חצי מיליארד שקלים: נפתח מרכז שיקום חדש למען פצועי המלחמה בהדסה הר הצופים

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/01/24 11:16 כא בשבט התשפד

חצי מיליארד שקלים: נפתח מרכז שיקום חדש למען פצועי המלחמה בהדסה הר הצופים
מרכז שיקום חדש בבית החולים הדסה הר הצופים למען פצועי המלחמה, צילום: דוברות הדסה

מלחמת חרבות ברזל הביאה למספר שיא של פצועים בגוף ובנפש. בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים נפתח מרכז שיקום חדש בעלות של חצי מיליארד שקלים, הכולל גם, לראשונה, מחלקה חדשה לטיפול בפצועי המלחמה.

מרכז השיקום החדש על שם גנדל, שנפתח בהדסה הר הצופים לאחר גיוס תרומות רחב היקף של ארגון נשות הדסה והדסה אינטרנשיונל, כולל בריכת שחייה טיפולית עם קרקע מודולרית המשתנה בהתאם לצרכי המטופלים, מנופים מתקדמים להנעת פצועים, מערכות ממוחשבות למדידת טווחי תנועה ומעבדת הליכה מתקדמת.

מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס: "עשינו היסטוריה ועשינו צדק עם אוכלוסיית ירושלים והמדינה כולה. הוספנו מאות מיטות אשפוז בשיקום בשעה שקיים מחסור משמעותי במדינת ישראל לשיקום פצועי המלחמה והענקנו למטופלים שלנו אפשרויות שיקום בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום המשלבות טיפול פיזי ורגשי, שיפעלו כעת לראשונה בישראל".

מרכז שיקום חדש בבית החולים הדסה הר הצופים למען פצועי המלחמה

מרכז שיקום חדש בבית החולים הדסה הר הצופים למען פצועי המלחמה צילום: דוברות הדסה

המרכז החדש נפתח לאחר גיוס תרומות רחב היקף של ארגון נשות הדסה והדסה אינטרנשיונל, עלותו נאמדת בכחצי מליארד שקלים, והוא פרויקט לאומי אשר החל ביוזמתה של יו"ר דירקטוריון הדסה, לשעבר יו"ר הכנסת, דליה איציק ולווה תקציבית על ידי רשויות מדינת ישראל. שמו של המרכז, גנדל, הוענק לכבודם של ג'ון גנדל ופאולין גנדל ממלבורן, אוסטרליה, העומדים בראשות קרן גנדל ונחשבים לתורמים המשמעותיים של המרכז בשנים האחרונות, בתרומת ענק אותה הקדישו למען הקמתו.

קרול אן שוורץ, נשיאת ארגון נשות הדסה העולמית: "הצורך בהקמת מרכז שיקום חדש ומתקדם בעיר ירושלים קיים כבר זמן רב ופעלנו להקמתו שנים. צורך זה הפך לחיוני ומידי, בעקבות המלחמה, עבור חיילים ואזרחים רבים בישראל. מרכז השיקום "גנדל" בהדסה הר הצופים ייתן מענה בזמן קריטי זה ופתיחתו מתאפשרת הודות לגיוס תרומות רחב היקף של ארגון נשות הדסה. זאת, כחלק ממחויבות בת 112 שנים של הארגון למדינת ישראל בכלל, ולעיר ירושלים בפרט".

דליה איציק, יו"ר דירקטוריון הדסה: "היום עשינו היסטוריה. פתיחת המחלקה הראשונה במרכז השיקום היא לא פחות מאירוע לאומי אשר תשנה את מפת השיקום בישראל כולה. לפני כמה שנים, כאשר נוכחתי לגלות שירושלמים נוסעים למרחקים כדי לעבור שיקום, החלטתי שזו תהיה המשימה שלנו, כבית החולים הגדול בעיר – הקמת מרכז שיקום שיפעל בסטנדרטים הגבוהים ביותר ויעמוד בשורה אחת עם מרכזים מובילים בעולם אשר נתונים כל כולם לביצוע משימת השיקום. הסנונית הראשונה יוצאת היום לדרך והמטופלים שלנו זוכים לטיפול הטוב ביותר, עם צוות מקצועי שבידיו כלים מרשימים כדי להביא את המשוקמים קדימה, אל הישגים משמעותיים וחזרה לחיים שהכירו לפני הפציעה".

מהיום, ניתן לקבל את הטיפול הזה במרכז החדש, עם צוות מקצועי המונה מומחי שיקום מתחומים שונים. כל זאת, במתחם עצום שתוכנן ונבנה בהמון מחשבה מבחינת נוחות והענקת תחושת מלונאות, בניגוד לאשפוז כחולה במחלקה רפואית". פרופ' וייס מוסיף כי גיוס הכספים היה מבצע מורכב שעודנו נמשך, על מנת להביא להפעלתו של המרכז כולו.

מרכז שיקום חדש בבית החולים הדסה הר הצופים למען פצועי המלחמה

מרכז שיקום חדש בבית החולים הדסה הר הצופים למען פצועי המלחמה צילום: דוברות הדסה

המבנה החדש, המשתרע על פני 30,000 מטר רבוע ומתנשא לגובה של 8 קומות, ניצב בסמוך למבנה בית החולים הוותיק ובשטחו, אך הכניסה אליו נפרדת ומאפשרת למטופלי השיקום להגיע ישירות אל המרכז, אם כמאושפזים ואם כמטופלי יום המגיעים רק לטיפולים במהלך השבוע. "מחלקת השיקום הוותיקה בהדסה הר הצופים הציעה עד כה 40 מיטות אשפוז, ובזכות מערך השיקום החדש אנו גדלים ל-140 מיטות אשפוז ולעוד 250 עמדות לטיפול בשיקום יום", מדגיש פרופ' וייס. "זו בשורה של ממש עבור מדינת ישראל כולה. המרכז יציע כמובן טיפולים משקמים עבור כלל האוכלוסייה, כפי שמתבצע הלכה למעשה מזה שנים במרכז הוותיק – נפגעי תאונות דרכים, מטופלים לאחר ניתוחים מורכבים או מטופלים עם פגיעות ראש ולמעשה יאפשר לכל אחד את המסלול המותאם לו אישית בטיפולי פזיותרפיה וריפוי בעיסוק מתקדמים, שחייה ותרגולים במיכשור חכם".