גרפיטי, תקיפות פיזיות ואיומים: התקריות האנטישמיות בארצות הברית זינקו במאות אחוזים

על פי נתוני הליגה נגד השמצה, בעקבות המתקפה על ישראל זינקו התקריות האנטישמיות בארה"ב בכ-360%. "מזעזע לחשוב שתיעדנו יותר מעשים אנטישמיים בשלושה חודשים מכפי שאנו מתעדים על פי רוב במהלך שנה שלמה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/24 16:09 כט בטבת התשפד

גרפיטי, תקיפות פיזיות ואיומים: התקריות האנטישמיות בארצות הברית זינקו במאות אחוזים
גל של אנטישמיות ברחבי העולם בעקבות המלחמה, צילום: Jesus Salas Dual,Shutterstock

על פי נתונים ראשוניים שהתקבלו מהליגה נגד השמצה (ADL), בשלושת החודשים שחלפו מאז מתקפת ה-7 באוקטובר בישראל, מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב עלה דרמטית, עם 3,283 תקריות שתועדו בין ה-7 באוקטובר 2023 וה-7 בינואר 2024. מדובר בעליה של 360% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שבה נרשמו 712 תקריות.

34 תקריות אנטישמיות ביום

הנתון הראשוני עבור שלושת החודשים הנ"ל גבוה מהמספר הכולל של תקריות אנטישמיות שנצפו מדי שנה בעשור האחרון, למעט השנה הקלנדרית 2022, שבה הגיע מספר האירועים הכולל לשיא היסטורי של 3,697. מאז ה-7 באוקטובר, התרחשו כ-34 תקריות אנטישמיות ביום בממוצע, מה שמציב את 2023 כמועמדת להיות השנה עם מספר התקריות האנטישמיות הגבוה ביותר שכוונו נגד יהודים, מאז החלה הליגה נגד השמצה לעקוב אחר נתונים אלה בסוף שנות ה-70 של המאה העשרים.

מטהרים את בארי

מטהרים את בארי אחרי מתקפת הפתע | צילום: חיים גולדברג/פלאש90

"האיום שחווה הקהילה היהודית בארה"ב הוא ברמה חסרת תקדים בהיסטוריה המודרנית", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "מזעזע לחשוב שתיעדנו יותר מעשים אנטישמיים בשלושה חודשים מכפי שאנו מתעדים על פי רוב במהלך שנה שלמה".

על פי המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה, שאוסף דיווחים ועוקב אחר נתוני התקריות האנטישמיות, 3,283 האירועים האנטישמיים הללו נחלקים לקטגוריות הבאות:

  • 60 אירועי תקיפה פיזית.
  • 553 אירועי השחתת רכוש.
  • 1,353 אירועי הטרדה מילולית או כתובה.
  • 1,317 עצרות, שכללו רטוריקה אנטישמית, ביטויי תמיכה בטרור נגד מדינת ישראל ו/או אנטי-ציונות.

האנטישמיות עוברת מוטציה: איומי סרק שמשבשים את התפילות

"בשעה קשה זו, האנטישמיות מתפשטת ועוברת מוטציות מדאיגות באופיין", המשיך גרינבלט. "מתקפת השנאה הזו כוללת עלייה דרמטית באיומי סרק על הטמנת פצצות, שמשבשים את מהלך התפילות בבתי הכנסת וזורעים פחד בקרב קהילות יהודיות ברחבי המדינה".

מתוך כל האירועים הנ"ל, לפחות 505 תקריות התרחשו בקמפוסים של מכללות, וכ-246 תקריות נוספות דווחו במערכת החינוך - כולל גני ילדים, בתי ספר יסודיים ותיכוניים. לפחות 628 תקריות דווחו נגד מוסדות יהודיים, כגון בתי כנסת ומרכזים קהילתיים. ניתן לייחס כשני שליש מכלל האירועים ישירות למלחמה בין ישראל לחמאס.

מתפללים למען ישראל בבית כנסת בברונקס

מתפללים למען ישראל בבית כנסת בברונקס צילום: Jewjewbeed,Shutterstock

דיווחים על תקריות אנטישמיות בשנה האחרונה

  • 4 בינואר - משחק כדורסל בבית ספר תיכון ב-יונקרס, ניו יורק בוטל לאחר שקללות אנטישמיות הוטחו בשחקני הקבוצה היריבה.
  • 3 בינואר - גלויות אנטישמיות נשלחו לכל חברי מועצת העיר ניובריפורט, מסצ'וסטס ולראש העירייה. הגלויות נשאו קריקטורה אנטישמית ונכתבו בשפה שלפיה "השואה מעולם לא התרחשה".
  • 3 בינואר - משטרת שיקגו מסרה כי 40 או 50 פריטי תעמולה אנטישמית נמצאו על מספר מכוניות בשכונת אנדרסונוויל.
  • 3 בינואר - לפחות ששה בתי כנסת באזור סן דייגו קיבלו איומים בשל הודעה אלמונית אודות פצצות שהוטמנו באותם מבנים. בתי הכנסת המקומיים נמנו בין 91 בתי תפילה יהודיים ברחבי קליפורניה, שהוגדרו כמטרות באותו היום.
  • 1 בינואר - נער שלבש סווטשרט של צה"ל הוטרד בקניון "החלום האמריקאי" שבמזרח ראת'רפורד, ניו ג'רזי. התוקף דחף את הנער ואמר לו: "אתה זונה", ו-"למען שחרור פלסטין".
  • 1 בינואר - אישה מ-פורטנלד, אורגון, נעצרה בשיקגו בגין פשעי שנאה והשחתה פושעת לאחר שצלבי קרס נמצאו על קירותיהם של בתי ספר ובתי עסק יהודיים רבים.
  • 23-24 בדצמבר - שני מועדוני אוכל באוניברסיטת פרינסטון הושחתו באמצעות גרפיטי פרו-פלסטיני ואנטי-ישראלי, כולל המילים "F-- Israel".
  • 21 בדצמבר - חברת אמזון השעתה עובד שהכניס פתק ובו רשום "מוות לציונים" לתוך חבילה שנשלחה ללקוח.
  • 20 בדצמבר - משטרת פניקס, אריזונה, מסרה כי מסמכים אנטישמיים נמצאו באתר שבו הוצתו וניזוקו בתי עסק רבים.
  • 19 בדצמבר - מתקפה של התראות שווא שנשלחו אל צוותי החירום כלפי כ-200 מוסדות יהודיים במהלך סוף שבוע אחד, במה שנראה כמאמץ מרוכז ומשולב מצד ישות מחוץ לארה"ב, כך על פי מקורות ב-FBI (לשכת החקירות הפדרלית של ארה"ב).