מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראיון הצעד החריג שנקט הרב הראשי של דרום אפריקה נגד הממשלה המקומית

מה מצב האנטישמיות בדרום אפריקה, איך אפשר לעזור לישראל במאמץ המלחמתי, מדוע שינה את נוסח התפילה ופרוייקט השבת העולמית: ראיון מלחמה עם הרב זאב גולדשטיין

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 02/11/23 15:00 יח בחשון התשפד

הצעד החריג שנקט הרב הראשי של דרום אפריקה נגד הממשלה המקומית
הרב גולדשטיין, צילום: לשכת הרב הראשי לדרום אפריקה

יהודי העולם כולו עוקבים בדאגה אחר התפתחויות מלחמת חרבות ברזל שפרצה בישראל בשמחת תורה ומנסים לתת יד תומכת היכן שהם יכולים. אחת מהקהילות המשמעותיות ביותר היא קהילת יהודי דרום אפריקה, שוחחנו עם הרב זאב וורן גולדשטיין, הרב הראשי של המדינה, איך זה להיות יהודי בחו"ל בזמן מלחמה בישראל.

"אנשים מרגישים את הצער של עמ"י. אנשים מרגישים את כאב הלב על הנרצחים ועל הפצועים ועל השבויים", הוא אומר. "זה העול שיש פה, יש פה הרבה עם קרובים בארץ וילדים בצבא. קהילת דרום אפריקה היא קהילה מאוד ציונית והמלחמה רק מחזקת את הקיים. אין מילים לתאר מספיק עד כמה המצב מטריד את הקהילה פה".

הקהילה היהודית בדרום אפריקה

הקהילה היהודית בדרום אפריקה צילום: לשכת הרב הראשי לדרום אפריקה

בעקבות הלחימה התמיכה בפלשתינים ברחבי העולם הולכת ועולה עם הפגנות אלימות ברחובות ראשיים בערים מרכזיות בכל רחבי אירופה וארה"ב ומעשים של אנטישמיות שהעם היהודי לא חווה במשך עשרות שנים. מה המצב בדרום אפריקה?

הרב מסביר כי האנטישמיות אכן קיימת, אבל לא כמו באירופה. "בבריטניה למשל, הממשלה תומכת בישראל אבל הציבור מתנגד, כאן זה הפוך. הממשלה המקומית מתנגדת לישראל, אבל זה לא כך בקרב האוכלוסייה. אנשים מוטרדים, אבל ברחוב עדיין אפשר ללכת עם כיפה וציצית".

צעד חריג נגד הממשלה המקומית

כשאני שואלת האם היו ניסיונות של הקהילה היהודית לשנות את היחס העוין של הממשלה הדרום אפריקאית, הרב אומר שהוא בעצמו ניסה במשך כמה שנים. "זו גישה יסודית. הם לא פתוחים לזה. יש להם יחסים מאוד טובים עם איראן ורוסיה".

בעקבות תמיכת הממשלה בנרטיב הפלשתיני, הרב הראשי במדינה נקט בצעד חריג, כאשר פסק לבתי הכנסת המקומיים להפסיק לומר את התפילה לשלום המדינה. "יש מנהג של קהילות בחו"ל להתפלל לשלומה של מלכות. אבל בעקבות תמיכתה של ממשלת דרום אפריקה בחמאס הוריתי לכל הרבנים להוריד את התפילה הזו ולהתפלל רק על העם. כל הרבנים קיבלו את שינוי הנוסח, העניין אף הגיע לתקשורת הארצית של המדינה".

התפקיד של יהודי התפוצות

מתחילת המלחמה אנחנו עדים להתגייסות המדהימה של יהודים מכל רחבי העולם לעזור למדינת ישראל להגי לניצחון במערכה ויהודי התפוצות תרמו סכומי עתק. מעבר להיבט הכלכלי, הרב גולדשטיין סבור כי ליהודי התפוצות יש תפקיד נוסף חשוב לא פחות. "צריך להפוך כל יהודי בתפוצות לסוכן הסברה. כל אחד בקהילה שלי צריך לדעת את העובדות של המצב בארץ כדי שיוכלו להסביר לאנשים שהם עובדים איתם ופוגשים אותם. אנחנו לא תומכים בישראל רק כי זו מדינה יהודית אלא כי היושר והצדק עם מדינת ישראל".

אתה חושב שזה התפקיד של ממשלת ישראל?

"לממשלת ישראל יש מספיק עבודה. יהודי חו"ל צריכים לארגן את עצמם. אנחנו בדרום אפריקה עובדים על זה. היהודים פה לא יודעים מספיק על המצב. יש הרבה בורות. צריך ללמוד עוד כדי להיות מסוגלים להסביר".

הקהילה היהודית בדרום אפריקה

הקהילה היהודית בדרום אפריקה צילום: לשכת הרב הראשי לדרום אפריקה

שמירת השבת עבור הצלחת חיילי צה"ל

בעשור האחרון מוביל הרב גולדשטיין את פרויקט "השבת העולמית" בה הוא מוביל שמירת שבת אחת הצורה המונית בכל רחבי הגלובוס. "בכל שנה בפרשת וירא כל העולם היהודי מציין ושומר את השבת עם אמירה של אחדות. השנה הכל מוקדש למען מדינת ישראל", הוא מסביר. "יש בשבת מסר שקשור למה שקורה בארץ- הענין של אחדות עמ"י, הקריאה ליהודי העולם לשמור את השבת הזאת לזכות מדינת ישראל ולזכות החיילים והפצועים והשבויים. הפרויקט רץ כבר עשור במעל 100 מדינות ומעל 1500 ערים ברחבי העולם". לתפיסתו, המלחמה בארץ היא של כל יהודי העולם. "צה"ל זה צבא של כל עם ישראל"

הרב מדגיש את החשיבות של הפרוייקט דווקא עכשיו: "חמאס לא באים בגלל הגבול אלא כדי להשמיד את היהודים וזה לא ענין פוליטי. התגובות צריכות להיות גם צבאיות אבל זה גם עניין של רוח על הערכים שלנו. להכריז, עם ישראל חי".

הרב גולדשטיין במסר לאזרחי מדינת ישראל