פרטים חדשים: כך צה"ל מתכנן להציף את המנהרות

רבות דובר על הצפת מנהרות חמאס במים כדרך להשמדת תוואי התת-קרקע. דובר צה"ל חושף כי בעקבות עבודה מאומצת הגיע הצבא פריצת דרך הנדסית וטכנולוגית, והמנהרות יוצפו בזרם מים בספיקה גבוהה | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/24 18:11 כ בשבט התשפד

פרטים חדשים: כך צה"ל מתכנן להציף את המנהרות
חחיל בפתח המנהרה, צילום: דובר צה"ל

מנהרות חמאס בעזה הן בעיה קשה שצה"ל מנסה לפתור באמצעים שונים, היום (ג') הותר לפרסום פרטים חדשים על אחד מהכלים המסקרנים ביותר: מספר יחידות בצה"ל ובמשרד הביטחון פיתחו במשותף מספר כלים להזרמת מים בספיקה גבוהה למנהרות חמאס ברצועה.

ההזרמה נעשית בזהירות - כדי לא לפגוע באפשרות להשתמש במי התהום

היכולות כוללות התקנת משאבות וצינורות, במקביל להבשלת היכולת ברמה ההנדסית, ופעילות לאיתור הפירים המתאימים למשימה. להפעלת היכולת קדמה עבודת מטה מקצועית ומקיפה, שכללה ניתוח של מאפייני הקרקע ומערכת המים באזור, בין היתר כדי לוודא שלא תיפגע האפשרות להשתמש במי התהום באזור. הזרמת מים מתבצעת רק בתוואים ובמיקומים שנמצאו מתאימים לכך, ובחירת סוג ושיטת הפעלה מתאימים בכל מקרה.

מנהרות חמאס

מנהרות חמאס, צילום: Attia Muhammed/Flash90

פריצת דרך הנדסית וטכנולוגית

פרויקט זה הובשל לאחר נוהל קרב, מאמץ בניין כוח מואץ ואימונים של הכוחות בשילוב הגורמים הטכנולוגיים. פרויקט זה הינו כלי אחד מתוך סך הכלים של צה"ל ומערכת הביטחון אשר פותחו בשנים האחרונות לטיפול בתשתיות חמאס ב"עזה תחתית". סל כלים זה כולל התקפות מהאוויר, תמרון תת-קרקעי ומבצעים מיוחדים עם אמצעים טכנולוגיים. כלי זה מהווה פריצת דרך הנדסית וטכנולוגית משמעותית בהתמודדות עם אתגר תת הקרקע.

כזכור, בעבר דווח כי ישראל בנתה בעזה מערכת של משאבות ענק שנועדו לשאוב את מי הים התיכון ולהציף את מנהרות הטרור של חמאס. זאת על מנת להביא להריסתן של המנהרות, וכן לדרבן את מחבלי חמאס לצאת מתוך מקומות המסתור התת קרקעיים, ואולי אף תשפיע על הוצאת השבויים הישראלים שמוחזקים עדיין בשבי.

השמדת המנהרות ברובע הבכירים של חמאס

השמדת המנהרות ברובע הבכירים של חמאס, צילום: דובר צה"ל