מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הרבנית דרוקמן הלכה לעולמה: "זהו, שלחנו לקב"ה את הקלף הכי חזק שלנו"

הדס לוינשטרן, ששכלה את בעלה לפני כחודש, מכירה מקרוב את הזוג דרוקמן. הבוקר, עם פטירתה של הרבנית היא מדברת על האישה שהותירה חותם ברבים, בלי הרבה מילים: "תמיד ידענו שהיא יותר חכמה מכולם"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 30/01/24 17:59 כ בשבט התשפד | עודכן בתאריך 30/01/24 18:08

הרבנית דרוקמן הלכה לעולמה: "זהו, שלחנו לקב"ה את הקלף הכי חזק שלנו"
הרב והרבנית דרוקמן, צילום: יעל ואלקנה ביננפלד

הרבנית שרה דרוקמן ז"ל, שהלכה לעולמה הבוקר (ג') הותירה חותם ברבים. אחת מהם היא הדס לוינשטרן, מי שהגיעה לפני 15 שנה ללמוד במדרשה של הרב דרוקמן ומאז נשארה במשפחה. ישבנו לשוחח איתה, מיד אחרי ההלוויה של הרבנית, על דמותה המיוחדת: "למדתי במדרשה לפני 15 שנה, ומכיון שאני חוזרת בתשובה הייתי שם כמו בת בית. ראיתי אותה יותר מאחרים, כמו בחגים, עם הנכדים, היינו מחכות לשיעורים במדרשה שהיא הייתה מצטרפת אלינו".

שאלתי את הדס איך בדיוק התחיל הקשר עם הרבנית, והיא סיפרה: "הקשר שלי לרבנית טמון בעובדה שהייתי תלמידה של הרב דרוקמן. להיות תלמידה של הרב דרוקמן זה ממילא אומר להיות תלמידה של הרבנית דרוקמן. זה ביחד, במיוחד לנשים" הדס מסבירה: "הגברים שלמדו בישיבה ראו בעיקר את הרב, אבל אנחנו, שלמדנו במדרשה ראינו את הרבנית המון".

הרבנית שרה דרוקמן עליה השלום

הרבנית שרה דרוקמן עליה השלום צילום: יעל ואלקנה ביננפלד

שלא תחשבו שהרבנית היא חלק מצוות המדרשה, הדס מבהירה כי היא מעולם לא העבירה שיעור לבנות: "היא ידעה תורה הכי טוב, הייתה מתפללת שלוש תפילות ביום, תמיד ידענו שהיא יותר חכמה מכולם אבל היא הייתה יושבת ומקשיבה בשיעורים. ישבתי איתה במשך שנים, עשרות שעות, והיא מעולם לא העירה הערה או שאלה שאלה" הדס מספרת בהתרגשות כי הרבנית הייתה תמיד ממעיטה במילים.

"בתור ילדה היא הייתה הולכת עם אבא שלה לש"י עגנון לשבתות"

אמנם רבים מכירים אותה כרעייתו של הרב דרוקמן, אבל להדס חשוב להדגיש כי הרבנית היא דמות נערצת בלי קשר לנישואיה: "קודם כל, מבחינת הייחוס המשפחתי, הרבנית היא העניין. אבא שלה, פרופ' נחום אפשטיין, היה העורך של האנציקלופדיה התלמודית, זוכה פרס ישראל. הרבנית שרה גדלה בבית מיוחס מאוד. בתור ילדה היא הייתה הולכת עם אבא שלה לש"י עגנון לשבתות. היא הייתה הרופאה הדתייה היחידה במחזור. היה לה רישיון נהיגה מאוד מוקדם. עבדה בהנהלה הארצית של בני עקיבא וככה הכירה את הרב. לקח להם זמן עד שהם התחתנו" מספרת הדס.

