אחרי החשיפה של עמית סגל - זו ההנחיה שניתנה לשופטי בג"ץ

ההדלפה של טיוטת פסק הדין בנוגע לחוק עילת הסבירות גררה התייעצויות חירום ליליות בבית המשפט העליון, כולל בקשה חריגה מהשופטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/12/23 07:42 טז בטבת התשפד

אחרי החשיפה של עמית סגל - זו ההנחיה שניתנה לשופטי בג"ץ
אסתר חיות, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

אחרי שאמש (ד') נחשפה טיוטת פסק הדין של בג"ץ בנוגע לחוק צמצום עילת הסבירות על ידי עמית סגל, ממנה עולה כי השופטים תומכים בביטול החוק - נערכו בבית המשפט העליון התייעצויות חירום. לפי פרסום נוסף של סגל מהבוקר, השופטים התבקשו לזרז את כתיבת הערותיהם כדי לפרסם בהקדם את פסק הדין המלא.

לפי הטיוטה שפורסמה העתירה התקבלה ברוב של 8 אל מול 7 שופטים, ושופטים בעליון מתחו ביקורת על הנשיאה בדימוס חיות שמופקדת על פסק הדין. הנשיאה כתבה כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתהוות' ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק", אך מולה טען השופט נעם סולברג כי בעמדתו שלא לפסול חוק יסוד "ניצבים רוב שופטיו ונשיאיו של בית משפט זה".

רוטמן מגיב: "מתן פסק דין תקדימי על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית"

רבים במערכת הפוליטית הגיבו על החשיפה הדרמטית, ביניהם יו"ר ועדת חוקה שקידם את עילת הסבירות, ח"כ שמחה רוטמן, שכתב: "בימים אלה, כשחבריי ואני בכנסת מעבירים את כל החוקים בהסכמות ובקונצנזוס כדי לשמר את אחדות העם ואחדות הכוחות הלוחמים, מתן פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית".

עוד המשיך וכתב: "אני קורא לבית המשפט העליון ולשופטיו להתעשת ולהתחבר לרוח האחדות והאחריות המפעמת בכל שדרות הציבור, ולהימנע מיצירת מחלוקת לא נדרשת בעם. אני וחבריי נמשיך ונעשה הכל כדי לוודא שלקחי ה-7/10 יופנמו ושהשינויים הנדרשים וההכרחיים במערכות השלטון כולן ובמערכת המשפט, יתבצעו על ידי נבחרי העם, בהסכמות רחבות, כיאה למדינה דמוקרטית".