מהלך מבורך: החל מהחודש הבא לא כל האוטובוסים יורשו להיכנס לתוך התחנה המרכזית

כחלק מהמלחמה בזיהום האויר בתחנה המרכזית בתל אביב, החל מינואר 2024 יחל תהליך הדרגתי ובו תותר כניסה למתחם התחנה רק לאוטובוסים מתקן יורו 6 ומעלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/23 12:34 כט בכסלו התשפד

מהלך מבורך: החל מהחודש הבא לא כל האוטובוסים יורשו להיכנס לתוך התחנה המרכזית
אוטובוס בקומה 6, צילום: ויקיפדיה

המשרד להגנת הסביבה הודיע לחברות המפעילות תחבורה ציבורית על עדכון הוראות ממונה אשר יחייבו בהדרגה החל מינואר 2024, כניסה של אוטובוסים רק מתקן יורו 6 ומעלה לשטח התחנה. הבטחת כניסת אוטובוסים בתקן המתקדם תסייע להפחית את זיהום אוויר ותבטיח רציפות פעולה של התחבורה הציבורית. החברות הביעו נכונות רבה להבטיח כניסת אוטובוסים מתקן יורו 6 ומעלה לתחנה, בד בבד עם המשך קידום המעבר לאוטובוסים חשמליים מאופסי פליטות.

התחנה המרכזית בתל אביב

התחנה המרכזית בתל אביב, צילום: חזקי מוזס - עין הנץ, ויקיפדיה CC-BY-SA

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "גם בזמן חירום אנו ממשיכים לטפל באזור התחנה המרכזית בתל אביב, שהוגדרה במשרד להגנת הסביבה כנפגע זיהום אוויר. במקביל לתהליך אישור תוכנית עיריית תל אביב-יפו, המשרד יוביל לכך שבמהלך 2024 כניסת אוטובוסים למתחם התחנה תהיה רק בתקן מתקדם. המשרד הציב תחנת ניטור ניידת, במטרה לספק תמונה רחבה יותר של מצב איכות האוויר ולהבטיח את הפחתת זיהום האוויר באזור לטובת התושבים".

לאחרונה הציב המשרד להגנת הסביבה ניידת ניטור אוויר בבית הספר "שורשים" בשכונת שפירא סמוך לתחנה המרכזית בתל אביב. הניידת תמדוד את איכות האוויר בתוך שטח בית הספר במשך כחודשיים. בחלוף תקופה זו, תוחלף בתחנת ניטור של עיריית תל אביב. המדידות ישקפו את החשיפה לזיהום אוויר מהתחנה המרכזית בתל אביב של 500 תלמידי בית הספר. חלק ניכר מקווי האוטובוסים הוסטו לרחוב סלמה בגבול הצפוני של בית הספר. לכן המשרד צופה ריכוזים נמוכים יותר מאלו שנמדדו בעבר. הצבת ניידת תחנת הניטור סמוך לבית הספר שורשים מתווספת אל תחנת הניטור "תל אביב, רחוב לוינסקי" המנטרת את אחד האזורים בעלי זיהום האוויר הגבוה ביותר בארץ.

כדי לצמצם זיהום האוויר בתחנה המרכזית בתל אביב, בוחני יחידת זיהום אוויר מתחבורה באשכול אכיפה של המשרד מקיימים תדיר ביקורות פיקוח ואכיפה לבדיקת עמידת החברות בהוראה להדמים את מנוע האוטובוס בעת חנייה (שלא לצורך העלאת נוסעים או הורדתם). הוראה זו נמנית עם ההוראות שנתן המשרד לחברות מתוקף חוק אוויר נקי. בכל מקרה שבו אוטובוס נצפה עומד מוּנע מעבר לזמן המותר, נרשמים דוחות תצפית של האוטובוסים המוּנעים. הדוחות מעובדים בסופו של דבר ומועברים להמלצה להטלת עיצום כספי נגד החברה המזהמת. פעילות קבועה זו תימשך גם וביתר שאת בשנת 2024. המטרה להפחית את זיהום האוויר הנפלט ואת הפגיעה באיכות חייהם של התושבים המתגוררים באזור. פעולות המשרד להגנת הסביבה נעשות בד בבד עם תהליך אישורה של תוכנית פעולה להפחתת זיהום אוויר באזור התחנה המרכזית של עיריית תל אביב.