מרהיב: הקרב בין הנמייה והנחש הסתיים בניצחון מוחץ

תיעוד מרהיב מציג קרב בין נחש ונמיה בבריכות המדגה של קיבוץ ניר דוד, בסיומו ניצחה הנמייה וקיבלה ארוחת בוקר. מומחה מסביר: "זוהי תופעה ידועה שנמיות יודעות להתמודד עם נחשים בכלל, וגם עם הצפע שנחשב ארסי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/01/24 08:01 טו בשבט התשפד

מרהיב: הקרב בין הנמייה והנחש הסתיים בניצחון מוחץ
נחש צפע, אחד מתשעה המינים הארסיים, צילום: לימור קטן פרידמן, רשות הטבע והגנים

הצלם רז איינהורן הצליח לתעד רגע מרשים של קרב אימתני בין נמייה לבין נחש צפע - אחד מתשעה נחשים ארסיים בישראל. כבר שבוע ימים שאיינהורן שם לב כי ליד מקום עבודתו, סמוך למדגה בקיבוץ ניר דוד, מגיח בכל בוקר נחש צפע עצום ממדים. היום (ה') בבוקר, הבחין אייהנורן בסמוך למקום מחבואו של הנחש בנמייה.

מרהיב: הקרב בין הנמיה והנחש הסתיים בניצחון מוחץ צילום: רז איינהורן

הנמייה החליטה להיאבק בנחש

בהחלטה של רגע, החליט לשלוף את הטלפון הסלולרי ולצלם את מפגש החיות. לתדהמתו, ראה כי הנמייה החליטה להיאבק בנחש ולבסוף הצליחה ללכוד אותו כארוחת בוקר. מרשות הטבע והגנים נמסר, כי לנמייה יש יכולת ייחודית להתמודד עם הארס של נחש הצפע, לכן יכולה להילחם בו וללכוד אותו למרות ארסיותו.

נמייה, ניצחון בקרב

נמייה, ניצחון בקרב צילום: לירון כץ, מתנדב רט"ג

הנמייה המצויה היא יונק נמוך ומוארך בסדרת הטורפים משפחת הנמייתיים. צבעה אפור-חום ורגליה וזנבה כהים יותר משאר הגוף. הנמיות ניזונות בעיקר מעופות, פירות וירקות, יונקים קטנים, חרקים, וכפי שניתן לראות בסרטון, גם זוחלים. הנמיות חיות בחורשים וביערות, ובשטחים חקלאיים. פעמים רבות, הנמיות נכנסות ליישובים ולערים בחיפוש אחר פסולת אורגנית בפחי האשפה ומזון לחיות המפוזר ברחובות.

"במערכת העצבים של הנמייה יש קולטנים שאינם מגיבים לארס"

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים: "זוהי תופעה ידועה שנמיות יודעות להתמודד עם נחשים בכלל, וגם עם הצפע שנחשב ארסי. מחקרים מולקולריים מצאו כי במערכת העצבים של הנמייה יש קולטנים שאינם מגיבים לארס המשתק של הנחשים, דבר ההופך אותן לעמידות להקשת הנחש. הנמייה היא חיה מאוד מועילה, ועוזרת בהדברה טבעית של מזיקים כמו מכרסמים".