הטיוטה שהדליפה את ביטול עילת חוק הסבירות: "מהפכה חוקתית שנייה על סטרואידים"

עוד כשבועיים עתיד בג"ץ לפרסם את פסק דינו בנושא חוק צמצום עילת הסבירות. הערב נחשפה טיוטת החוק לפיה מתוך 15 השופטים, יש רוב המצדד בפסילת החוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/12/23 20:09 טו בטבת התשפד | עודכן בתאריך 27/12/23 22:54

הטיוטה שהדליפה את ביטול עילת חוק הסבירות: "מהפכה חוקתית שנייה על סטרואידים"
בג"ץ, היום, צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

טיוטת פסק הדין של בג"צ בנוגע לחוק צמצום עילת הסבירות, נחשפה הערב (ד') עלי ידי כתב חדשות 12 עמית סגל, ממנה עולה כי העתירה התקבלה ברוב של 8 אל מול 7 שופטים. המשמעות - חוק ביטול עילת הסבירות שנחקק על ידי ממשלת הימין יבוטל.

שופטים בעליון בביקורת חריפה על חיות: "דחקה אותנו לסדר זמנים בלתי אפשרי תוך כדי מלחמה כדי שקולה והקול של ברון ייספר. אם פסק הדין היה נכתב בקצב סביר, התוצאה מתהפכת: 7-6", ציטט סגל את הביקורת הקשה של חלק מהשופטים על תהליך כתיבת פסק הדין.

נשיאת העליון חיות |

נשיאת העליון חיות | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הנשיאה אסתר חיות: "חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה"

העיתונאי שיתף ציטוטים מתוך הטיוטה, בהם דבריה של הנשיאה חיות כי, "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתהוות' ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק". השופט עופר גרוסקופף טען כי, "הפטור ניתן לעומדים בראש הפירמידה - אך הדרישה להחיל עליהם את שלטון החוק היא בליבת הציווי כי אין אדם שאינו כפוף לשלטונו של החוק".

לעומת זאת, השופט יחיאל כשר נימק: "אין מדובר בחששות בעלמא ואין עסקינן ב'מכה קלה בכנף', לא על עניין של מה בכך נאבקו מי שנאבקו, והתנגדו מי שהתנגדו לתיקון זה. אולם, מלאכת חקיקת חוקי היסוד מצויה בסמכותה של הכנסת ולא של בית משפט זה". סגל ציטט גם את השופט נועם סולברג שטען שבעמדתו שלא לפסול חוק יסוד "ניצבים רוב שופטיו ונשיאיו של בית משפט זה".

מתן פסק דין תקדימי על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית

רבים במערכת הפוליטית הגיבו על החשיפה הדרמטית, ביניהם יו"ר ועדת חוקה שקידם את עילת הסבירות, ח"כ שמחה רוטמן שהגיב: "בימים אלה, כשחבריי ואני בכנסת מעבירים את כל החוקים בהסכמות ובקונצנזוס כדי לשמר את אחדות העם ואחדות הכוחות הלוחמים, מתן פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית".

עוד המשיך וכתב: "אני קורא לבית המשפט העליון ולשופטיו להתעשת ולהתחבר לרוח האחדות והאחריות המפעמת בכל שדרות הציבור, ולהימנע מיצירת מחלוקת לא נדרשת בעם. אני וחבריי נמשיך ונעשה הכל כדי לוודא שלקחי ה-7/10 יופנמו ושהשינויים הנדרשים וההכרחיים במערכות השלטון כולן ובמערכת המשפט, יתבצעו על ידי נבחרי העם, בהסכמות רחבות, כיאה למדינה דמוקרטית".