הרב שמואל אליהו: כך תגייסו את רחל אמנו לתפילות על החטופים

יום פטירתה של רחל אמנו, הרב שמואל אליהו מבקש: "אנחנו סומכים על תפילת רחל להשבת הבנים לגבולם. חייבים לזכור כי התפילה שלנו היא הבסיס לתפילת רחל אמנו. בלעדי תפילתנו היא לא יכולה להתפלל בעולם שבו היא נמצאת"

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 26/10/23 11:01 יא בחשון התשפד

הרב שמואל אליהו: כך תגייסו את רחל אמנו לתפילות על החטופים
הרב שמואל אליהו, צילום: אלישע גרוסברג

כשאני שומע את האכזריות של תושבי עזה והחמאס אני נזכר במדרש איכה על אכזריות הכשדים שגרמה לרחל אמנו לבכות ברמה. בתחילה מבקש משה רבינו מהנכרים לא להתאכזר על בני ישראל. אמר להם: "וְלֹא תִּקְטְלוּן בְּרָא בְּאַנְפּוֹהִי דְּאַבָּא וּבְרָתָא בַּאֲנָפָה דְּאִמָּא, דִּמְטָא זִמְנָא דִּמְרִי שְׁמַיָּא חֻשְׁבָּנָא חִשֵּׁב מִנָּכוֹן" - אל תהרגו בן בפני אביו ולא בת בפני אמה, יבוא יום ואלהי השמים ינקום בכם על האכזריות הזו.

אבל הכשדים והבבלים התאכזרו פי כמה וכמה "וְכַשְׂדָּאֵי רְשִׁיעִיא לֹא עַבְּדִין הֲכִי, אֶלָּא מוֹתָבִין לֵהּ לְבָרֵא בִּכְנָפֶיהָ דְּאִמֵּהּ וְאָמְרִין לֵהּ לְאָבֹה קוּם נְכָסֶיהָ. בָּכְיָא אִמָּא וְנַתְּרִין דִּמְעֲתָא עֲלוֹהִי, וַאֲבוּהִי תָּלָה לֵהּ רֵישֶׁיהָ ואָמַר לְפָנָיו רבש"ע כָּתַבְתָּ בְּתוֹרָתְךָ "וְשׁוֹר אוֹ שֶׂה אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד" וַהֲלֹא כְּבָר הָרְגוּ בָּנִים וְאִמּוֹתֵיהֶם כַּמָּה וְכַמָּה וְאַתָּה שׁוֹתֵק?

אבל הרשעים היו אכזרים הרבה יותר ממה שמשה מתאר לעצמו. והיו מושיבים את הבן בחיק אימו ואומרים לאביו קום והרוג את בנך בזרועות אמו. האמא בוכה והאבא מסתכל כלפי מעלה ואומר ריבונו של עולם אסרת לשחוט בעלי חיים ביחד אב ובנו והלא הרשעים הללו הרגו בנים ואמותיהם ביחד ואתה שותק?

אל התפילה הזאת מצטרפת רחל אמנו בקפיצה וצועקת ברמה ובוכה לפני ריבונו של עולם ומתפללת. "בְּאוֹתָהּ שָׁעָה קָפְצָה רָחֵל אִמֵּנוּ לִפְנֵי הקב"ה". היא מתפללת וה' מבטיח לה קיבוץ גלויות שאנו רואים בימינו. בכל הימים הללו אני בטוח שרחל תקפוץ ותתפלל וה' יבטיח לה רחמים. וכבר שמעתי פעם ממו"ר אבא זצוק"ל שנשמות בעולם העליון יכולות רק להצטרף לתפילה שלנו, לכן רחל אמנו מתפללת רק כאשר האמא בוכה והאבא נושא עיניו לשמים ומתפלל.

אנחנו סומכים על תפילת רחל להשבת הבנים לגבולם. חייבים לזכור כי התפילה שלנו היא הבסיס לתפילת רחל אמנו. בלעדי תפילתנו היא לא יכולה להתפלל בעולם שבו היא נמצאת. נתחזק בתפילה ונזכה לרחל שתקפוץ ותתפלל ותעורר את הרחמים העליונים, כדכתיב. "מִיָּד נִתְגַּלְגְּלוּ רַחֲמָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאָמַר בִּשְׁבִילֵךְ רָחֵל אֲנִי מַחֲזִיר אֶת יִשְׂרָאֵל לִמְקוֹמָן הֲדָא הוּא דִּכְתִיב "כֹּה אָמַר ה' קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ". וּכְתִיב: "כֹּה אָמַר ה' מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ וְגו'. וּכְתִיב: "וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם".