להדליק נרות רק באישור סא"ל: הנחיות ללוחמים בחנוכה

האם להדליק חנוכיה בסטיל או ארגז תחמושת? האם אשכנזים מדליקים בברכה בדירת אויב בעזה? הרבנות הצבאית מפרסמת הנחיות מלאות לחנוכה עבור חיילי המילואים והסדיר בבסיסים ובשטחי הלחימה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/23 14:07 כג בכסלו התשפד

להדליק נרות רק באישור סא"ל: הנחיות ללוחמים בחנוכה
חיילים מדליקים חנוכיה, צילום: Gershon Elinson/Flash90

רגע לפני כניסת חנוכה מפרסם חיל הרבנות הצבאית הנחיות להדלקת נרות החנוכה במסגרת מצב החירום והלחימה בו כוחות צה"ל נמצאים. התקנות שנקבעו על ידי הרבנות הצבאית. נכתבו בהתאם לאופי הלחימה המתנהלת בימים אלה בעזה ובמסגרת שהיית הכוחות בשטחי כינוס.

מי יצטרך להדליק נרות ומי פטור?

כך למשל, חיילים השוהים בשדה ולנים תחת כיפת השמיים, וכן חיילים המפליגים בספינה קטנה שאינה מקורה ושאין בה תנאי מגורים בסיסיים, פטורים מהדלקת נרות חנוכה וישתדלו שידליקו עליהם בביתם או בבסיס. אם יש שם עשרה חיילים או יותר, רשאים לקיים הדלקה ציבורית במקום כינוסם.

בנוסף, חיילים השוהים במקומות הראויים למגורים, ואפילו רק למגורים ארעיים, כגון במאהל זמני בשטחי הכינוס, ברכב קרקעי משורין, או בביתני שמירה ואף באוהלי סיירים וסככות, ידליקו בברכה אלא אם כן יוצאים בהדלקה שבבית משפחתם. במצבים אלו, יש להקפיד להניח את הנר במקום שיהא ניכר שלא הודלק לצורכי תאורה.

העוסקים בלחימה לא ידליקו נרות אלא אם יקבלו אישור מסא"ל

דוגמא נוספת היא לחיילים העוסקים בלחימה. הם יהיו פטורים מהדלקת נרות חנוכה, בשל היותם עוסקים במצוות עזרת ישראל מיד צר. עם זאת, ככל שהדבר מתאפשר מבלי להסתכן כלל, ובמידה וניתן לכך אישור מפורש של מפקד בדרגת סא"ל לפחות, רשאים להדליק נר חנוכה בבית ששהו בו במשך היום, ולמנהג האשכנזים אף לברך על ההדלקה.

מסמך ההנחיות ההלכתיות המלא: https://www.idf.il/158966