יודעים מה זה צק"ח? מילון המושגים הבסיסי של הלוחמים בעזה

מי שלא שירת כלוחם או שלא נמצא בסביבה צבאית מכיר את זה, שיחה קולחת על ענייני היום והמלחמה מבלי להבין חצי מהמושגים. בדיוק בשביל אנחנו כאן, קבלו כמה מושגים, חלקם בסיסיים ביותר שייתנו לכם מושג על הנעשה בצבא

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/12/23 19:12 טז בטבת התשפד

יודעים מה זה צק"ח? מילון המושגים הבסיסי של הלוחמים בעזה
חיילים בעזה, עכשיו תדעו על מה הם מדברים, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

צק"ח

צוות קרב חטיבתי. בימי שגרה אנחנו רגילים לכך שהמסגרת הלוחמת מאוגדת תחת גדו וחטיבה. במלחמה עוברים לצק"ח המבוסס על גדוד או חטיבת שריון אליהם מצורפים כוחות הנדסה, פלוגות מהגדודים השונים וכוחות סיוע. על משקל דומה יש גם את הצק"ג - צוות קרב גדודי.

כוחות צה"ל בשג

שילוב כוחות, צק"ח בשג'אעיה | צילום: דובר צה"ל

כטב"ם

כלי טיס בלתי מאויש. מטוס קל או רחפן הנשלט מרחוק ומשמש למגוון מטרות. חיל האוויר הישראלי מחזיק כמה מהכטב"מים המשוכללים בעולם אך גם לחיזבאללה יש יכולת לשלוח כטב"מים מסויימים לשטח ישראל. הכטמ"ם הוא כלי טיס מאויש מרחוק.

תוק \ תוק מחמיר

המילה "תוק" משמעה "כבוי". בפועל משמשת המילה לתיאור מצב שינה עמוקה בו חיילים מרבים להשתמש: 'חייב לדפוק תוק'. תוק מחמיר הוא מצב שינה עמוק עוד יותר.

לפניכם תוק מחמיר ביותר.

לפניכם תוק מחמיר ביותר | צילום: Abir Sultan,Flash90

טקטי

מעבר למובן המילולי של טקטיקה, בימינו הכל כבר נהיה טקטי והמילה הפכה במהלך המלחמה למילה שמרמזת על קדמה. מי שהפכה לפופולרית במיוחד במהלך המלחמה היא החולצה הטקטית, חולצה מודרנית ללוחמים שאט אט זולגת גם לשאר הכוחות בצה"ל.

חפ"ק

חדר פיקוד קדמי. החפ"ק משמש את הדרג הפיקודי ובו למעשה נמאצת עמדת הפיקוד ומשם מחליט המפקד על המהלכים הבאים. חפ"ק יכול להיות גם לקצינים זוטרים וגם לקצינים בדרגות הגבוהות.

הגמ"ר

הגנה מרחבית. בעבר היו אלה כוחות ביישובי ספר שעבדו בשיתוף פעולה עם הצבא על מנת להגן על אותם מקומות. במהלך "חרבות ברזל" גוייסו מספר הגמ"רים שפועלים ביהודה ושומרון בשיתוף פעולה עם התושבים המקומיים, השירות בהגמ"ר הוא שירות מילואים לכל דבר.

ציר ט'אנצר

דרך צלאח א-דין. הכביש המרכזי ברצועת עזה המחבר אותה מדרום לצפון. עם כיבוש חלקים מהרצועה וההשלתטות של צה"ל על הכביש, הוא שימש להעברת האוכלוסייה בעזה דרומה. השם ציר טאנצ'ר התקבע אצל מתיישבים ולוחמים כשם הדרך.

יהלום (יהל"ם)

יחידה הנדסית למשימות מיוחדות. הסיירת המובחרת של חיל ההנדסה הקרבית והסמכות ההנדסית הגבוהה ביותר בצה"ל. ליחידה שבפי רוב קרויה פשוט 'יהלום' מתמחה בפריצת הנדסה, חבלה, סילוק פצצות ובשנים האחרונות התמחתה גם בכל נושא המנהרות.

לוחמי יהל"ם, מומחים בתת קרקע.

לוחמי יהל"ם, מומחים בתת קרקע | צילום: Nati Shohat,Flash90

תת"ק

תת קרקע. בעשור האחרון וככל שחפירת המנהרות של החמאס התגברה, נוצרה זירת לחימה חדשה בתת הקרקע. גם בלחימה הנוכחית ברצועה מאמץ רב מושקע באיתור וסיכול מנהרות החמאס.

יחס"ם

יחידת סיוע מנהלתי. בנוסף על היחידות הלוחמות שעושות עבודת קודש, זקוקים הלוחמים גם למעטפת לוגיסטית, זהו תפקידה של היחס"ם שפועלת במסגרת החטיבה.

פלת"צ

פלוגת תצפית וצלפים. פלוגות ייעודיות של חטיבות החי"ר המיועדות ככוח תצפית והכוונה של החטיבות המתמרנות.

קידמית

קדמית היא מנהלת החטיבה/אוגדה הקדמית ביותר שמכווינה את הלחימה של החטיבה או האוגדה ולכן קרויה כך.

אמש"ט

יחידת איסוף מודיעין ושלל טכני. היחידה היא חלק באגף המודיעין המרכזת את איסוף וחקר השלל של ארגון הטרור חמאס מתחילת המלחמה והתמרון הקרקעי. היחידה מורכבת ברובה ממשרתי מילואים, ותפקידה הוא למצות מודיעין מהשלל שנתפס על ידי כלל הכוחות הלוחמים בשטח.

חיל המודיעין

חאמש"ט בחיל המודיעין | צילום: דובר צה"ל

צמ"ה

ציוד מכני הנדסי. היחידה נועדה לבצע פעילות הנדסית אזרחית כמו הרמת דיונות חול והקמת מגנני חול לכוחות ועוד פעולות הנדסיות. יש שיאמרו שהם מלכי התמרון בעזה כאשר כלי ה-D9 האמתניים פועלים בעומק הרצועה, מפילים בתים וחופשים את הצירים הממולכדים ברצועה.

רק"ם

רכב קרבי משוריין. הצבא כולל בתוכו יחידות רבות המתניידות באמצעות כלים משוריינים, הטנק הוא כמובן הרכב הראשון שעולה לראש, אך מלבדו ישנם עוד כלים דוגמת הנגמ"שים של צה"ל (נמ"ר, אכזרית) כמו גם התומ"תים המשרתים את חיל התותחנים.

גדס"ר

גדוד סיור. היחידות המובחרות בחטיבות החי"ר והשריון שמאוגדות תחת גדוד אחד. בחטיבות החי"ר כוללים הגדס"רים שלושה פלגות: פלס"ר - פלוגת סיור, פלנ"ט - פלוגת נ"ט ופלחה"ן - פלוגת הנדסה. מלבד אלה ישנו גם הגדס"ר הבדואי.