קרבות עזים בארץ גם לפני 7,000 שנה: נחשף מצבור נשק נדיר

רשות העתיקות חשפה מצבור של מאות אמצעי לחימה בארץ שמוכיח כי גם לפני אלפי שנים התרחשו בארץ קרבות עזים שדרשו ייצור המוני של נשק. "הארכיאולוגיה מזכירה לנו שההיסטוריה חוזרת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/11/23 10:31 ט בכסלו התשפד

קרבות עזים בארץ גם לפני 7,000 שנה: נחשף מצבור נשק נדיר
מבנה בעין אסור שבו נתגלה מכלול אבני הקלע, צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

בעיצומה של המלחמה, נחשפת עדות לקרבות שהתרחשו באזור כבר לפני 7,200 שנה. מחקר של רשות העתיקות, שפורסם לאחרונה בכתב העת ‘Atiqot 111, חושף את העדות הקדומה ביותר ללחימה ולהתחמשות מאורגנת בארץ ישראל בפרט ובאזור המזרח התיכון בכלל. על פי המחקר כבר לפני כ-7,200 שנה נעשה בארץ ייצור המוני מתוכנן של כלי נשק. "הארכיאולוגיה מזכירה לנו שוב ושוב, שההיסטוריה חוזרת", אומר מנהל רשות העתיקות.

מאות כלי נשק עתיקים: "פעם ראשונה שהן נתגלו בריכוז שכזה"

המחקר, בהובלת הארכיאולוגים ד"ר גיל חקלאי, אנו ברון, ד"ר דינה שלם, ד"ר יניר מילבסקי ונמרוד גצוב מרשות העתיקות, חשף ובדק מאות אבני קלע מהתקופה הכלקוליתית הקדומה, שנמצאו בחפירות במישור החוף ובגליל התחתון. המחקר מצא, שמאות אבני הקלע היו זהות כמעט לחלוטין. "אבני קלע דומות נמצאו באתרים נוספים ברחבי הארץ, אך זו הפעם הראשונה שהן נתגלו בחפירות בריכוז שכזה", אומרים החוקרים.

אבני הקלע שנמצאו

אבני הקלע שנמצאו צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

"האבנים האלה הן בעצם העדות הקדומה ביותר ללחימה ולעימותים מזויינים באזור. הדמיון בין אבני הקלע, מלמד על ייצור המוני ותעשייתי למדי. השקעת המאמץ בעיצוב ובליטוש האבנים מרמזת שהן נועדו לשימוש כנשק מדויק וקטלני", הם אומרים. לדעת החוקרים, הכמות הגדולה וההשקעה בייצור האבנים מצביעות על הכנות מאורגנות ללחימה. אם זה אכן כך, נראה שבתקופה הקדומה הייתה עליית מדרגה משמעותית בהכנות לקרב.