מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מה לעשות עם הפלאפון? מותר להשאיר את הרדיו דלוק? הלכות שבת לזמן מלחמה

שבת ראשונה במלחמת חרבות ברזל: הרב מנחם פרל, ראש מכון צמת, עושה סדר בהלכות החשובות | אחרי שהולכים לממ"ד צריך לקדש שוב? מה מותר לעשות עם הפלאפון? האם מותר להשאיר את הרדיו דלוק? מה עושים בזמן התראת חדירת מחבלים?

חדשות כיפה הרב מנחם פרל 12/10/23 14:43 כז בתשרי התשפד

מה לעשות עם הפלאפון? מותר להשאיר את הרדיו דלוק? הלכות שבת לזמן מלחמה
הדלקת נרות שבת, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בעת כתיבת שורות אלה, אנחנו מתפללים לה' יתברך – אֱ-לֹהִים אַל דֳּמִי לָךְ אַל תֶּחֱרַשׁ וְאַל תִּשְׁקֹט אֵ-ל. כִּי הִנֵּה אוֹיְבֶיךָ יֶהֱמָיוּן וּמְשַׂנְאֶיךָ נָשְׂאוּ רֹאשׁ... אֱ‍-לֹהַי שִׁיתֵמוֹ כַגַּלְגַּל כְּקַשׁ לִפְנֵי רוּחַ. כְּאֵשׁ תִּבְעַר יָעַר וּכְלֶהָבָה תְּלַהֵט הָרִים. כֵּן תִּרְדְּפֵם בְּסַעֲרֶךָ וּבְסוּפָתְךָ תְבַהֲלֵם. מַלֵּא פְנֵיהֶם קָלוֹן וִיבַקְשׁוּ שִׁמְךָ ה'... וְיֵדְעוּ כִּי אַתָּה שִׁמְךָ ה' לְבַדֶּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הָאָרֶץ (תהילים פג).

איזהו בן העולם הבא? זה הסומך גאולה לתפילה (ברכות ד,ב). בצד מלחמה בלתי מתפשרת, של צה"ל וכוחות הביטחון בהנהגת ממשלת ישראל, עלינו להתפלל לרבש"ע לגאולה שלימה. עלינו לעשות כל שביכולתנו לגאול את עצמנו, גאולה בדרך הטבע, כעת – בלחימה עיקשת, בצד תפילה, חיבור והבעת תלות מלאה בריבונו של עולם, שכן אין עוד מלבדו. ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא השם יתברך. גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עלינו רבש"ע עומד.

שבת:

  • שמיעת אזעקה בליל שבת בין קידוש לסעודה – אם חוזרים לשולחן האוכל, אחרי כמה דקות, אין צורך לקדש שנית. (הכלל 'קידוש במקום סעודה מתפרש כאן ב'מקום' גאוגרפי, אף שלא מתפרש במקום מבחינת הזמן).

מצב בטחוני חריג זה, בו אנו נמצאים בימים אלו, מרחיב את רף ההגדרה של פקוח נפש. לצערנו, המתח הסובב את כולנו, גרם לכמה אירועי דו"צ, או פגיעות כתוצאה מבהלה. עלינו, אם כן, לפעול ככל הניתן להרגעה, בד בבד עם שמירת ערנות ודריכות לכל הנוגע לשמירת הבטחון. ההנחיות ההלכתיות הבאות, מתייחסות למצב מיוחד זה.

  • טלפון סלולרי - במיקום בו לא נשמעת אזעקת פיקוד העורף, יש לוודא המצאות טלפון סלולרי מופעל, עם סוללה מלאה לפני שבת. יש לוודא הפעלת יישומון פיקוד העורף או/ו יישומון 'צבע אדום'.
  • קבלת הנחיות פיקוד העורף – ע"פ הנחיות פקע"ר אפשר לצאת מהמרחב המוגן לאחר 10 דקות מהשמע האזעקה. אף על פי כן, מי שמאד מודאג אם אינו יודע אלו הוראות משדר פקוד העורף לאחר שמיעת האזעקה, רשאי להשאיר בממ"ד מכשיר רדיו מופעל בקול נמוך מאד, ובשעת הצורך יגביר את קולו, רצוי בשינוי. עד שמיעת האזעקה, הרדיו ימצא בארון או/ו תחת שמיכה באופן שקולו לא ישמע בבית. באופן דומה, למי שיש טלפון חכם ונשמעה אזעקה והמסך מואר, מותר להשתמש במסך המגע, על מנת לקבל את הנחיות פיקוד העורף.

עם כל זה יש להדגיש כי אין כל היתר לחפש חדשות בטלפון. יש לזכור את דברי חז"ל ששני מלאכי שרת מלווים כל אדם בערב שבת ... מלאך טוב אומר יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך... ואלמלי משמרין ישראלי שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלין.

