מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

על שמם של הנרצחים מהקיבוץ: המסעדה שהפכה לבית ספר

חטיבת הבינים של תושבי קיבוץ סעד נפתחה במתחם ההסעדה של מצדה. שמו שם המתחם נקרא על שם 2 נופלים: בית החינוך דור נבו

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/11/23 10:39 כה בחשון התשפד

על שמם של הנרצחים מהקיבוץ: המסעדה שהפכה לבית ספר
בית הספר במצדה, צילום: נעה גורדון רשות הטבע והגנים

ב 7.10 נאלצו תושבי קיבוץ סעד להתפנות ועברו להתגורר במלונות ים המלח, מתוך הצורך שעלה בהחזרת הילדים לשיגרה מסוימת ולימוד נולד שיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים והלימודים עברו להתקיים באתר ההיסטורי. עם פתיחת הלימודים במצדה הוחלט על הסבת שמה של החטיבה ל"בית החינוך דור נבו" על שמם של דור רידר ונבו ארד תושבי הקיבוץ אשר נרצחו בשבת השחורה

תושבי קיבוץ סעד אשר נאלצו כמו משפחות רבות להתפנות מביתם שוכנו במלונות ים המלח, כדי לנסות לאפשר שגרה לתלמידי בתי הספר, חיפשה המועצה האזורית שדות נגב מתחם בו יוכלו לקיים שיעורי לימודים. בעקבות כך, פנו לרשות הטבע והגנים שנעתרה וסייעה במציאת פתרון למבנה עבור חטיבת הביניים - וזה נמצא המתחם ההסעדה בגן הלאומי מצדה, המשרת ביום יום אלפי תיירים, והוסב למרחב לימודי עבור התלמידים.
בימי שגרה פועלת במקום מסעדה המשרתת את אלפי התיירים המבקרים במקום, כשהתיירות נעצרה, נמצאה הזדמנות לסייע ולתת לקיבוץ את המתחם ללמוד בו.

ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן: ''בשעה קשה זו שעוברת על עם ישראל, מרגש לראות את האירוח החם והלבבי של רשות הטבע והגנים שמקבלים את תלמידי המועצה בסבר פנים יפות ומאפשרים להם שגרת למידה בימים מורכבים אלו. בשמי ובשם תושבי המועצה האזורית שדות נגב אני רוצה להודות להם על היצירתיות במציאת המקום, בהכשרתו ללמידה והסיוע לכל צרכיהם''.

נועה גורדון, מנהלת גן לאומי מצדה, רשות הטבע והגנים: "התקבלה פנייה לסייע במציאת מרחב למידה עבור חטיבת הביניים של ילדי קיבוץ סעד המפונים מביתם ונמצאים בבתי המלון בים המלח. ערכנו סיור באתר וזיהינו את האפשרות להפוך את מתחם ההסעדה לכיתת לימוד. המצב הזה מאפשר לכולנו לחשוב אחרת ולהציג גמישות ומתוך כך נולד הרעיון שביום יום משמש להסעדת אלפיי תיירים ועכשיו ישמש ככיתות לבית ספר. רשות הטבע והגנים ומרחב מצדה שמחים שיכולים לסייע ולהעניק שגרה מסוימת לתלמידים".

תמר איל מחנכת כיתה ט' ורכזת פדגוגית: "לפני כשלושה שבועות כשהבנו שהשהות שלנו במלון "ישרוטל" נבו בים המלח תהיה ממושכת, חיפשנו מקום להקים בו בית ספר לתלמידי חטיבת הביניים של קיבוץ סעד. לשמחתנו רשות הטבע והגנים פתחה בפנינו את שעריה במרכז המבקרים בגן הלאומי מצדה, יחד עם מכון המחקר של ים המלח. הסבנו את מתחם הקפיטריה לכיתות בהן מתנהלת למידה מול נוף מדברי הררי שפותח את הלב לשיח משמעותי ומפנה ללמידה. נתנו לבית הספר כאן את השם החדש "בית החינוך דור נבו" על שם דור רידר ונבו ארד זיכרם לברכה - שני בני קיבוץ שנרצחו בשבת ה-7 באוקטובר. הקושי לייצר שיגרת חיים גדול ועל אף זאת התלמידים מצביעים ברגליים ומגיעים ללימודים יום, יום. מדי שבוע אנחנו עולים ברכבל לשיעור על המצדה וזו חווית למידה מיוחדת במינה. במציאות זו התלמידים, המורים ואנשי רשות הטבע הגנים בגן הלאומי מצדה נדרשים להתגמש ולהתאים את עצמם לתנאים הפיסיים ולצרכים הרגשיים. אנחנו מודים מאד לשלום וייל שתיווך ולנעה גורדון מנהלת הגן הלאומי ולדני מרשות הטבע והגנים על המאמצים הרבים כלפינו. תודה גדולה גם לשירי וכל אנשי מועצת תמר ומו'פ ים המלח שעוזרים לנו לחיות כמה שיותר נורמלי במציאות לא נורמלית".