מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"היום שאחרי" לפי נתניהו: זו התוכנית של ראש הממשלה לרצועת עזה

נתניהו מתחיל לחשוב על חיים לצד הפלשתינים ביום שאחרי המלחמה, ויש לו תוכנית מסודרת: הקמת ממשל צבאי, קואליציה של מדינות ערב ולבסוף מדינת פלשתינית ביהודה ושומרון | התוכנית המלאה של ראש הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/01/24 09:42 כא בשבט התשפד

"היום שאחרי" לפי נתניהו:  זו התוכנית של ראש הממשלה לרצועת עזה
צילום: Chaim Goldberg/Flash90

רבים מתעסקים כרגע בשאלת "היום שאחרי" המלחמה, כשגולת הכותרת היא: "מי ישלוט ברצועה אחרי חמאס?", לפי פרסום של בן כספית, נראה כי לנתניהו יש כבר תשובה. ראש הממשלה החל לגבש תוכנית בת כמה שלבים, לפי כספית, התוכנית גובשה ע"י גוף של אנשי עסקים, חלקם מקורבים לראש הממשלה.

כפי שצוין, התוכנית כוללת כמה שלבים, כאשר השלב ראשון הוא הקמת ממשל צבאי ישראלי מלא בעזה, שינהל את סוגיית הסיוע ההומניטרי וייקח אחריות על הטיפול באוכלוסייה האזרחית העזתית "בשלב המעבר". בשלב שני, שיקרה במקביל, תהיה הקמת קואליציה בינלאומית של מדינות ערב שבה ישתתפו סעודיה, מצרים, מרוקו, איחוד האמירויות, בחריין ומדינות נוספות.

חמש מדינות יקבלו את המפתחות לעזה

קואליציית המדינות הללו אינה מקרית, ותהיה חלק מהסכם נורמליזציה אזורי שייחתם. חבורת המדינות הללו תיקח חלק בהקמת מה שיכונה "הרשות הפלסטינית החדשה" שתקבל את האחריות על עזה: לא אנשי חמאס ולא קשורים לאבו-מאזן והממשל הצבאי הזמני יתבטל. ישראל תשמור לעצמה את הזכות לפעול ביטחונית בעזה בדומה למתרחש ביהודה ושומרון: בכל פעם שהצרכים המבצעיים לסכל טרור או התארגנויות לתשתיות טרור יתעוררו.

אחרי הטיפול בעזה: טיפול מאסיבי ביהודה ושומרון

השלב הבא, יקרה רק לאחר שהגוף החדש יוכיח את עצמו ועזה תהיה יציבה, אז צפויה להיערך רפורמה מקיפה גם ביהודה ושומרון בתפקוד הרשות הפלסטינית שכוללת טיפול בחומרי הלימוד של מערכת הלימוד הפלסטינית ובטיפול בטרור. אם גם השלב הזה יעבוד כמתוכנן, ובתוך לוח זמנים שייקבע מראש (מדובר בשנתיים עד ארבע שנים), תסכים ישראל להכיר במדינה פלסטינית מפורזת בשטחי הרשות הפלסטינית, ואף תדון באפשרות להעברת שטחים נוספים שלא יצריכו פינוי התנחלויות לאותה מדינה.

חשוב לציין שזוהי לא תוכנית שמוצעת כרגע "על השולחן" אלא רק אופציה שנתניהו בונה לעצמו, התוכנית מתכתבת עם היוזמה האמריקאית להסדרה כוללת של המזרח התיכון במשולש עזה־רשות פלסטינית־סעודיה. לפי כספית, נתניהו לא מנהל את המגעים האלה באופן ישיר אלא באמצעות אנשיו.