מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"ניסינו לעשות את ההבדלה, לא הצלחנו": יוסי כהן מסביר את המחדל

ראש המוסד לשעבר ומקורבו של נתניהו מנתח את ההתנהלות הישראלית עד לטבח: "ניסינו לשנות לפחות את הרוח בתוך הרצועה, או לנסות לשנות את האינטרסים בתוך הרצועה ולשכנע את מי שצריך לשכנע ללכת לכיוונים שאינם כיווני אלימות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/10/23 08:56 ה בחשון התשפד

"ניסינו לעשות את ההבדלה, לא הצלחנו": יוסי כהן מסביר את המחדל
יוסי כהן, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחד הבכירים בשירותי הביטחון הישראליים בשנים האחרונות הוא יוסי כהן, מי שהיה ראש המוסד עד לשנת 2021 והיום נחשב למקורבו של ראש הממשלה נתניהו. במהלך ימי הלחימה הראשונים מפלגת הליכוד הוציאה הודעה בה נאמר כי "כהן משתתף במאמצי הלחימה", ובראיון ל"ישראל היום" הוא ניסה להסביר את הרציונל שעמד מאחורי התנהלותה של ישראל עד לטבח הנורא.

אי אפשר להאשים אותנו בניסיונות להגיע להבנות או להסכמות עם אנשים שרצונם היה דומה לשלנו

"מי כמוני יודע שמדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית ושוחרת שלום, ניסתה בכל מאודה לעשות את ההבדלה ההומניטרית הזאת שבין ארגון טרור לבין אזרחי הרצועה. כך נהגנו", אמר כהן ליואב לימור. "אי אפשר להאשים אותנו בניסיונות להגיע להבנות או להסכמות עם אנשים שרצונם, לכאורה לפחות, היה דומה לשלנו".

"גם אנחנו", המשיך, "כמו רבים אחרים, ניסינו לשנות לפחות את הרוח בתוך הרצועה, או לנסות לשנות את האינטרסים בתוך הרצועה ולשכנע את מי שצריך לשכנע ללכת לכיוונים שאינם כיווני אלימות. בדבר הזה לא הצלחנו".

אזרחי ישראל זכאים וגם חייבים לקבל תשובה

לשאלה כיצד ישראל שוב נפלה לקונספציה, בדומה למלחמת יום הכיפורים, אמר כהן: "אני לא יודע איך הדבר הזה קרה, אני כן יודע שהדבר הזה מתוחקר בעודנו מדברים, ויש כאן שאלות כבדות שהדרג המודיעיני צריך לשאול את עצמו על זירה פנימית, זירה חיצונית, תקשורת, מאמצים, הבנה, תרגום. יש כאן תחקיר מודיעיני מעמיק וכואב שחייב להתקיים, ואני חושב שאזרחי ישראל יהיו במידה רבה זכאים וגם חייבים לקבל תשובה".