מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראיון "המלחמה הוכיחה שמדינת ישראל לא הייתה קיימת היום אם לא היו ישיבות ההסדר"

הרב אמנון בזק מישיבת הר עציון איבד שניים מתלמידיו, ובשיחה עם "חדשות כיפה" הוא משתף בכאב ובחסרון: "כשנכנסתי לכיתה אחרי נפילתם הראיתי לתלמידים היכן הם ישבו, ראיתי את פניהם מביטות בי" | וגם: המחשבות שלו על ישיבות ההסדר

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 14/01/24 08:03 ד בשבט התשפד

"המלחמה הוכיחה שמדינת ישראל לא הייתה קיימת היום אם לא היו ישיבות ההסדר"
חיילים דתיים במלחמה, צילום: Tomer Neuberg,Flash90

ישיבות ההסדר מאבדות רבים מתלמידיהן ובוגריהן במלחמה, ולאחרונה הייתה זו ישיבת הר עציון שאיבדה שניים בוגריה, דוד שורץ ויקיר הכסטר ז"ל, שנפלו בעזה עת לחמו יחד. הרב אמנון בזק שהיה הר"מ שלהם במהלך שיעור ב' מספר בשיחה עם "חדשות כיפה" על האובדן הגדול, השוני ממלחמת יום הכיפורים בה איבדה הישיבה שמונה מתלמידיה, הביקורת שלו על "ספירת הכיפות" של הנופלים וגם הקביעה החד משמעית שלו בנוגע לישיבות ההסדר.

פרויקט מיוחד: 100 ימים למלחמה >> כל הכתבות

יוצא נגד הרב אבינר. הרב אמנון בזק

הרב אמנון בזק | צילום: ישיבת הר עציון

"כשנכנסתי לכיתה בפעם הראשונה אחרי נפילתם הראיתי לתלמידים היכן דוד ויקיר ישבו, ראיתי את פניהם מביטות בי"

מה הרגש הכי חזק של הרב עם נפילתם תלמידיו?

"הרגש החזק ביותר הוא החסרון, החלל שנוצר. הם למדו אצלי לפני כשבע שנים, וכשנכנסתי לכיתה שלי בפעם הראשונה אחרי נפילתם הראיתי לתלמידים היכן דוד היה יושב והיכן יקיר היה יושב. ממש ראיתי את פניהם מביטות בי. זה חלל שקשה לתאר אותו. באנגלית להתגעגע זה to miss, החסרון מורגש וזה כואב מאוד".

יקיר ודוד ז"ל לומדים יחד בישיבה

יקיר ודוד ז"ל לומדים יחד בישיבה | צילום: ישיבת ההסדר הר עציון

הרב בזק מבקש להעביר את המסר שלו מדוד ויקיר. "שניהם חיו, גם בצבא וגם באוניברסיטה, יחד עם חילונים, שמאלנים, ימנים, הם היו אהובים על כולם. חשוב שהמנהיגים והפוליטיקאים יהיו ראויים לקורבן הזה של אנשים שמסרו את עצמם למען עם ישראל. לצערנו בזמן האחרון מתחזקת התחושה שחוזר הפילוג, והמסר שלי הוא שיהיה כבוד לנופלים, שלא יעסקו בדברים מפלגים בעת הזו".

ההבדל בין מלחמת יום הכיפורים למלחמה הנוכחית בישיבה

כבר בצאת שבת שמחת תורה פרסמה הישיבה סרטון עם דברי חיזוק של הרב יעקב מדן, שבהמשך בנו אלישע נפצע בקרבות. בין הודעות החיזוק, מעלה הישיבה מודעות אבל על נופלים שקשורים לישיבה. סיפורה של הישיבה שזור במלחמות ישראל, כשרבים זוכרים את שמונת התלמידים שנפלו במהלך מלחמת יום הכיפורים. גם במלחמה הזו משלמת הישיבה מחיר דמים קשה: שי פיזם ז"ל, תלמיד הישיבה, נפל בעזה לצד ארבעה בוגרים: דוד שורץ, יקיר הכסטר, ארי זנילמן ונערן אשחר ז"ל. בנוסף אליהם ישנם תלמידים ואחים של תלמידים ובוגרים שנופלים בקרבות וגם אותם דואגת הישיבה להזכיר.

מה הרב יכול לספר על הדומה והשונה בין אז להיום?

"אני חושב שלמרות הדמיון בין הדברים, יש הבדל משמעותי", מסביר הרב בזק. "במלחמת יום כיפור הנופלים היו מתוך הישיבה וכל התלמידים הכירו אותם, לפי מה שמספרים זה היה שבר קשה לישיבה, שגם הייתה קטנה יותר ובשנותיה הראשונות. היום אנחנו כואבים פחות מקרוב".

ישיבת הר עציון

ישיבת הר עציון | צילום: Gershon Elinson/Flash90

"המלחמה הזו הוכיחה שמדינת ישראל לא הייתה קיימת היום אם לא היו ישיבות ההסדר"

למרות המחיר הקשה שמשלמת הישיבה ומשלם המגזר הדתי-לאומי, אומר הרב בזק כי הוא מסתייג מספירת הכיפות שמתנהלת לאחרונה. "אני לא אוהב את הגאווה הזו, כביכול הוכחה בצדקת הדרך", הוא מסביר. למרות דבריו, בוחר הרב להדגיש את חלקן של ישיבות ההסדר במלחמה: "חשוב לי לומר שלצערנו המלחמה משקפת תחושה שהייתה חזקה אצלנו, תחושה שישיבות ההסדר עושות את תפקידן בצורה שלמה וכוללת. אם היו טענות פעם על כך שהם לא עשו מספיק שירות צבאי אז המלחמה הזו הוכיחה שמדינת ישראל לא הייתה קיימת היום אם לא היו ישיבות ההסדר. בוגרינו ותלמידנו מחזיקים את הצבא ואת המלחמה, בכאב וצער אני אומר את זה".

חיילים דתיים. אילוסטרציה

חיילים דתיים בתפילה. אילוסטרציה | צילום: פלאש 90, יעקב נעמי

ומה אפשר ללמוד מזה על ישיבות ההסדר?

"המחיר שאנחנו משלמים הוא רק ביטוי לכך שאנחנו חייבים להקים חברה משולבת שמצד יש בה חיילים ולוחמים ששומרים על מדינת ישראל, ומצד שני מצמיחה תלמידי חכמים ורבנים", מסביר הרב, "ואת זה רק ישיבות ההסדר עושות. אני חושב שאם לאנשים מסוימים היו פקפוקים בצדקת דרכן של ישיבות ההסדר, אז מן הראוי שהפקפוקים האלה ישתנו".


(אמונה בשעת מלחמה - הרב יעקב מדן והרב איתמר אלדר)

פרויקט מיוחד: 100 ימים למלחמה >> כל הכתבות