רצוי להקפיד שבממ"ד ישאר אור דלוק מבעוד יום, על מנת לחסוך בהלה. אם בכל זאת לא הדליקו אור, ויש בהלה בעקבות החשיכה מותר להדליק נורת לד. אם אין נורת לד, עדיף להעביר נר דולק (אם עדין יש) לממ"ד מאשר להדליק נורת להט. אם נאלץ להדליק נורת להט או פלורוסנט, יעשה זאת בשינוי, כגון במרפק.

  • התראת חדירה – בהתקבל התראת חדירה לישוב, יש לפעול ע"פ הנחיות גורמי הבטחון על כל המשתמע מכך. לעתים נדרש להדליק אור מחוץ לבית, או לכבוד אור בבית. יש לנהוג בדיוק לפי ההנחיות. בית שתריס חשמלי משמש גם כחליף סורגים, מותר להוריד את התריס כרגיל, אך אין להעלותו בחזרה בשבת.
  • טלטול טלפון – כל מי שיוכל להועיל להסיר סכנה בעת צרה, שלא תבוא, כגון חובש או נושא נשק, רשאי לטלטל טלפון פתוח במהלך השבת. מעבר לכך, במקום שאין הנחיה מפורשת של פקע"ר, רכז הבטחון או הרב המקומי ללכת עם טלפון פתוח בשבת, לא ישא טלפון.
  • לענות לטלפון – אם קיים חשש שהמתקשר בסכנה, מותר לענות לטלפון אם התקשרו אליו. ההיתר תקף גם בסביבה של נפילה עם נפגעים, אם מי מבני משפחתו מודאג באופן חריג.
  • להתקשר להתעניין – אף אם הגיעה שמועה על נפגעים באופן המדאיג את השומע, אין היתר להתקשר להתעניין במצב בני המשפחה. למעט, מקרה שאדם מודאג עד כדי חולי.
  • הקלדה/הקלטה – במקרה אזרחי של התעניינות במצב אירוע, יש להעדיף הקלטת הודעה קולית על פני הקלדה. במקרה חירום, יש לפעול בדרך הרגילה, המהירה והיעילה ביותר.
  • מקלחת התרעננות חז"ל אסרו להתרחץ בשבת במים חמים. עם זאת, מי שמתוח מאד ומקלחת חמה עשויה להרגיע אותו, רשאי להתקלח. קל וחומר כשמדובר בילד קטן שהרטיב. ההיתר נכון לגבי מים שהוחמו באמצעות דוד שמש או משאבת חום, אך לא בבוילר ובודאי שלא במערכת חימום מים מהירה.
  • חשש פקוח נפש – בכל מקרה של חשש, ולו קל של פקוח נפש, חובה לעשות את כל הדרוש על מנת להציל חיים.

כמה הנחיות הלכתיות לימים טרופים אלו:

  • תהילים בלילה ללא נטילת ידיים - המתעוררים מן השינה בהישמע האזעקה, אף שלא הספיקו ליטול ידיהם - רשאים לברך ברכת התורה ולקרא תהילים, אם ירצו בכך, אחרי שניקו ידיהם בכל דבר שמנקה (שו"ע ד, כג. משנ"ב ס"ק סא). אם בירך ברכת התורה בלילה כשהתעורר, שוב אין צריך לברך בבקר, גם אם חזר לישון (שו"ע מז,יג ומשנ"ב ס"ק כט).
  • שמיעת אזעקה באמצע תפילת עמידה – ירוץ לממ"ד, ללא הפסקה בדיבור, וימשיך שם תפילתו. נאלץ לדבר, יחזור מתחילת הברכה.

כִּי תֵצֵא מַחֲנֶה עַל אֹיְבֶיךָ וְנִשְׁמַרְתָּ מִכֹּל דָּבָר רָע: ... כִּי ה' אֱ-לֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ: (דברים כג)

ה' מָה רַבּוּ צָרָי, רַבִּים קָמִים עָלָי: רַבִּים אֹמְרִים לְנַפְשִׁי, אֵין יְשׁוּעָתָה לּוֹ בֵא-לֹהִים סֶלָה: וְאַתָּה ה' מָגֵן בַּעֲדִי, כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי: קוֹלִי אֶל ה' אֶקְרָא, וַיַּעֲנֵנִי מֵהַר קָדְשׁוֹ סֶלָה: ... קוּמָה ה' הוֹשִׁיעֵנִי אֱ-לֹהַי, כִּי הִכִּיתָ אֶת כָּל אֹיְבַי לֶחִי, שִׁנֵּי רְשָׁעִים שִׁבַּרְתָּ: לַָ'ה הַיְשׁוּעָה עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה: (תהילים ג)