מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ריאיון ציפי חוטובלי נלחמת: "יש הפגנה קבועה מול הבית שלי כל ערב שבת"

ציפי חוטובלי היא שגרירה מסוג אחר: את הקשרים האישיים עם בכירי הממשל הבריטי היא בונה בארוחות שבת בביתה, והיא לא חוששת לשלול את פתרון שתי המדינות קבל עם ועדה | בשיחה עם "חדשות כיפה" היא מספרת על פעילותה האינטנסיבית בתקופת המלחמה

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 15/12/23 14:35 ג בטבת התשפד | עודכן בתאריך 19/12/23 10:59

ציפי חוטובלי נלחמת: "יש הפגנה קבועה מול הבית שלי כל ערב שבת"
משפחת חוטובלי בהדלקת נרות חנוכה, צילום: Tammy Shefler - MART Photography

לשגרירת ישראל בבריטניה, ציפי חוטובלי, אין רגע דל. בין ריאיון לתקשורת עוינת ישראל, לאירועי החנוכה עם הקהילה היהודית וכמובן תוך כדי עבודתה הדיפלומטית השוטפת, אני תופסת אותה לשיחה על העשייה האינטנסיבית שלה לטובת ישראל בימי המלחמה, על פעילותה הדיפלומטית וההסברתית, ועל האנטישמיות הגואה בימים אלו ברחובות בריטניה.

"כשהמלחמה פרצה הייתי בארץ", שחזרה השגרירה. "בשבע בבוקר הבנו שמשהו רע מתרחש, בשמונה הגיע אחד השכנים כדי לדווח מה קרה, בשמונה וחצי הדלקתי את הטלפון כי הבנתי שזאת מלחמה. כולנו מרגישים את מה שקורה בארץ. הלב נמצא בישראל בתקופה כזו". אבל יהדות בריטניה לא מתמודדת רק עם הכאב והדאגה לישראל, אלא גם עם האנטישמיות הגואה ברחובותיהם שלהם, ועם התקשורת המקומית שעוינת את ישראל.

עשרות אלפים בהפגנות פרו פלשתיניות בבריטניה

עשרות אלפים בהפגנות פרו פלשתיניות בבריטניה צילום: Andy Soloman,Shutterstock

"יש כאן תקשורת מאוד לא קלה כלפי ישראלי"

השגרירה חוטובלי לוקחת חלק פעיל במאמץ ההסברה, ואתמול, אף עלתה לכותרות בעקבות ריאיון שלה ברשת החדשות "סקיי ניוז", בו הצהירה כי ישראל לא תקבל את פתרון שתי המדינות לאחר סיום המלחמה. "זאת מדיניות הממשלה וצריך להדהד את זה. העולם שמע כל כך הרבה פעמים רק פתרון אחד ואנחנו עובדים קשה כדי להציג את הסכנות שבמציאות כזאת", הבהירה חוטובלי.

איך נראית עבודת ההסברה שלך?

"מהיום הראשון שלי בתפקיד לא היה אולפן טלוויזיה שלא ראה אותי, אנשים עוצרים אותי ברחובות ואומרים לי כל הכבוד על כך שאני מגנה על המדינה שלי. זו עבודה משותפת עם מחלקת הדוברות שפועלת בצורה בלתי רגילה. מדובר בעבודה אינטנסיבית, אבל חשוב לומר שלא רק במלחמה התחלתי לעסוק בתקשורת, פשוט עכשיו זה בעצימות יותר גבוהה. יש כאן תקשורת מאוד לא קלה כלפי ישראלי, ואנחנו דואגים להגיע גם למקומות הכי קשוחים".

יש ריאיון שזכור לך במיוחד?

"אני זוכרת ריאיון שהיה לי עם פירס מורגן, שהאשים אותנו בכך שאנחנו פוגעים בלי אבחנה באזרחים חפים מפשע. אמרתי לו, 'לא. זה אתם שפגעתם באזרחים חפים מפשע - בדרזדן, בהמבורג, במלחמת העולם השניה. אנחנו לא פוגעים ללא אבחנה'".

