מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

עם מצלמה ביד: המתעד הצבאי נפצע בקרב

לוחמי יחידת תיעוד מבצעי נכנסים עם מצלמה ללב הקרב ומתעדים את הלחימה לצורכי הסברה בעולם. אחד מהלוחמים ביחידה נפצע קשה בקרב ברצועת עזה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/12/23 11:46 א בטבת התשפד

עם מצלמה ביד: המתעד הצבאי נפצע בקרב
תיעוד מבצעי, צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל פרסם הבוקר (ד') כי אחד הלוחמים שנפצעו קשה במהלך הלחימה ברצועת עזה הוא לוחם תיעוד מבצעי. לוחמי היחידה המיוחדת הזו פועלים ומצלמים בלב הסכנה כבר שבועות ארוכים במטרה לתעד את הפעילות המבצעית- בעיקר בשביל ההסברה והלגיטימציה בעולם.

המתעד המבצעי הוא לוחם עם רקע בצילום העובר טירונות והכשרה קרבית במערך חי"ר הגבולות, בנוסף להכשרה מיוחדת בנושא תיעוד מבצעי במערך דובר צה"ל. במהלך שירותם המתעדים המבצעיים מצטרפים לכוחות צה"ל לאימונים ולפעילויות מבצעיות, ובמצב חירום, כמו המלחמה הנוכחית, הם נכנסים עם הכוחות לאזורי הלחימה.

תיעוד לצורך לגיטימציה, הסברה ותחקור הקרבות

הצורך בצלמים קרביים עלה עוד במהלך האינתיפאדה השנייה, כשצה"ל ביקש להפיץ לעולם את תיעוד הטרור, ולסתור את התעמולה הפלשתינית. נסיונות הקמת היחידה לא צלחו, עד שלבסוף בשנת 2012 היחידה הוקמה באופן רשמי.

בנוסף לסיוע בהסברה הישראלית, התיעוד המבצעי מסייע בהפללת האויב, למשל תיעוד בתי חולים שמשמשים כמעוזי טרור וצילום מחבלים בפעולה, ובעקבות כך לספק לגיטימציה לפעולות צה"ל. עוד משמש תיעוד שדה הקרב לתחקור וניתוח הקרבות וכן לצרכים מודיעיניים