיר ורווק – על פי ההלכה על האח לאפשר לה "חליצה" כדי לשחרר את האלמנה שתוכל להינשא לאחר. הכלה הינה אישה דתיה אשר ללא הליך חליצה זה לא תוכל להינשא בשנית. לקראת ביצוע הליך החליצה התברר כי אביו של המנוח, שלא היה עמו בקשר שנים רבות, מונע מבנו הצעיר לחלוץ.

תחילה דרש האב לקבל את מלוא ירושת המנוח כדי שיואיל להרשות לבנו הצעיר להשתתף בחליצה ולהתיר את אשת אחיו. האלמנה העשוקה והאומללה הסכימה לוותר על מלוא הירושה אך האב עדיין לא נתרצה. התברר לבית הדין כי המניע לכך הוא נקמה אישית של האב בבנו המנוח שלא שמר עמו על קשר במשך השנים, מאז התגרש מאמו.

הגיס של האלמנה עדיין צעיר ותלוי באביו שבוחר לנקום בבנו המנוח

בעקבות כך הגישה האלמנה תביעה 'לכפיית ציות' כנגד חותנה בטענה שהוא מונע מבנו הצעיר, אחיו הרווק של המנוח, לאפשר את חליצתה. בכך הוא מפר החלטות שיפוטיות של בית הדין ופוגע בחירותה ובזכותה היסודית להינשא ולשקם את חייה בפתיחת פרק נישואין חדש והקמת משפחה לאחר פטירת בעלה ללא ילדים.

התביעה לקיום החליצה הופנתה כלפי היבם, אך עקב גילו הצעיר של הבן הסמוך על שולחן אביו ותלוי בחסדיו, הוא לא העז להפר את רצונו של האב. בית הדין ניסה באמצעות גורם שלישי לשכנע את הבן לחלוץ אבל האב הצליח לטרפד זאת שוב ושוב.

בית הדין הרבני החליט כי בנסיבות אלה כאשר לאב קיימת שליטה מלאה והשפעה בלתי מוגבלת על בנו שנתבע לקיים את החליצה, הרי שנסיבות אלה מחייבות את בית הדין להפעיל את סמכותו לפי סעיף 7 א' לחוק בתי הדין – כפיה וציות ודרכי דיון, להוציא צו לביזיון בית המשפט כלפי מי שאינו צד ישיר להליך אך מונע מהצד בהליך לקיים את החלטותיו השיפוטיות. לביסוס ההחלטה בדבר סמכותם מביאים הדיינים שורה של פסקי דין של בית המשפט העליון ובהם של נשיא בית המשפט לשעבר אהרון ברק, של שופט בית המשפט העליון המכהן דוד מינץ ועוד.

בית הדין הרבני

בית הדין הרבני, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

הדיינים גזרו על האב קנס כספי

לאחר אין ספור דיונים והתחמקויות מצד האב המעגן בתואנות שונות ומשונות הוציא השבוע בית הדין החלטה בה הוא מטיל עליו קנס לטובת אוצר המדינה בסך 1,000 שקלים על כל יום עבודה של בית הדין (חמישה ימים בשבוע) שבו האב מונע מבנו להשתתף בהליך החליצה. בית הדין הוסיף והתרה באב, כי אם יתברר שגם סנקציות כספיות אלה לא יועילו, הוא "ישקול לעבור לשלב הבא של הטלת מאסר על הנתבע".