כזכור, הרב חיים דרוקמן נפטר לפני כשנה, בגיל 90. רבים דיברו על הזוגיות המיוחדת של השניים, כאחת שהכירה את הבית מקרוב, הדס מעידה על הקשר המיוחד: "שניהם היו מאוד עסוקים, לראות אותם ביחד זה היה רק בסעודת שבת, יושבים אחד ליד השני". הדס חושפת פרטים על הקשר של ענקי הדור: "הייתה להם זוגיות מופלאה. יש להם מכתבי אהבה שהרב שלח לה כשהם היו מאורסים. תמיד ראו על הרב שהוא חיפש אותה בעיניים. זה לא משהו במילים. בכל אירוע משפחתי שהוא היה צריך לדבר עליה זה היה בבכי והתרגשות מאוד גדולה. הייתה שם הערצה הדדית".

הזוג דרוקמן מדליק נרות חנוכה

הזוג דרוקמן מדליקים נרות חנוכה צילום: יעל ואלקנה ביננפלד

הרבנית שרה: קדחה בקירות וכיסחה לבד את הדשא

להיות אשתו של הרב דרוקמן זה לא דבר קל. הוא תמיד בחוץ, עושה, פועל, איך הרבנית קיבלה את זה? הדס עונה בלי להסס: "הרבנית עשתה הכל בבית: כולל לקדוח בקירות ולכסח את הדשא. היא לא הטרידה אותו בשום דבר, הוא התמסר לחלוטין לפעילות הציבורית. ראיתי אותה שנים, בחיים לא ממורמרת, בחיים לא מקטרת". מלבד עבודות הבית לרבנית שרה היו תחומי עניין רבים, הדס מרחיבה: "היא הייתה מציירת יפה, מתעסקת הרבה בגננות. כל הבית שלה מלא בצמחים. מטיילת, היא עלתה את המצדה בגיל 75. הייתה בחוג של מיטבי לכת. ובנוסף להכל כמובן שהייתה רופאה נערצת".

אני משוחחת עם הדס דקות ספורות אחרי ההלוויה של הרבנית, וביקשתי לדעת המוות שלה תפס אותה, לנוכח הימים הקשים שעם ישראל עובר: "הרבנית נחלשה מאוד מאז שהרב עזב אותנו, זה לא היה מפתיע, מבחינתי ההלוויה הייתה מפגן הצדעה לאישה שזכתה לראות מעל 100 נינים". הדס, ששכלה את בעלה אלישע ז"ל בעזה, אמרה כי היא דיברה עם המשפחה היום ואמרה להם שהיא מרגישה שעם ישראל שלח לקב"ה את הקלף הכי חזק שלו עכשיו: "זהו, שלחנו אליו את האס. הרבנית שרה זה פסגת השלמות האנושית. אין מידות יותר מתוקנות משלה".

הרבנית דרוקמן

הרבנית דרוקמן צילום: יעל ואלקנה ביננפלד

"להיות לידה זה להיות קרובה לשמש"

את יודעת, מאז שבעלך נפל, את נתפסת כדמות משמעותית שמחזקת את העם במסרים ברורים

"כל מה שמחזק ויוצא לי מהפה ועושה טוב בעולם זה כי שמעתי את זה בבית של משפחת דרוקמן. אחרי שהרב נפטר היא אמרה משפט אחד: 'שהכל נהיה בדברו זה לא רק על כוס מים' וזהו, היא אמרה, ואין יותר שאלות. בגלל שהמעיטה בדיבורים כל משפט שלה היה עולם. היא הייתה אישה גדולה מהחיים, להיות לידה זה להיות קרובה לשמש".

נזכיר כי בנר שביעי של חנוכה נפל בעלה של הדס, לוחם המילואים רס"ם הרב אלישע לוינשטרן מחריש. בן 38 הוא היה, לוחם שריון בגדוד 8104 שנלחם בדרום רצועת עזה ונפגע מירי טיל נ"ט לעבר הטנק שלו. הותיר אחריו ששה ילדים, הקטנה שבהם תינוקת בת עשרה חודשים.

אלישע לוינשטרן ז"ל

אלישע לוינשטרן ז"ל צילום: דובר צה"ל