מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

לזה הם לא ציפו - התגלית ההיסטורית שהחיילים מצאו בעוטף עזה

לוחמי גדוד 404 של חטיבת האש 282 גילו בעוטף עזה נר מהתקופה הביזנטית: "נתקלתי בחרס כשהוא מונח בצורה הפוכה. מלא בבוץ" | ברשות העתיקות הסבירו את משמעות הממצא

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/23 08:55 יד בטבת התשפד

לזה הם לא ציפו - התגלית ההיסטורית שהחיילים מצאו בעוטף עזה
הנר שמצאו החיילים, צילום: שרה טל רשות העתיקות

נתנאל מלכיאור ואלון שגב, חיילי מילואים - לוחמי גדוד 404 של חטיבת האש 282, לא ציפו לחוויה הזו בשירות המילואים שלהם: השניים גילו במפתיע נר שמן עתיק שהשתמר בשלמותו, מהתקופה הביזנטית. החיילים גילו אזרחות למופת והשיבו את הנר לאוצרות המדינה ברשות העתיקות, על מנת שיוכל להישמר כראוי.

"נתקלתי בחרס כשהוא מונח בצורה הפוכה. מלא בבוץ"

"באחד השיטוטים שלנו בשטח, נתקלתי בחרס כשהוא מונח בצורה הפוכה, והצורה העגולה שלו משכה אותי", מספר נתנאל. "הוא היה מכוסה בבוץ, ניקיתי אותו ואחרי שהבנתי במה מדובר, התקשרתי לרשות העתיקות". במקביל, אלון העלה לקבוצת פייסבוק פוסט עם תמונה של הנר, וזה - עורר ענין רב. "הפוסט תפס תאוצה, הוא קיבל עשרות תגובות ומאות לייקים. הגולשים העלו הצעות שונות באשר לתפקידו של החפץ. גם שם, המליצו לנו להתקשר לרשות העתיקות".

1. נתנאל מלכיאור ואלון שגב עם הנר שמצאו

1. נתנאל מלכיאור ואלון שגב עם הנר שמצאו צילום: שרה טל רשות העתיקות

"הנר שימש למאור והיה נפוץ בעת העתיקה"

לדברי שרה טל, ארכיאולוגית נפת נגב מערבי מרשות העתיקות, "מדובר בנר מהתקופה הביזנטית, לפני כ-1500 שנה, המכונה 'נר סנדל'. הנר, ששימש למאור והיה נפוץ בעת העתיקה, עשוי בתבנית ואופייני לאזור השפלה ודרום ארץ ישראל". שרה הגיעה אל החיילים, אספה מהם את הפריט השלם והעניקה להם תעודה מטעם רשות העתיקות.

"המלחמה מפגישה אותנו עם סיטואציות יוצאות דופן גם בחזית הארכיאולוגית", אומר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "אדמת ארץ ישראל - ובפרט העוטף, רוויה בהיסטוריה ובממצאים קדומים, ורשות העתיקות משתפת פעולה עם צה"ל במטרה שיישמרו גם במצב מלחמה. אני שמח שהנר הקדום הביא אור גם ליומם של החיילים, מברך על ערנותם ועל הפגנת האזרחות הטובה".

ארכיאולוגית רשות העתיקות שרה טל עם החיילים, הנר והתעודה שקיבלו

ארכיאולוגית רשות העתיקות שרה טל עם החיילים, הנר והתעודה שקיבלו צילום: ללא