מעצב הלוגו של הספרייה הלאומית: "עבדנו עליו יותר משנה וחצי"

רותם כהן-סואיה, מעצב הלוגו החדש שנגנז, מספר על תהליך יצירת הלוגו: "עשינו מאות סקיצות, לא פחות. נבחנו שלל כיוונים" | על הביקורות שקיבל: "האשימו אותי שאני ציוני מתבולל ובעד מדינת כל מחבליה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/23 14:22 יז בתשרי התשפד

מעצב הלוגו של הספרייה הלאומית: "עבדנו עליו יותר משנה וחצי"
צילום: ללא

לקראת המעבר למשכן החדש, בספריה הלאומית הציגו בשבוע שעבר את הלוגו החדש של המוסד הוותיק. בלוגו החדש הוצבו שני פסים שחורים, וביניהם הכיתוב "הספריה הלאומית" בעברית, ו-"הספריה הלאומית של ישראל" באנגלית וערבית, במקום דימוי הספר הכחול שהופיע בלוגו הקודם. פעילי ימין, בהם שר החינו, תקפו את העיצוב החדש וטענו כי הוא נטול סממני יהודיים, ובעקבות הסערה החליטו בספריה לחזור לסמליל הקודם. מעצב הלוגו השיב לטענות בראיון ואמר כי הוא עבד על העיצוב מעל לשנה וחצי.

רוב האנשים בכלל לא מכירים את הלוגו ולא זיהו את הלוגו הקודם

רותם כהן-סואיה הוא המעצב הגרפי שאמון על העיצוב החדש-ישן של הלוגו של הספרייה הלאומית, ובראיון בתכנית "מה שכרוך" בכאן תרבות אמר כהן-סואיה: "זה לא תהליך של מה שרותם החליט, אלא תהליך ארוך של מעל לשנה וחצי של דיאלוג ומחקר מעמיקים, שנעשו בשיתוף עם גורמים רבים בספרייה. עשינו מאות סקיצות, לא פחות. נבחנו שלל כיוונים, חלקם באמת מתבססים על הלוגו הקיים עם איזה תיקון קל, וחלקם קצת יותר פורצי דרך".

לחץ לשינוי. קיש | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כהן-סואיה הוא הוא מעצב גרפי בוגר בצלאל ובעל תואר שני בעיצוב גרפי מהאקדמיה המלכותית הדנית ומתגורר בקופנהגן. "האשימו אותי שאני ציוני מתבולל ובעד מדינת כל מחבליה", שיתף רותם. "הלוגו המהולל שהיום כולם מבכים על לכתו, במחקרים שאנחנו ביצענו עלה שרוב האנשים בכלל לא מכירים את הלוגו ולא זיהו אותו ולא ידעו להגיד זה הלוגו של הספריה הלאומית. כשיש ניסיון לייצר אמירה שקטה ובוגרת - זה ישר נתפס בתור הפרוגרס הקיצוניים שבאים למוטט את זהותה היהודית של המדינה".

השם שלי היה מרוח בכל מקום ולא קיבלתי גיבוי

על ההחלטה לבטל את הלוגו החדש שעיצב אמר: "אני חושב שזה השתלשלות מצערת של התנהלות ארגונית לא טובה של איך שהם הציגו את הדברים לציבור. מבין את ההחלטה. מרגיש שהשם שלי היה מרוח בכל מקום ולא קיבלתי גיבוי. חושב שהם לא היו צריכים לעשות את זה".