"בריטניה נמצאת עכשיו באחד מגלי האנטישמיות הכי קשים שחוותה הקהילה היהודית"

כאמור, בחודשים האחרונים רחובות בריטניה מוצפים במפגינים פרו פלשתיניים, ולמדינה שבעבר נחשבה בטוחה עבור יהודים וישראלים - אף הוגדרה הזהרת מסע. "בריטניה נמצאת עכשיו באחד מגלי האנטישמיות הכי קשים שחוותה הקהילה היהודית, ורבים בקהילה חוששים, יש גם לא מעט דיבורים על עלייה לארץ. הרבה חוששים שמה שקורה ברחובות יכול לפגוע בעתיד ביכולת של יהודים לחיות פה בשלום. ויש פחד מאוד גדול", אמרה השגרירה. האנטישמיות פגשה את חוטובלי גם באופן אישי: "יש הפגנה קבועה מול הבית שלי כל ערב שבת. באחד האירועים הראשונים שעשיתי כאן באוניברסיטאות פינו אותי מיד אחרי האירוע כי הייתה הפגנה אלימה".

"ממשלת בריטניה תומכת בישראל בצורה מאוד קרובה"

"כן חשוב לציין שמי שצועק ברחובות ג'יהאד ומביע תמיכה באירועי ה-7 באוקטובר, הוא מיעוט שרוב הבריטים נגדו. אלו אירועים שהבריטים ממש מוקיעים, ונעשים מאמצים גדולים לתמוך בקהילה. ממשלת בריטניה תומכת בישראל בצורה מאוד קרובה ועומדת לצידנו מתחילת המלחמה", הדגישה השגרירה.

"ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, החליט מהיום הראשון של המלחמה שבריטניה תעביר סיוע צבאי ותעמוד לצידה של ישראל, בעקבות כך, הגעתי לביקורים בארך עם בכירים בריטיים רבים: ראש ממשלת בריטניה, שר החוץ החדש דיוויד קמרון, יו"ר הפרלמנט הבריטי, שר ההגנה. כמעט כל בכיר בריטי עלה על המטוס והגיע לראות את העוטף".

בקיבוץ בארי עם שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון

בקיבוץ בארי עם שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון צילום: ארכיון פרטי

"זה באמת מאוד קשה, אבל הבנות שלי גאות בי"

בחג החנוכה האחרון, חוטובלי עברה מאירוע הדלקת נרות אחד לאחר, שהפכו לאירועים דיפלומטיים לכל דבר ועניין. בין השאר הדלקת נרות בפרלמנט הבריטי והדלקת נרות שריגשה אותה במיוחד, שנערכה עבור משפחות חיילים בודדים שבניהם נלחמים כעת ברצועת עזה.

"מבין שמונת נרות החנוכה היה רק נר אחד שהדלקתי עם הבנות שלי", הודתה חוטובלי שמעבר לשליחותה כשגרירה היא גם אם לשלוש בנות, שבתקופה הזו במיוחד כמעט ולא זוכות לראותה. כששאלתי אותה איך היא מצליחה לשלב את האימהות עם האינטנסיביות של תפקידה, ענתה בכנות: "אני לא". יחד עם זאת חשוב לה להבהיר, "זה באמת מאוד קשה לשלב, כשהעבודה היא כל כך אינטנסיבית, אבל הבנות שלי גאות בי, מחזקות אותי ואומרות לי 'אמא, אנחנו כל כך שמחות שאת עוזרת למדינה לנצח', הן מבינות שיש מגויסות של כולם לטובת המלחמה".

למעלה מ 200 משפחות של חיילים בודדים התכנסו להדלקת נרות משותפת

למעלה מ 200 משפחות של חיילים בודדים שלוחמים כעת בעזה, התכנסו להדלקת נרות משותפת צילום: Tammy Shefler - MART Photography

איזה מסר חשוב לך להעביר?

"מה שהכי חשוב לי זה להגיד שלמרות התמונות שמגיעות - אנחנו עם תמיכה אדירה מממשלת בריטניה, בזכות הרבה מאוד השקעה שלנו כשגרירות שעובדת מאוד קשה מול השרים הבריטיים", כאישה דתיה שומרת מצוות, סיפרה חוטובלי כיצד היא בונה את קשריה עם בכירי הממשל: "נוצרים פה קשרים אישיים על בסיס ארוחות שבת. אין כמעט שר בכיר בקבינט בריטי שלא אכל אצלנו ארוחת שבת".

השילוב הזה בין יהדות, ישראליות ודיפלומטיה, מלווים אותה בשליחותה גם בימים קשים אלו: "זה חלק מאוד חשוב בדיפלומטיה שלנו להציג להם את היהדות ולתת להם להתקרב לבית שלנו, להראות את האור של היהדות ואת האור של ישראל", סיכמה חוטובלי.

זה הדלקת נרות בפרלמנט בהיכל המרכזי לראשונה

זה הדלקת נרות בפרלמנט בהיכל המרכזי לראשונה צילום: ארכיון פרטי