הרב קלמנזון ספד לאחיינו פדיה מרק: "לא נישבר"

השכול הכה בפעם השלישית במשפחת מרק מעתניאל, עם היוודע דבר הבשורה על נפילתו של הבן הצעיר בקרבות בעזה. דודו של פדיה, הרב בני קלמנזון שאיבד את בנו אלחנן בקרב על בארי, סיפר: "אנחנו עדיין אוספים את השברים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/11/23 12:21 יז בחשון התשפד

הרב קלמנזון ספד לאחיינו פדיה מרק: "לא נישבר"
פדיה מרק ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

השכול המשולש: משפחת מרק מעתניאל שבהר חברון קיבלה היום (ד') את הבשורה המרה בפעם הרביעית - סג"מ פדיה מארק נפל בקרב בעזה במלחמת חרבות ברזל. רק לפני שבועיים, נפל בקרבות על קיבוץ בארי, בן דודו אלחנן קלמנזון. מרק בן 22, למד בישיבת עתניאל ושירת בגבעתי.

האבל הכה במשפחה לראשונה כאשר אב המשפחה, הרב מיכי מרק הי"ד, נרצח בפיגוע ירי ב- 2016, פדיה ז"ל שנכח גם הוא בפיגוע נפצע קשה. הבן הבכור, שלומי מרק ז"ל, נהרג בתאונת אופנוע ב- 2019.

היו מאושרים להציל אנשים בבארי

הרב בני קלמנזון, אביו של אלחנן ודודו של פדיה, סיפר על האובדן הכבד בראיון ל103FM. "אלחנן, חשוב לי להגיד, איש של ההתיישבות מעבר לקו הירוק. איש ביטחון שעבד באחת מזרועות הביטחון היותר מיוחדות של המדינה. איש עם חשיבה אסטרטגית מאוד טובה, עם ידע היסטורי ומזרח תיכוני רחב, עצום, קלט מהר מאוד יחסית מה קורה בבארי וביישובי העוטף. קרא לאחיו מנחם, רב מתנחל בעתניאל, ולאחיינו שהוא בוגר יהל"ם ובן ישיבה גם כן בעתניאל - תוך כדי לחימה הם הצילו מעל מאה איש בבארי", סיפר הרב קלמנזון.

הטבח בקיבוץ בארי

הטבח בקיבוץ בארי, צילום: Omer Fichman/Flash90

"הם היו מאושרים מזה, עד לרגע שמתוך בית חשוך נפתחה על אלחנן אש ואחרי 14.5 שעות של מבצע וחילוץ - הוא נהרג, אחיו נפצע, והיום בלילה התבשרנו שגם האחיין שלו, שבגלל שהוא היה בפיקוד בגבעתי, הוא לא הגיע להלוויה, הוא לא הגיע לשבעה, הוא היה עם החיילים שלו - נהרג. זה הסיפור. לא מדובר במוות ראשון ולא שני במשפחה הזאת", ציין בצער.

עוד הוסיף: "ברור לי שבעזרת השם לא נישבר, נתמודד. אם מישהו חושב שפיגוע, רצח של אב במשפחה הזאת ואימא שנפצעה אנושות, ובמשך שנים שיקמה פחות או יותר את עצמה - לא משפיע לטווח ארוך? זה משפיע. אנחנו עדיין אוספים את השברים גם משם, אבל נעשה את הדברים, אני מקווה כמיטב יכולתנו, ונצליח להתמודד".

הרב קלמנזון בבקשה מבן כספית: זה לא הזמן לחיסול חשבונות

בהמשך השיחה, פנה הרב עם בקשה לבן כספית: "בן, אני לא בחרתי בנתניהו, לא הייתי מחסידיו, אבל יש לי בקשה, תעזבו את הסיפורים האלה לעכשיו. תעזבו את הסיפורים. זה סוג של אסקפיזם. כמו שמאוד נהנינו לחשוב שההתנתקות לא תתפוצץ לנו בפנים, שחמאס מורתע והפך להיות פרגמטי. זה לא הזמן לחיסול חשבונות".

"אישית, אני חושב שנתניהו צריך לקבל אחריות ולהתפטר, אבל מאוד צורם לי שמתוך הבור של חיל האוויר עולה קריאה לפרק, או את נתניהו עצמו או את ביתו תוך כדי לחימה. תנסו להשאיר את ליל הסכינים הארוכות קצת לעתיד", הוסיף.

תלמידי הישיבה הגיעו להזדהות עם משפחות החטופים ושמעו כי הם כמו החמאס

כספית השיב: "אני מקבל את הקריאה שלך בכבוד עצום. שנית אני חושב שכולנו אחים ומאוחדים במלחמה הזו. שלישית, אני חושב שבקטע שרמזת על הבור בחיל האוויר נעשה פה עוול גדול. מדובר באדם שתרומתו לחיל האוויר היא עצומה והוא שלח לחברים שלו בקבוצת ווטסאפ פרטית, מה שאנחנו שולחים לחברים שלנו. מישהו הדליף את זה החוצה והחליטו להשעות אותו. אני חושב שההחלטה לא נכונה".

לאחר מכן, שיתף הרב באירוע נוסף שקרה לתלמידיו בישיבת ההסדר בעתניאל: "חבר'ה שעדיין לא גויסו, נסעו להשתתף, להזדהות עם החטופים. שם פתח אביו או אחיו של אחד החטופים את זה שמתנחלים הם בדיוק כמו החמאס. הם קמו במבוכה, אני חושב כעשרות רבות של תלמידים, ולאט לאט חמקו בשקט מהמקום. אני באמת מציע, תנסו לחשוב על הדברים ולא להגיד 'כן אבל'".

כספית. מתבייש

כספית, צילום: פלאש 90

כספית ציין בתגובה כי "מדובר במאות משפחות שזה אלפי אנשים גם חווים את זה שמגיעים לאותו מקום שבו הם מוחים ודורשים את יקיריהם, לפחות כמה פעמים ביום, כל מיני אנשים שתוקפים ומקללים ויורקים ותולשים שלטים. אני עיתונאי בישראל ואני חושב שבעוד X שנים ישאלו אותי נכדיי 'סבא, איפה היית כשידעת שאת המלחמה הזאת מנהל זוג ידיים לא כשיר, על פי מיטב ידיעותיך הבדוקות ושתקת?'"

"אז אני עושה את זה במינון שלי, תוך כדי תמיכה עצומה כל הזמן בכוחות הביטחון, תוך כדי הפצת סרטוני הסברה ואני נקרע לגזרים בדילמה בין הצורך עכשיו לשתוק ולהילחם לבין הצורך להתריע. כל ההתראות שלי בהקשר הזה, לאורך 25 שנה, התגשמו", סיכם.