בדקנו: כמה פעמים נתניהו אמר בעזרת השם מאז פרוץ המלחמה?

ראש הממשלה נושא הצהרות לתקשורת מפעם לפעם מאז מתקפת הפתע על ישראל. בין שלל משפטי המחץ והדיפת ההאשמות הפוליטיות, הוא גם מקפיד לתבל אמירות מלאות אמונה. קורץ לבייס או נואש לעזרה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/23 16:17 כג בכסלו התשפד

בדקנו: כמה פעמים נתניהו אמר בעזרת השם מאז פרוץ המלחמה?
נתניהו, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

צפו: לקט אמירות "בעזרת ה'" של נתניהו וגנץ בזמן המלחמה

מאז פרצה המלחמה בבוקר שמחת תורה, יש תחושה כאילו מדינת ישראל כולה התקרבה קצת יותר ליהדות. תפילות המוניות, הפרשות חלה להשבת החטופים ושמירת החיילים וקריאות תהילים נהיו מנת חלקם של הכלל ולא של ציבור כזה או אחר, אבל הדבר שהכי בולט הוא הביטוי "בעזרת ה'". זה נהיה ה"בסדר" החדש. כולם משתמשים בו: סלבס, מגישי חדשות וגם בכירי הפוליטיקאים.

כדי לרדת לעומק התופעה עברנו על הרשתות החברתיות של שני הפוליטיקאים הבכירים ביותר- ראש הממשלה נתניהו וגנץ על מנת לבחון כמה פעמים הם משתמשים בביטוי, מצטטים פסוקים או סתם עושים פעולה לא אופיינית שקשורה בדת. כל המסקנות:

נתניהו

ליקטנו לכם כמה דוגמאות מראש המדינה: את נאומו הראשון לאומה מיד אחרי שמחת תורה חתם נתניהו במילים: "בעזרת ה', בעזרת אמונתנו בנצח ישראל- אנחנו ננצח". בהמשך חזר על הביטוי בנאומים רבים, הצהרות לתקשורת ופוסטים ברשתות החברתיות. כמה ימים אחרי שמחת תורה ציטט נתניהו את הנביא ישעיהו: "איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק". ב-3 בנובמבר, בפסוט שפנה לחיילים נתן נתניהו שיעור תורה של ממש: "כולכם נצר לשרשרת הגיבורים שלא נרתעו ולא נסוגו אחו– יהושע בן נון, דבורה הנביאה, דוד המלך, יהודה המכבי, בר-כוכבא...בכל מפגשיי איתכם בשבועות האחרונים התפעמתי עמוקות מתעצומות הנפש שלכם – מרוח הניצחון, כנאמר בתנ"ך: "וַתְּאַזְּרֵנִי חַיִל לַמִּלְחָמָה, תַּכְרִיעַ קָמַי תַּחְתָּי" (תהילים י''ח, מ')". את הפוסט חתם נתניהו עם תפילה לשלום חיילי צה"ל, וכמובן: "בעזרת ה'".

גנץ

גם השר גנץ, שעומד בראש מפלגה חילונית הראה סימני חיבור. בשבוע של תחילת הלחימה, עם הקמת ממשלת האחדות ציטט את דוד המלך: "יְהוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם.". גם בפוסט מה-18 בנובמבר הוא ראה לנכון להוסיף, אחרי ה"ביחד ננצח" הרגיל גם בעזרת ה'. גם חלק גדול מההצהרות לתקשורת נחתמות בביטוי השגור. ב-13 בנובמבר אף הגדיל כששיתף תמונה של חיילי גולני בעזה עם הפס': "אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם".